V Edici IT Business
vychází |
Právě vyšlo:
IT Office 4/2003
Hlavní témata
. Ekonomické systémy, účetní software
. Velký přehled ekonomického a účetního softwaru
. Recenze ekonomického softwaru
. Velký test účetního softwaru
. Sdílení dat mezi centrálou firmy a pobočkami
. příloha: Notebooky, PDA, Tablet PC; E-learning
. Jak zabezpečit notebook a data před zcizením
. Srovnání možností Tablet PC, PDA a notebooků
. E-learning v České republice |
Připravujeme:
IT Office 5/2003
Hlavní témata
· Grafika, signmaking
· Monitory & LCD panely; Skenery
· Test levných 19" CRT monitorů (do 10 tisíc Kč)
· Jak vybrat správný monitor
· CRT monitory x LCD panely - výhody a nevýhody
· Přehled trhu skenerů pro náročnější uživatele
· Na co si dát pozor při výběru skeneru
· Test deskových skenerů pro náročnější uživatele
· Příslušenství ke skenerům, možnosti, doplňky |
Objednejte si dvě aktuální čísla ZDARMA na ukázku - objednávkový
formulář ZDE! |
|
Událost týdne |
Microsoft uvádí nový
Windows Server 2003
Společnost Microsoft tento týden oznámila uvedení nového systému Windows
Server 2003, který představuje integrovanou serverovou platformu pro
firemní využití. Nová platforma je určena pro propojení aplikací, sítí i
webových služeb využívajících technologie .NET od malých firem po velká
datová centra. Spolu se systémem Windows Server 2003 uvedla společnost
Microsoft na trh také produkty Visual Studio .NET 2003 a SQL Server 2000
Enterprise Edition (64-bit).
Dnešní podniky očekávají, že jim výpočetní technika přinese vyšší
produktivitu práce zaměstnanců, kteří pracují s informacemi a požadují
výkonné a snadno použitelné nástroje. Výkonnější výpočetní techniku
zajisté ocení i správci systémů, kteří chtějí rychle implementovatelné a
spravovatelné služby. Systém Windows Server 2003 má tak představovat
základní stavební prvek, který by měl usnadnit spolupráci a sdílení
projektů, distribuci informací z libovolných zdrojů a poskytování
aplikací v rámci firemních intranetů i přes internet.
Systém Windows Server 2003 je prvním serverovým systémem Windows
podporujícím počítače na 64bitové platformě Intel Itanium a tak je
vhodný i pro náročné podnikové prostředí. Pro malé firmy s minimálním,
či žádným IT personálem nabízí systém Windows Server 2003 jednoduchost a
snadnost použití, tedy vlastnosti, díky jimž se mohou soustředit pouze
na své podnikání a nikoliv na techniku.
Edice Windows Server 2003 obsahuje verzi Datacenter Edition (32 a 64-
Bit), Enterprise Edition (32 a 64-Bit) , Standard Edition, Web Edition a
Small Business Server 2003, který bude k dispozici až ve třetím
čtvrtletí 2003. Nyní jsou k dispozici ve třinácti jazykových verzích,
přičemž zbývající budou na trhu v příštích 30 až 45 dnech.
Nahoru
|
Kancelářské aplikace |
Asus M3700N
- neomezený výkon a naprostá mobilita
Společnost AT
Computers uvádí na trh nový elegantní notebook Asus M3700N, který
disponuje technologií Intel Centrino. Notebook se vyznačuje nízkou
hmotností (2,27 kg) a dlouhou výdrží chodu na baterie (až 8 hodin). Je
tedy velice mobilní a na cestách vám bude společníkem.
Implementovaná mobilní technologie Intel Centrino zahrnuje procesor,
optimalizovaný mobilní chipset a integrované řešení bezdrátové sítě
(integrované WiFi - součástí nové technologie je bezdrátová síť
802.11b).
