HLEDEJ
 V SEKCI
 

 Případová studie

| registrace ZDARMA | starší čísla | odhlášení | ceník inzerce

Internetový distribuční kanál ING ČR
Společnost ING implementovala nový internetový portál, který umožňuje nejen sjednocený přístup k informacím poskytovaným jednotlivými společnostmi skupiny ING, ale rovněž přístup k službám Employee Benefits a Oranžové konto.

Implementací tohoto řešení, které je provozováno na platformě IBM WebSphere Application Server, byla pověřena společnost Trask solutions.

Společnost ING působí v oblastech pojišťovnictví, korporátního, institucionálního a privátního bankovnictví a správy aktiv. Zastřešuje široké spektrum známých společností, které vystupují pod značkou ING. Značné množství těchto společností a široký záběr jejich aktivit s sebou samozřejmě nese velké množství služeb a informací, které poskytuje svým zákazníkům prostřednictvím Internetu.
 
Dříve jednotlivé společnosti vystupující pod značkou ING prezentovaly služby a informace internetovým uživatelům jednotlivě prostřednictvím vlastních internetových prezentací. Poskytování internetových služeb tímto způsobem je pro úzce spolupracující společnosti poněkud komplikované. Zákazníci společnosti ING museli navštěvovat různé internetové servery, aby nalezli kompletní portfolio služeb a informací k nim. Jinou komplikací bylo pro jednotlivé společnosti ING udržování konzistence informací poskytovaných prostřednictvím jejich serverů. V neposlední řadě zde byla vysoká náročnost na administraci internetových serverů pracujících na různých platformách, operačních systémech a produktech.

V této situaci vytvořila ING zadání pro implementaci portálového řešení. Zadání požadovalo vytvoření portálu, který odstraní dosavadní roztříštěnost prezentace společnosti ING na českém Internetu (roztříštěnost jak obsahovou tak i technologickou). Mezi hlavní cíle řešení patřily následující požadavky:

. Sloučení stávajících internetových prezentací jednotlivých společností vystupujících pod značkou ING a sjednocení jejich služeb tak, aby byly splněny obchodní požadavky společnosti ING.

. Zpřístupnění služeb ING Employee Benefits a Oranžové konto z Internetu.

. Vytvoření řešení, které bude odpovídat standardům ING z hlediska volby hardwarové platformy (HP/UX) a softwarových produktů (WebSphere Application Server).

Analýza před implementací
Před vlastní implementací řešení proběhla analytická studie zaměřená na detailní inventarizaci požadavků kladených na nové řešení portálu. Byla provedena analýza dosavadních internetových prezentací provozovaných jednotlivými společnostmi ING. Součástí analýzy bylo navržení rozsahu služeb, které bude nový portál poskytovat. Rovněž byl vypracován detailní technický návrh realizace jednotlivých částí portálu.

Pro zajištění vysokého výkonu, který vyhoví i budoucím nárokům ING, byly pro implementaci aplikací zvoleny technologie J2EE. Výsledky analytické studie určily podobu řešení portálu ING. Základním kamenem celého řešení byla zvolena rodina produktů IBM WebSphere - přičemž volba těchto produktů a technologií zaručila možnost budoucího rozvoje.

Struktura navrženého řešení
Na základě analýzy požadavků ING bylo řešení rozděleno na jednotlivé dílčí části.
 


ING Portál
ING Portál je souhrn informací a služeb, které poskytovaly internetové servery jednotlivých společností vystupujících pod značkou ING. Tímto sloučením vznikla rozsáhlá internetová prezentace, která pokrývá aktivity jednotlivých společností. Součástí portálu je rovněž možnost přistupovat k aplikaci Benefit, otevřít si Oranžové konto on-line, využít konvertor měn nebo pokládat on-line dotazy kontaktnímu centru ING. Jednotlivé části portálu jsou provázány tak, aby uživateli - zákazníkovi poskytovaly ucelený přehled o službách společnosti ING.
 


Oranžové konto na Internetu
Cílem aplikace Žádost o zřízení Oranžového konta je podpora prodeje nového produktu společnosti ING - spořícího účtu Oranžové konto. Pomocí této aplikace může uživatel - zákazník on-line zadat žádost o zřízení spořící účtu. Z důvodů zabezpečení procesu žádosti jsou veškerá data přenášena pomocí bezpečného protokolu https. Podané žádosti jsou ukládány do centrální databáze ING.

V prostředí intranetu ING byla implementována aplikace pro zpracování žádostí o zřízení Oranžového konta, která přímo navazuje na internetovou aplikaci Žádost o Oranžové konto. Aplikace pro zpracování žádostí o zřízení Oranžového konta svou funkcí pokrývá celý proces uzavření smlouvy ke spořícímu účtu Oranžové konto. Přístup k jednotlivým funkcím aplikace je řízen na základě rolí přidělených jednotlivým přístupovým účtům.

Employee Benefits na Internetu
Pod značkou Employee Benefits uvedla ING Česká republika na trh vlastní koncept spolupráce s firemní klientelou. V rámci konceptu Employee Benefits nabízí "na míru" přizpůsobený systém zaměstnaneckých výhod pro každého zaměstnavatele.

