| 
         
        Bezpečnost elektronického 
        obchodování 
        Společnost Ernst & Young provedla v České republice průzkum týkající se 
        bezpečnosti informačních systémů. Tato studie byla provedena mezi 
        odborníky z informačních technologií a představiteli firem působících v 
        České republice.  
         
        Z výsledků průzkumu Ernst & Young vyšlo najevo, že více než 67 % 
        organizací nemá vybudovanou a jasně definovanou bezpečnostní strategii 
        pro elektronické obchodování - eCommerce, přičemž řada z nich provádí 
        množství činností, které lze do elektronického obchodování zařadit.  
         
        Například 71 % společností používá pro jednosměrný přenos informací 
        firemní intranet a 20 % o jeho používání uvažuje. Rozšířenou formou 
        jednosměrného přenosu informací jsou webové stránky, kterou využívá 61 % 
        firem a 11 % o ní uvažuje.  
         
        Firemní intranet pro transakce využívá 31 % a plánuje využívat 25 % 
        společností. Pouze 7 % firem v současnosti používá náročnější služby 
        elektronického obchodování, jako jsou systémy řízení vztahu se zákazníky 
        (Customer Relationship Management), ovšem dalších 30 % respondentů uvádí, 
        že zvažuje možnost využití těchto systémů.  
         
        „Největší hybnou silou v úspěšném rozvoji elektronického obchodování je 
        kromě technologie zejména důvěra,” uvedl Jan Soukal, manažer úseku 
        Řízení rizik informačních systémů, divize auditu ekonomického 
        poradenství společnosti Ernst & Young. „Pokud se zvýší důvěra 
        spotřebitelů v elektronické transakce, budou s větší pravděpodobností 
        ochotni nakupovat on-line. Pro obchodní partnery, zaměstnance, zákazníky 
        a další zainteresované strany je důležité získat ujištění o tom, že v 
        obchodních procesech společností spojených s elektronickým obchodováním 
        existují řádné kontroly,” dále uvedl Jan Soukal.  
  
          
            | 
             
           | 
           
         
        
         
        Srovnání s výsledky mezinárodního průzkumu 
        Z provedených průzkumů vyplynulo, že společnosti jak v západní Evropě, 
        tak v České republice nejčastěji využívají z činností elektronického 
        obchodování firemní intranet a internetové stránky pro jednosměrný 
        přenos informací. Naopak nejméně využívány jsou náročnější služby 
        eCommerce jako jsou systémy vztahů se zákazníky.  
         
        Největší překážkou ve využívání eCommerce jsou obavy z nedostatečné 
        bezpečnosti nebo zachování soukromí. Tento důvod uvedlo 53 % respondentů 
        v ČR a 66 % v západní Evropě. Zatímco 41 % respondentů v západní Evropě 
        považuje za bariéru hojnějšího používání eCommerce nedostatek lidských 
        zdrojů, jejich dovedností či odbornosti, v České republice tento důvod 
        uvádí 34 % respondentů.  
         
        V České republice 29 % dotázaných pochybuje o prioritách, zatímco v 
        západní Evropě tento důvod uvedlo 24 % dotázaných. Nedůvěru k 
        infrastruktuře IT chová 26 % respondentů v České republice a 24 % v 
        západní Evropě.  
         
        Jako jeden z dalších důvodů, které brání rozšíření používání eCommerce, 
        uvádí 24 % respondentů v České republice a 32 % dotázaných v západní 
        Evropě nevyhovující normy. Nejméně dotázaných v České republice považuje 
        za jednu z hlavních bariér hojnějšího využívání eCommerce důvěru v 
        obchodního partnera či třetí osobu - 21 %, zatímco v západní Evropě 
        tento důvod uvedlo 28 % respondentů. 
         
        Průzkum byl zaměřen na velké a střední společnosti působící v České 
        republice a nepreferoval žádné průmyslové odvětví. Ve struktuře 
        společností, které se zúčastnily, převládají firmy s počtem zaměstnanců 
        mezi 1 - 500 (53 %), zhruba stejně jsou zastoupeny společnosti ve 
        skupinách 501 - 1000 (17 %) a 1001 - 2500 (15 %). Z rozdělení organizací 
        dle jejich celkových ročních výnosů je většina respondentů v kategorii 
        pod 3,5 mld. Kč. Základní metodikou průzkumu byl dotazník, s celkem 
        18-ti otázkami, na který odpovídaly zúčastněné společnosti písemnou či 
        elektronickou formou.  | 
        
        
          
          System 
          NEWS zasílá redakce edice IT Business 
          * Vydavatelství CCB s.r.o., Okružní 17, Brno 638 00 *Tel/Fax.: 
          05/45 22 27 79 System NEWS je vám pravidelně zasílán na základě vaši registrace. Pokud si již dále nepřejete, abychom vám 
          System NEWS zasílali,
          kontaktujte nás prosím.
    Náměty a připomínky k obsahu zasílejte na adresu odpovědného redaktora
          Pavla Boucníka, 
           |