HLEDEJ
 V SEKCI
 

 Analýza

| registrace ZDARMA | starší čísla | odhlášení | ceník inzerce

Bezpečnost elektronického obchodování
Společnost Ernst & Young provedla v České republice průzkum týkající se bezpečnosti informačních systémů. Tato studie byla provedena mezi odborníky z informačních technologií a představiteli firem působících v České republice.

Z výsledků průzkumu Ernst & Young vyšlo najevo, že více než 67 % organizací nemá vybudovanou a jasně definovanou bezpečnostní strategii pro elektronické obchodování - eCommerce, přičemž řada z nich provádí množství činností, které lze do elektronického obchodování zařadit.

Například 71 % společností používá pro jednosměrný přenos informací firemní intranet a 20 % o jeho používání uvažuje. Rozšířenou formou jednosměrného přenosu informací jsou webové stránky, kterou využívá 61 % firem a 11 % o ní uvažuje.

Firemní intranet pro transakce využívá 31 % a plánuje využívat 25 % společností. Pouze 7 % firem v současnosti používá náročnější služby elektronického obchodování, jako jsou systémy řízení vztahu se zákazníky (Customer Relationship Management), ovšem dalších 30 % respondentů uvádí, že zvažuje možnost využití těchto systémů.

„Největší hybnou silou v úspěšném rozvoji elektronického obchodování je kromě technologie zejména důvěra,” uvedl Jan Soukal, manažer úseku Řízení rizik informačních systémů, divize auditu ekonomického poradenství společnosti Ernst & Young. „Pokud se zvýší důvěra spotřebitelů v elektronické transakce, budou s větší pravděpodobností ochotni nakupovat on-line. Pro obchodní partnery, zaměstnance, zákazníky a další zainteresované strany je důležité získat ujištění o tom, že v obchodních procesech společností spojených s elektronickým obchodováním existují řádné kontroly,” dále uvedl Jan Soukal.
 


Srovnání s výsledky mezinárodního průzkumu
Z provedených průzkumů vyplynulo, že společnosti jak v západní Evropě, tak v České republice nejčastěji využívají z činností elektronického obchodování firemní intranet a internetové stránky pro jednosměrný přenos informací. Naopak nejméně využívány jsou náročnější služby eCommerce jako jsou systémy vztahů se zákazníky.

Největší překážkou ve využívání eCommerce jsou obavy z nedostatečné bezpečnosti nebo zachování soukromí. Tento důvod uvedlo 53 % respondentů v ČR a 66 % v západní Evropě. Zatímco 41 % respondentů v západní Evropě považuje za bariéru hojnějšího používání eCommerce nedostatek lidských zdrojů, jejich dovedností či odbornosti, v České republice tento důvod uvádí 34 % respondentů.

V České republice 29 % dotázaných pochybuje o prioritách, zatímco v západní Evropě tento důvod uvedlo 24 % dotázaných. Nedůvěru k infrastruktuře IT chová 26 % respondentů v České republice a 24 % v západní Evropě.

Jako jeden z dalších důvodů, které brání rozšíření používání eCommerce, uvádí 24 % respondentů v České republice a 32 % dotázaných v západní Evropě nevyhovující normy. Nejméně dotázaných v České republice považuje za jednu z hlavních bariér hojnějšího využívání eCommerce důvěru v obchodního partnera či třetí osobu - 21 %, zatímco v západní Evropě tento důvod uvedlo 28 % respondentů.

Průzkum byl zaměřen na velké a střední společnosti působící v České republice a nepreferoval žádné průmyslové odvětví. Ve struktuře společností, které se zúčastnily, převládají firmy s počtem zaměstnanců mezi 1 - 500 (53 %), zhruba stejně jsou zastoupeny společnosti ve skupinách 501 - 1000 (17 %) a 1001 - 2500 (15 %). Z rozdělení organizací dle jejich celkových ročních výnosů je většina respondentů v kategorii pod 3,5 mld. Kč. Základní metodikou průzkumu byl dotazník, s celkem 18-ti otázkami, na který odpovídaly zúčastněné společnosti písemnou či elektronickou formou.


System NEWS zasílá redakce edice IT Business * Vydavatelství CCB s.r.o., Okružní 17, Brno 638 00 *Tel/Fax.: 05/45 22 27 79 System NEWS je vám pravidelně zasílán na základě vaši registrace. Pokud si již dále nepřejete, abychom vám System NEWS zasílali, kontaktujte nás prosím. Náměty a připomínky k obsahu zasílejte na adresu odpovědného redaktora Pavla Boucníka,

© 2001, 2002 Developed by Ladislav Olejník, CCB spol. s r.o.

TOPlist