facebook LinkedIN LinkedIN - follow
24. 3. 2023

Kde nás AI nahradí a kde nám bude pomáhat?

IT Systems 3/2023V aktuálním vydání IT Systems se věnujeme oblastem, které už od vzniku časopisu sledujeme jako naše prioritní témata. Jde o ERP systémy, kterým je věnována rozsáhlá příloha, a CRM řešení, která stále více ovlivňují technologie umělé inteligence. Zákaznickou zkušenost přebírají do rukou technologie. Chatboty a voiceboty získávají na síle a schopnostech.


Přestože zejména menší a střední firmy s jejich nasazením zatím většinou vyčkávají, je téměř jisté, že s rozvojem generativní AI čeká CRM velký boom robotizace.

Václav Prak z Raynetu tvrdí, že CRM systém v kombinaci s automatizací dokáže přinést skvělou zákaznickou zkušenost i do oborů, kde jsme si to doposud nedovedli představit. Michal Mravináč ze Salesforce popisuje tři konkrétní příklady, jak generativní umělá inteligence změní zákaznickou podporu. Štěpán Musil z Anabixu uvádí 5 způsobů, kterými snaha optimalizovat zákaznickou zkušenost ovlivňuje aktuální trendy v CRM.

Nové technologie ovšem ovlivňují vztahy firem nejen směrem k zákazníkům, ale i k jejich vlastním zaměstnancům. Zdeněk Hesoun z Happenee ve svém článku popisuje 5 způsobů, jak HR pomocí moderních nástrojů vylepšuje zaměstnaneckou zkušenost. Říká, že moderní HR se transformují do role pečující o zaměstnance, tzv. people care oddělení, které musí přivést do týmu nové lidi, ale také udržovat firemní kulturu a skvělé podmínky pro všechny. Vhodné technologie mohou strategii efektivně podpořit.

Jan Gřeš z brněnské společnosti GIRITON Systems popsal hlavní legislativní změny v oblasti personalistiky, které by neměly uniknout žádnému zaměstnavateli a které by měly umět řešit moderní docházkové systémy.

Jiří Šrámek ze společnosti RSM Payroll Solutions CZ upozorňuje na nedostatky mnoha mzdových účtáren, které nemají nástroje potřebné k modelování různých scénářů mzdových nákladů. Říká, že až polovina českých firem je v tomto ohledu zcela slepá ve svém rozhodování. Chybí jim konsolidovaná a přehledná data, na základě kterých by se mohly rozhodovat.

Už z motivu na obálce aktuálního vydání IT Systems je zřejmé, že se v něm věnujeme stále populárnější metodě vývoje aplikací low-code, která umožňuje rychle vytvářet aplikace pomocí grafického uživatelského rozhraní bez nutnosti hlubších technických znalostí programování. Low-code nachází uplatnění v různých oblastech, jako je vývoj mobilních aplikací, webových stránek, ale i softwaru pro řízení procesů ve firmách.

Jan Svatoš ze Seyforu to ukazuje na příkladu CRM řešení postaveného na low-code platformě.

Oleksandr Rossol ze společnosti Nectain vidí velkou perspektivu v kombinaci low-code vývoje a využití umělé inteligence. Říká, že low-code vývoj obohacený umělou inteligencí bude až 7× rychlejší než tradiční metody. Naproti tomu Jana Večerková z Coding Bootcampu mírní nadšení z low-code přístupu k vývoji podnikových aplikací, který podle ní nenabízí vše, co může nabídnout tradiční vývoj aplikací a softwaru. Upozorňuje například na omezení z hlediska bezpečnosti a škálovatelnosti.

Problematice vývoje softwaru se věnuje i Tomáš Páral z MoroSystems, který hájí mnohdy nepochopenou, nebo spíše nesprávně uchopenou metodu agilního vývoje softwaru. Říká, že jde o jedinou realistickou volbu u vývoje inovativních řešení.

Chcete se dozvědět více? Tak neváhejte a pusťte se do čtení.

Časopis IT Systems si můžete objednat v klasické papírové, nebo v elektronické podobě:


Pokud se vám časopis IT Systems bude líbit natolik, že byste se chtěli stát jeho předplatitelem, můžete jej objednat zde - roční předplatné IT Systems.