Internetový distribuční
kanál ING ČR
Společnost ING implementovala nový internetový portál, který umožňuje
nejen sjednocený přístup k informacím poskytovaným jednotlivými
společnostmi skupiny ING, ale rovněž přístup k službám Employee Benefits
a Oranžové konto.
Implementací tohoto řešení, které je provozováno na platformě IBM
WebSphere Application Server, byla pověřena společnost Trask solutions.
Společnost ING působí v oblastech pojišťovnictví, korporátního,
institucionálního a privátního bankovnictví a správy aktiv. Zastřešuje
široké spektrum známých společností, které vystupují pod značkou ING.
Značné množství těchto společností a široký záběr jejich aktivit s sebou
samozřejmě nese velké množství služeb a informací, které poskytuje svým
zákazníkům prostřednictvím Internetu.
Dříve jednotlivé společnosti vystupující pod značkou ING prezentovaly
služby a informace internetovým uživatelům jednotlivě prostřednictvím
vlastních internetových prezentací. Poskytování internetových služeb
tímto způsobem je pro úzce spolupracující společnosti poněkud
komplikované. Zákazníci společnosti ING museli navštěvovat různé
internetové servery, aby nalezli kompletní portfolio služeb a informací
k nim. Jinou komplikací bylo pro jednotlivé společnosti ING udržování
konzistence informací poskytovaných prostřednictvím jejich serverů. V
neposlední řadě zde byla vysoká náročnost na administraci internetových
serverů pracujících na různých platformách, operačních systémech a
produktech.
V této situaci vytvořila ING zadání pro implementaci portálového řešení.
Zadání požadovalo vytvoření portálu, který odstraní dosavadní
roztříštěnost prezentace společnosti ING na českém Internetu
(roztříštěnost jak obsahovou tak i technologickou). Mezi hlavní cíle
řešení patřily následující požadavky:
. Sloučení stávajících internetových prezentací jednotlivých společností
vystupujících pod značkou ING a sjednocení jejich služeb tak, aby byly
splněny obchodní požadavky společnosti ING.
. Zpřístupnění služeb ING Employee Benefits a Oranžové konto z
Internetu.
. Vytvoření řešení, které bude odpovídat standardům ING z hlediska volby
hardwarové platformy (HP/UX) a softwarových produktů (WebSphere
Application Server).
Analýza před implementací
Před vlastní implementací řešení proběhla analytická studie zaměřená na
detailní inventarizaci požadavků kladených na nové řešení portálu. Byla
provedena analýza dosavadních internetových prezentací provozovaných
jednotlivými společnostmi ING. Součástí analýzy bylo navržení rozsahu
služeb, které bude nový portál poskytovat. Rovněž byl vypracován
detailní technický návrh realizace jednotlivých částí portálu.
Pro zajištění vysokého výkonu, který vyhoví i budoucím nárokům ING, byly
pro implementaci aplikací zvoleny technologie J2EE. Výsledky analytické
studie určily podobu řešení portálu ING. Základním kamenem celého řešení
byla zvolena rodina produktů IBM WebSphere - přičemž volba těchto
produktů a technologií zaručila možnost budoucího rozvoje.
Struktura navrženého řešení
Na základě analýzy požadavků ING bylo řešení rozděleno na jednotlivé
dílčí části.
 |
ING Portál
ING Portál
je souhrn informací a služeb, které poskytovaly internetové servery
jednotlivých společností vystupujících pod značkou ING. Tímto sloučením
vznikla rozsáhlá internetová prezentace, která pokrývá aktivity
jednotlivých společností. Součástí portálu je rovněž možnost přistupovat
k aplikaci Benefit, otevřít si Oranžové konto on-line, využít konvertor
měn nebo pokládat on-line dotazy kontaktnímu centru ING. Jednotlivé
části portálu jsou provázány tak, aby uživateli - zákazníkovi
poskytovaly ucelený přehled o službách společnosti ING.
 |
Oranžové konto na Internetu
Cílem aplikace Žádost o zřízení Oranžového konta je podpora prodeje
nového produktu společnosti ING - spořícího účtu Oranžové konto. Pomocí
této aplikace může uživatel - zákazník on-line zadat žádost o zřízení
spořící účtu. Z důvodů zabezpečení procesu žádosti jsou veškerá data
přenášena pomocí bezpečného protokolu https. Podané žádosti jsou
ukládány do centrální databáze ING.
V prostředí intranetu ING byla implementována aplikace pro zpracování
žádostí o zřízení Oranžového konta, která přímo navazuje na internetovou
aplikaci Žádost o Oranžové konto. Aplikace pro zpracování žádostí o
zřízení Oranžového konta svou funkcí pokrývá celý proces uzavření
smlouvy ke spořícímu účtu Oranžové konto. Přístup k jednotlivým funkcím
aplikace je řízen na základě rolí přidělených jednotlivým přístupovým
účtům.
