HLEDEJ
 V SEKCI
 

 Analýza

| registrace ZDARMA | starší čísla | odhlášení | ceník inzerce

Vánoce 2001 byly pro e-business úspěšné
Vánoce 2001 byly pro e-business mnohem úspěšnější, než se očekávalo. On-line zákazníci se netajili svou spokojeností a Vánoce 2001 se staly dalším krokem ve vývoji elektronického obchodování jako možné alternativy tradičního maloobchodního způsobu prodeje.

Ke zmíněnému závěru dospěla společnost KPMG ve svých studiích, věnovaných světovým trendům v oblasti maloobchodu. Průzkum proběhl v evropském, severoamerickém a asijsko-pacifickém regionu. KPMG spolupracovala také s univerzitami, například univerzitou v Oxfordu, univerzitou v Santa Clara v Americe, univerzitou v Monashu v Austrálii, univerzitou v Hosei v Japonsku a univerzitou v Bangkoku v Thajsku.

Zkušenosti zákazníků
Průzkum dospěl k několika shodným závěrům, jak v předvánočním období, tak i po Vánocích. Snad nejpřekvapivějším zjištěním jsou kladné zkušenosti s on-line nakupováním u většiny respondentů.

Respondenti totiž označili 90 % svých zkušeností s internetovými stránkami jako dobrých, velmi dobrých až vynikajících, přičemž tyto kladné zkušenosti vedly ke zvýšení počtu objednávek na těchto stránkách. Zjištění ukazují, že výsledkem 82 % návštěv byl nákup zboží.

Respondenti navštívili přes 100 různých internetových stránek. Nejnavštěvovanější byly jednoznačně stránky Amazon (18 % návštěv).

Spokojenost zákazníků
Pozitivní zkušenost s on-line nakupováním dále dokazuje vysoká spokojenost respondentů s nákupy a plněním objednávek, která je zjevná z výše uvedeného grafu.
 


Zjištění ukazují, že 82 % zboží nakoupeného on-line bylo dodáno včas - tato skutečnost je pro zákazníka zvláště v období Vánoc mimořádně důležitá a pro elektronické obchody zvýšenou měrou náročná. Ještě důležitější je fakt, že 84 % nakoupeného zboží splnilo očekávání. Pro případ nespokojenosti bylo nabízeno několik možností jak zboží vrátit. V roce 2001 se v oblasti služeb zákazníkům internetové společnosti zcela jasně poučily z hrůzných příběhů on-line vánočních nákupů v roce 2000.
 
Dobré zprávy pro internetový obchod tím však nekončí. Rozhodujícím faktorem je skutečnost, že vysoká úroveň spokojenosti vedla k opakovaným nákupům. Průzkum naznačuje, že 72 % návštěv respondentů na internetových stránkách v době Vánoc povede k dalším nákupům v budoucnosti.

"Po předchozí nekritické euforii si tak elektronické obchody našly své stabilní zákazníky. To jim dává možnost lépe odhadnout potřeby trhu a možnosti budoucího rozvoje," říká Eva Racková, partner oddělení Řízení informačních rizik KPMG v České republice. "V České republice však zatím situace takto optimistická není. Názor zákazníků na elektronické obchodování je zde ovlivněn přetrvávající nedůvěrou a omezenými možnostmi při placení a dodávce zboží. Vše se však postupně mění k lepšímu."

Velmi slibným důsledkem pro internetový obchod je skutečnost, že se zákazníci mají v plánu o své dobré zkušenosti dělit se svými přáteli. 67 % respondentů odpovědělo, že po své návštěvě stránky rozhodně doporučí. Třebaže většina respondentů byla velmi spokojena, někteří tento názor nesdíleli:

"Byl jsem znechucený nedostatkem ochoty, když jsem se v souvislosti s objednávkou ptal na podrobnosti: nebylo možno určit ani rámcově den dodání …" nebo "V souvislosti s nesplněnou objednávku jsem se nedočkal žádného osobního zásahu ze strany provozovatele stránek …"

Věrnostní programy pro zákazníky
Většina webových stránek (přes 60 %) byla vnímána jako uživatelsky přívětivá, se snadnou orientací. Zjevně však nebylo zcela jasné, zda jednotlivé stránky nabízejí věrnostní programy či ne. Na dotaz, zda navštívené stránky nabízejí věrnostní program jsme v souvislosti se stejnými stránkami získávali od různých respondentů různé odpovědi.

