Bezpečnost elektronického
obchodování
Společnost Ernst & Young provedla v České republice průzkum týkající se
bezpečnosti informačních systémů. Tato studie byla provedena mezi
odborníky z informačních technologií a představiteli firem působících v
České republice.
Z výsledků průzkumu Ernst & Young vyšlo najevo, že více než 67 %
organizací nemá vybudovanou a jasně definovanou bezpečnostní strategii
pro elektronické obchodování - eCommerce, přičemž řada z nich provádí
množství činností, které lze do elektronického obchodování zařadit.
Například 71 % společností používá pro jednosměrný přenos informací
firemní intranet a 20 % o jeho používání uvažuje. Rozšířenou formou
jednosměrného přenosu informací jsou webové stránky, kterou využívá 61 %
firem a 11 % o ní uvažuje.
Firemní intranet pro transakce využívá 31 % a plánuje využívat 25 %
společností. Pouze 7 % firem v současnosti používá náročnější služby
elektronického obchodování, jako jsou systémy řízení vztahu se zákazníky
(Customer Relationship Management), ovšem dalších 30 % respondentů uvádí,
že zvažuje možnost využití těchto systémů.
„Největší hybnou silou v úspěšném rozvoji elektronického obchodování je
kromě technologie zejména důvěra,” uvedl Jan Soukal, manažer úseku
Řízení rizik informačních systémů, divize auditu ekonomického
poradenství společnosti Ernst & Young. „Pokud se zvýší důvěra
spotřebitelů v elektronické transakce, budou s větší pravděpodobností
ochotni nakupovat on-line. Pro obchodní partnery, zaměstnance, zákazníky
a další zainteresované strany je důležité získat ujištění o tom, že v
obchodních procesech společností spojených s elektronickým obchodováním
existují řádné kontroly,” dále uvedl Jan Soukal.
 |
Srovnání s výsledky mezinárodního průzkumu
Z provedených průzkumů vyplynulo, že společnosti jak v západní Evropě,
tak v České republice nejčastěji využívají z činností elektronického
obchodování firemní intranet a internetové stránky pro jednosměrný
přenos informací. Naopak nejméně využívány jsou náročnější služby
eCommerce jako jsou systémy vztahů se zákazníky.
Největší překážkou ve využívání eCommerce jsou obavy z nedostatečné
bezpečnosti nebo zachování soukromí. Tento důvod uvedlo 53 % respondentů
v ČR a 66 % v západní Evropě. Zatímco 41 % respondentů v západní Evropě
považuje za bariéru hojnějšího používání eCommerce nedostatek lidských
zdrojů, jejich dovedností či odbornosti, v České republice tento důvod
uvádí 34 % respondentů.
V České republice 29 % dotázaných pochybuje o prioritách, zatímco v
západní Evropě tento důvod uvedlo 24 % dotázaných. Nedůvěru k
infrastruktuře IT chová 26 % respondentů v České republice a 24 % v
západní Evropě.
Jako jeden z dalších důvodů, které brání rozšíření používání eCommerce,
uvádí 24 % respondentů v České republice a 32 % dotázaných v západní
Evropě nevyhovující normy. Nejméně dotázaných v České republice považuje
za jednu z hlavních bariér hojnějšího využívání eCommerce důvěru v
obchodního partnera či třetí osobu - 21 %, zatímco v západní Evropě
tento důvod uvedlo 28 % respondentů.
Průzkum byl zaměřen na velké a střední společnosti působící v České
republice a nepreferoval žádné průmyslové odvětví. Ve struktuře
společností, které se zúčastnily, převládají firmy s počtem zaměstnanců
mezi 1 - 500 (53 %), zhruba stejně jsou zastoupeny společnosti ve
skupinách 501 - 1000 (17 %) a 1001 - 2500 (15 %). Z rozdělení organizací
dle jejich celkových ročních výnosů je většina respondentů v kategorii
pod 3,5 mld. Kč. Základní metodikou průzkumu byl dotazník, s celkem
18-ti otázkami, na který odpovídaly zúčastněné společnosti písemnou či
elektronickou formou. |
System
NEWS zasílá redakce edice IT Business
* Vydavatelství CCB s.r.o., Okružní 17, Brno 638 00 *Tel/Fax.:
05/45 22 27 79 System NEWS je vám pravidelně zasílán na základě vaši registrace. Pokud si již dále nepřejete, abychom vám
System NEWS zasílali,
kontaktujte nás prosím.
Náměty a připomínky k obsahu zasílejte na adresu odpovědného redaktora
Pavla Boucníka,
|