Employee Benefits na Internetu
Pod značkou Employee Benefits uvedla ING Česká republika na trh vlastní
koncept spolupráce s firemní klientelou. V rámci konceptu Employee
Benefits nabízí "na míru" přizpůsobený systém zaměstnaneckých výhod pro
každého zaměstnavatele.
Aplikace BENEFIT umožňuje účastníkům konceptu Employee Benefits -
zaměstnancům a personálnímu oddělení společností - on-line přístup k
informacím o pojišťovacích smlouvách. Data aplikace jsou uložena v
centrální databázi ING. Bezpečnost informací o smlouvách je řízena na
základě rolí jednotlivých přístupových účtů. Data jsou přenášena pomocí
zabezpečeného protokolu https.
Redakční systém (content management)
Informace zobrazované ve vybraných částech internetové prezentace ING
mohou aktualizovat a publikovat přímo zaměstnanci ING pomocí aplikace,
která pracuje v prostředí Intranetu ING. Celý proces aktualizace
internetové prezentace zahrnuje přípravu změny informací, náhled na
upravené části internetové prezentace a jejich publikování na produkční
internetový server.
Řešení pro správu internetového distribučního kanálu
Součástí ING Portálu je systém aplikací pro správu, které jsou dostupné
v prostředí intranetu ING. Jejich úkolem je správa uživatelů
jednotlivých aplikací provozovaných ING v rámci řešení internetového
distribučního kanálu. Jejich funkce zcela pokrývá správu přístupových
účtů jednotlivých aplikací včetně definice, určení role, modifikace,
odstranění a tisku přístupových informací do speciálních obálek pro
klienty. Pomocí administračních aplikací jsou spravovány i přístupové
účty pro aplikaci BENEFIT, redakční systém a aplikaci Žádost o zřízení
Oranžového konta.
Technické řešení od Trask solutions
Portálové řešení Internetového distribučního kanálu ING je založeno na
platformách a produktech určených standardy společnosti ING. Z hlediska
platforem byly společností ING pro provoz podobných systémů zvoleny
platformy HP-UX a Windows NT 4.0 Server. Pro vývoj a provoz aplikací byl
zvolen IBM WebSphere Application Server a Oracle jako databázový stroj.
Použití takovýchto standardů výrazně snižuje náklady na provoz, a to jak
v oblasti softwarové podpory, tak v oblasti lidských zdrojů. Další
výhodou využívání standardního prostředí je vzájemná kompatibilita
stávajících i budoucích řešení, stejně tak jako jejich jednoduchá
rozšiřitelnost v oblasti zvyšování výkonu a rozsahu.
 |
Základem celého řešení je aplikační server IBM Websphere Application
Server, na kterém jsou provozovány veškeré internetové a intranetové
aplikace, které jsou součástí tohoto řešení.
Pro zvýšení celkové bezpečnosti řešení je aplikační server od
internetového oddělen systémem firewallů.
Jednotlivé aplikace jsou řešeny použitím metodologií oblasti J2EE.
Elementární funkčnosti zpracovávané na aplikačním serveru jsou řešeny
jako aplikace podle metodologie webových aplikací Model 1, která je
reprezentována technologií JSP. Pro rozsáhlejší aplikace je použita
metodologie webových aplikací Model 2, tzv. Model-View-Controller. Pro
zajištění stabilně vysokého výkonu, škálovatelnosti a snadného
rozšiřování řešení byla pro přístup k datům zvolena technologie
Enterprise Java Beans.
Budoucnost
Hlavní požadavky na portálové řešení, jak byly definovány společností
ING, se podařilo splnit. Popsané řešení se v praxi osvědčilo a rozvoj
portálu v dalších letech závisí na strategii ING pro oblast
internetových služeb. Technologie v tomto případě není úzkým hrdlem,
neboť rodina produktů IBM WebSphere, zaručuje možnost dalšího rozvoje o
takové služby jako jsou personalizace, hlasové služby, wireless služby,
business process management, EAI a mnoho dalšího.
Shrnutí
Problém: Rozpor obchodní strategie společnosti ING a jejích prezentací v
prostředí českého internetu. Jednotlivé společnosti vystupující pod
značkou ING provozovaly oddělené internetové prezentace. Hlavní doména
www.ing.cz pouze zprostředkovávala přístup na tyto
prezentace.
Řešení: Sloučení informací a služeb poskytovaných jednotlivými
společnostmi. Nový ING Portál poskytuje všechny informace a služby ING
ČR jednotným způsobem. Součástí portálu jsou i aplikace Benefit a
Oranžové konto.
Přínosy: Sjednocení konceptu prezentace jednotlivých společností
vystupujících pod značkou ING. Zjednodušení a sjednocení správy služeb,
které poskytuje ING prostřednictvím Internetu (internetový distribuční
kanál).
Použité produkty a technologie IBM WebSphere Appliaction Server 3.5, IBM
HTTP Server 1.3.12, Oracle 8.1.7, JSP, Servlet API, Enterprise Java
Beans. |