Tato nejednotnost je patrná z průzkumu, který udává, že 35 % webových stránek navštívených našimi respondenty nabízí věrnostní programy a 75 % nikoliv: překrývání hodnot se objevuje u stejných webových stránek, u kterých se souběžně objevovaly záporné i kladné odpovědi.

"Nevýrazná prezentace či dokonce absence věrnostních programů je typická i pro internetové obchody v České republice. Tuzemské obchody si však tento problém uvědomují a začínají hledat řešení," dodává Racková

Věrnost zákazníků
Úroveň věrnosti zákazníků byla zjišťována dotazováním respondentů zda mají pocit, že věrnost zákazníků v jejich zemi roste nebo naopak. Výsledky naznačují, že zákazníci jsou ochotni zůstat věrní nebo se stát věrnějšími v řadě případů. Tato oblast však zůstává pro elektronické obchodování klíčovou.

Procento respondentů, kteří očekávají, že věrnost zákazníků zůstane stejná nebo že se zvýší je obdobné v období před i po Vánocích. Výsledky z období po Vánocích však naznačují, že zajištění věrnosti zákazníků musí být věnována patřičná pozornost zejména z toho důvodu, že počet stálých zákazníků elektronických obchodů neustále roste.

Stálé poskytování vysoké úrovně služeb je náročné. Řada respondentů měla pocit, že věrnost zákazníků je v on-line prostředí nesmírně křehká. Pokud internetové stránky neposkytují očekávané služby, dezerce zákazníků je nesmírně jednoduchá. Chtějí-li být úspěšné, musí si elektronické obchody poskytovat své služby s mimořádně vysokou úrovní kvality a spolehlivosti.

Čím zákazníky on-line nakupování láká?
Průzkum také zjišťoval odpověď na otázku, co je vlastně pro zákazníky na on-line nakupování tak zajímavé. Respondenty jsme požádali, aby stanovili pořadí sedmi faktorů, které pro ně činí on-line nakupování zajímavým. Graf ukazuje, že nejdůležitější a nejlákavější je pohodlí a možnost navštěvovat webové stránky v kteroukoliv denní či noční dobu.
 


Graf 2: Co zákazníky na on-line nakupování láká?
Průměrné hodnocení priorit podle zákazníků: Pohodlné, šetří čas; Přístup 24 hodin denně; Snadné prohlížení zboží; Nižší ceny; Nabídka zboží; Rychlé dodávky; Důvěryhodná maloobchodní značka.

Investiční plány
Zjištění týkající se očekávaných investic do budoucna naznačují, že elektronické obchody se musí v nastávajících 12 měsících zaměřit na udržení zákazníků. Respondenti uvádějí, že stálé, nebo zvyšující se investice do oblasti věrnosti zákazníků budou z hlediska udržení stálých on-line zákazníků rozhodující.

 Očekávání, že investice v oblasti věrnosti zákazníků zůstanou v nastávajících 12 měsících důležitým prvkem marketingových strategií bylo ještě posíleno zjištěními z období před Vánoci i po nich.

Metodologie
Firma KPMG uskutečnila v období od poloviny listopadu 2001 do poloviny ledna 2002 dvě šetření týkající se on-line obchodování. Hlavním cílem průzkumu on-line nakupování bylo zjistit, jaké mají zákazníci ve vánočním období v této oblasti zkušenosti. Tento průzkum byl proveden mezi zaměstnanci firmy KPMG v různých zemích.

Průzkum týkající se podnikatelských očekávání proběhl mezi registrovanými uživateli internetové stránky Loyalty4Profit. V rámci tohoto šetření poskytla podnikatelská sféra v období před Vánoci zpětnou vazbu o svých očekáváních co se týče on-line maloobchodu na celém světě. V období po Vánocích poskytla svůj názor na to, jaký je skutečný stav.

Podrobné informace o průzkumu získáte na této adrese.


System NEWS zasílá redakce edice IT Business * Vydavatelství CCB s.r.o., Okružní 17, Brno 638 00 *Tel/Fax.: 05/45 22 27 79 System NEWS je vám pravidelně zasílán na základě vaši registrace. Pokud si již dále nepřejete, abychom vám System NEWS zasílali, kontaktujte nás prosím. Náměty a připomínky k obsahu zasílejte na adresu odpovědného redaktora Pavla Boucníka,

© 2001, 2002 Developed by Ladislav Olejník, CCB spol. s r.o.

TOPlist