Aplikace BENEFIT umožňuje účastníkům konceptu Employee Benefits - zaměstnancům a personálnímu oddělení společností - on-line přístup k informacím o pojišťovacích smlouvách. Data aplikace jsou uložena v centrální databázi ING. Bezpečnost informací o smlouvách je řízena na základě rolí jednotlivých přístupových účtů. Data jsou přenášena pomocí zabezpečeného protokolu https.

Redakční systém (content management)
Informace zobrazované ve vybraných částech internetové prezentace ING mohou aktualizovat a publikovat přímo zaměstnanci ING pomocí aplikace, která pracuje v prostředí Intranetu ING. Celý proces aktualizace internetové prezentace zahrnuje přípravu změny informací, náhled na upravené části internetové prezentace a jejich publikování na produkční internetový server.

Řešení pro správu internetového distribučního kanálu
Součástí ING Portálu je systém aplikací pro správu, které jsou dostupné v prostředí intranetu ING. Jejich úkolem je správa uživatelů jednotlivých aplikací provozovaných ING v rámci řešení internetového distribučního kanálu. Jejich funkce zcela pokrývá správu přístupových účtů jednotlivých aplikací včetně definice, určení role, modifikace, odstranění a tisku přístupových informací do speciálních obálek pro klienty. Pomocí administračních aplikací jsou spravovány i přístupové účty pro aplikaci BENEFIT, redakční systém a aplikaci Žádost o zřízení Oranžového konta.

Technické řešení od Trask solutions
Portálové řešení Internetového distribučního kanálu ING je založeno na platformách a produktech určených standardy společnosti ING. Z hlediska platforem byly společností ING pro provoz podobných systémů zvoleny platformy HP-UX a Windows NT 4.0 Server. Pro vývoj a provoz aplikací byl zvolen IBM WebSphere Application Server a Oracle jako databázový stroj. Použití takovýchto standardů výrazně snižuje náklady na provoz, a to jak v oblasti softwarové podpory, tak v oblasti lidských zdrojů. Další výhodou využívání standardního prostředí je vzájemná kompatibilita stávajících i budoucích řešení, stejně tak jako jejich jednoduchá rozšiřitelnost v oblasti zvyšování výkonu a rozsahu.
 


Základem celého řešení je aplikační server IBM Websphere Application Server, na kterém jsou provozovány veškeré internetové a intranetové aplikace, které jsou součástí tohoto řešení.

Pro zvýšení celkové bezpečnosti řešení je aplikační server od internetového oddělen systémem firewallů.

Jednotlivé aplikace jsou řešeny použitím metodologií oblasti J2EE. Elementární funkčnosti zpracovávané na aplikačním serveru jsou řešeny jako aplikace podle metodologie webových aplikací Model 1, která je reprezentována technologií JSP. Pro rozsáhlejší aplikace je použita metodologie webových aplikací Model 2, tzv. Model-View-Controller. Pro zajištění stabilně vysokého výkonu, škálovatelnosti a snadného rozšiřování řešení byla pro přístup k datům zvolena technologie Enterprise Java Beans.

Budoucnost
Hlavní požadavky na portálové řešení, jak byly definovány společností ING, se podařilo splnit. Popsané řešení se v praxi osvědčilo a rozvoj portálu v dalších letech závisí na strategii ING pro oblast internetových služeb. Technologie v tomto případě není úzkým hrdlem, neboť rodina produktů IBM WebSphere, zaručuje možnost dalšího rozvoje o takové služby jako jsou personalizace, hlasové služby, wireless služby, business process management, EAI a mnoho dalšího.

Shrnutí
Problém: Rozpor obchodní strategie společnosti ING a jejích prezentací v prostředí českého internetu. Jednotlivé společnosti vystupující pod značkou ING provozovaly oddělené internetové prezentace. Hlavní doména www.ing.cz pouze zprostředkovávala přístup na tyto prezentace.

Řešení: Sloučení informací a služeb poskytovaných jednotlivými společnostmi. Nový ING Portál poskytuje všechny informace a služby ING ČR jednotným způsobem. Součástí portálu jsou i aplikace Benefit a Oranžové konto.

Přínosy: Sjednocení konceptu prezentace jednotlivých společností vystupujících pod značkou ING. Zjednodušení a sjednocení správy služeb, které poskytuje ING prostřednictvím Internetu (internetový distribuční kanál).

Použité produkty a technologie IBM WebSphere Appliaction Server 3.5, IBM HTTP Server 1.3.12, Oracle 8.1.7, JSP, Servlet API, Enterprise Java Beans.


System NEWS zasílá redakce edice IT Business * Vydavatelství CCB s.r.o., Okružní 17, Brno 638 00 *Tel/Fax.: 05/45 22 27 79 System NEWS je vám pravidelně zasílán na základě vaši registrace. Pokud si již dále nepřejete, abychom vám System NEWS zasílali, kontaktujte nás prosím. Náměty a připomínky k obsahu zasílejte na adresu odpovědného redaktora Pavla Boucníka,

© 2001, 2002 Developed by Ladislav Olejník, CCB spol. s r.o.

TOPlist