facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 9/2007 , Plánování a řízení výroby

Efektivní předpověď poptávky a řízení zásob

Ing. Tomáš Formánek


Podnik, který chce být efektivní, tj. uspokojit zákaznické požadavky při minimalizaci nákladů, musí být schopen dobře odhadnout budoucí poptávku a racionálně řídit materiálové toky. Oblast předpovědi poptávky a řízení zásob jsou tedy kritickými pro výkonný logistický systém. U českých a slovenských podniků se ukazuje významný potenciál pro zlepšení způsobený jasnou orientací na růst a kvalitu výrobků na úkor optimalizace zásob a nákladů.


Tento článek si klade dva základní cíle:
  • Vysvětlit obecnou metodiku řízení materiálových toků efektivním způsobem, tj. maximálně snížit vázaný kapitál v zásobách při dosažení vysoké úrovně zákaznických služeb.
  • Demonstrovat komplexní české řešení Planning Wizard, které je schopno v relativně krátké době tento potenciál vytěžit a dlouhodobě zaručit efektivitu plánování a řízení zásob.
Následující schéma na obrázku 1 popisuje základní kroky, kterých je potřeba pro dosažení stanovených strategických cílů.


#
Obr. 1: Základní kroky předpovědi poptávky a řízení zásob


1. Segmentace položek podle ABC analýzy

Prvním krokem je segmentace celého portfolia položek podle zvolených kritérií. V praxi je doporučována kombinace ziskovosti položky a četnosti prodejů.
V ziskovosti je obsažen pohled samotného podniku, tj. čím více zisku daná položka vytvořila, tím klíčovější je pro podnik. Četnost prodejů obsahuje pohled zákazníků podniku, protože obecně můžeme tvrdit, že pokud nastane nedostatek zásob na skladě, zákazník tuto situaci zjistí nejdříve u položek s nejvyšší četností. Vhodnou kombinací, například správně zvolenou vahou jednotlivých kritérií, tak získáme dobrý kompromis.


#
Obr. 2: Segmentace položek podle ABC analýzy (zelená plocha = nejklíčovější položky)


Všechny položky jsou tedy rozděleny do následujících skupin:
A Skupina obsahující klíčové položky firmy podle zvolených kritérií.
B Do této skupiny patří položky, které již mají menší přínos pro firmu než položky ze skupiny A, nicméně ještě pořád jsou dosti významné.
C Skupina, do které patří položky s minimálním přínosem.
D Skupina položek, které neměly žádný přínos podle stanovených kritérií (může jít o servisní položky nebo položky, po který prostě neexistuje poptávka). Zásoby u těchto položek je nutné minimalizovat.

2. Strategie diferenciace zákaznických služeb

V tomto kroku můžeme mluvit spíše o strategickém, tj. dlouhodobém rozhodnutí managementu firmy. Jednotlivým skupinám položek podle klíčovosti může management přiřadit libovolnou úroveň zákaznických služeb. Obecně je zřejmé, že klíčovým skupinám A a B je vhodné nastavit vyšší úroveň služeb.


#
Obr. 3: Volba úrovně zákaznických služeb (kritická skupina A má nastaven cíl na 98,9% pokrytí zákaznických požadavků)


3. Kvalitní předpověď

Klíčovou oblastí je přesná předpověď poptávky, ze které následně vychází plánování potřebných zásob. Planning Wizard obsahuje celou řadu složitých statistických a matematických metod. Samotné výpočty je schopen plně automatizovat. Předpověď poptávky systém vytváří na nejnižší možné úrovni – na položce. Vždy hodnotí charakter spotřeby každé dílčí položky v portfoliu a vybírá nejvhodnější metodu podle nejmenší chybovosti. Samotný manažer pak může pouze posoudit, zda není potřeba započítat vlivy, které sám očekává ze své zkušenosti a intuice (tzv. soft data, marketingové studie apod.).


#
Obr. 4: Červená křivka je předpověď, zelená zobrazuje 95% pás spolehlivosti


Planning Wizard je dále připraven řešit v praxi často nefunkční vazby mezi obchodem, marketingem a logistikou při plánování marketingových a promočních akcí. Princip je velice prostý, a to že podnik vychází z jediné předpovědi, ve které jsou zohledněny právě i plánované marketingové aktivity (typu TV reklama, letáky, katalogy a další). Následující graf zobrazuje účinek promoakcí na samotný prodej.

#
Obr. 5: Modrá křivka zobrazuje na historických datech vliv promo akcí (předpověď automaticky počítá s plánovanými promočními akcemi, viz červená křivka)


4. Optimalizace objednávek

V minulé kapitole jsme získali dosti přesný forecast, na jehož základě v tomto kroku Planning Wizard provádí přesnou projekci současných zásob. Zohledněny jsou samozřejmě objednávky na cestě a zákaznické rezervace. U každé položky systém monitoruje vazbu na konkrétní dodavatele, u nichž sleduje potřebné parametry, jako například:
  • lead time (termín vyřízení objednávky),
  • minimální množství pro objednávku,
  • aktuální nákupní ceny (i rabatové slevy),
  • WACC zatížení nákupní ceny (cena investovaného kapitálu).


#
Obr. 6: Zelená plocha označuje historický průběh zásob, žlutá křivka reprezentuje plánované budoucí objednávky


Systém tak postupně vytváří potřebné objednávky. Z obrovského množství kombinací (cena, dodavatelé, termín atd.) vybírá ty, které jsou pro samotný podnik optimální z pohledu ziskovosti a minimalizace nejistoty. Tento proces probíhá zcela automatizovaně při nočních přepočtech. Manažer nákupu dostává do rukou hotové podklady pro objednávky na konkrétní dodavatele.

Autor je partnerem poradenské společnosti Logio.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Konec papírování, digitalizujte a usnadněte si práci!

IT Systems 3/2024V aktuálním vydání IT Systems jsme se zaměřili na vývoj digitalizace ve světě peněz, tedy v oblasti finančnictví a pojišťovnictví. Dozvíte se například, proč je aktuální směrnice PSD2 v inovaci online bankovnictví krokem vedle a jak by její nedostatky měla napravit připravovaná PSD3. Hodně prostoru věnujeme také digitalizaci státní správy a veřejného sektoru, která nabírá obrátky.