Asus M3700N je vybaven modulárním slotem pro výměnu mezi mechanikou
combo DVD/CD-RW, mechanikou FDD 3,5, druhým pevným diskem a druhou
baterií. S jedním Li-Ionovým akumulátorem je doba provozu 5 hodin, s
druhou baterií až 8 hodin.
Cena Asus M3700N s procesorem Intel Pentium Mobile 1,5 GHz, 14,1'' TFT,
256 MB RAM, 40 GB HDD, DVD/CD-RW, Intel 855GM + ICH4, WirelessLAN+modem,
USB 2.0, Audio, 1394, Li-Ion baterií, operačním systémem Windows XP Pro
a taškou je 63 990 Kč bez DPH. Notebook se začne prodávat od poloviny
května.
Nahoru
LCS
Helios IQ umožní elektronická daňová přiznání
Společnost LCS připravila doplněk pro modul Účetnictví informačního
systému LCS Helios IQ, který umožní vedle tisku formuláře přiznání k
dani z přidané hodnoty rovněž přímo vytvořit soubor pro elektronické
podání DPH.
Ministerstvo financí v souladu s platnou legislativou připravilo pro
daňové subjekty možnost podávat daňové přiznání a další písemnosti v
elektronické podobě. Podání lze uskutečnit prostřednictvím sítě Internet
v aplikaci
Elektronické podání pro daňovou správu.
LCS Helios IQ je modulární systém pro zpracování ekonomických informací
firmy, který svým charakterem nejlépe vyhovuje potřebám řízení středně
velkých organizací a podniků. LCS Helios IQ je založen na databázové
platformě MS SQL, nabízí moderní grafické prostředí, bezpečnost,
stabilitu a rychlý přístup k požadovaným datům.
Mezi výhody patří i vysoká míra škálovatelnosti a flexibilní analytický
rozsah, který optimálně splňuje potřeby uživatelů. Základní moduly
systému je možno používat jednotlivě nebo v potřebné kombinaci a navíc
lze využít i řady speciálních modulů, které rozšiřují schopnosti v
jednotlivých specifických oblastech.
Nahoru
Slovenská verze ABRA G3 na
trhu
Společnost
Aktis představila na veletrhu
COFAX 2003, který se konal
minulý týden v Bratislavě slovenskou verzi ekonomického systému ABRA G3.
Současně je v této době v Slovenské republice zahájen prodej tohoto
ekonomického software s možností volby platformy Windows / Linux.
ABRA G3 na Linuxu je ekonomický systém, který si získal své zákazníky i
na českém trhu. K dnešnímu dni bylo realizováno přes čtyřicet instalací
tohoto ekonomického SW se servery na platformě Linuxu, přičemž celkový
počet instalací ABRA G3 k dnešnímu dni přesáhl 150.
Mezi nejvýznamnější zákazníky využívající ABRA G3 na linuxové platformě
patří např. společnost Seznam.cz nebo Globe Internet, v poslední době
pak klientské portfolio rozšířily firmy z finanční oblasti.
ABRA G3 je ekonomický systém určený pro střední a velké společnosti.
Pracuje na principu client/server aplikací a jádro může být instalováno
nejen na serverech platformy MS Windows, ale také na Linuxu. Jedná se o
modulární systém, jehož jednotlivé části jsou navzájem provázané a tvoří
ucelené řešení.
Nahoru
SuSE v nové verzi
Po více než
půl roce vývoje byla 22. dubna uvedena českou pobočkou společnosti SuSE
lokalizovaná verze produktu SuSE Linux 8.2 CZ. Hlavním rysem nové verze
je racionalizace instalace a správy systému. Konfigurace základních
zařízení a služeb je v novém SuSE Linuxu rutinní záležitostí, kterou lze
provést za několik minut i bez podrobného studia rozsáhlé dokumentace.
Díky automatickému přednastavení systému je již nyní možné v mnoha
případech několikrát stisknout OK a získat nakonfigurovanou službu nebo
zařízení.
Další možností je využít rozšířenou nápovědu a lepší členění
konfiguračních souborů v /etc/sysconfig a nastavit systém ruční editací
textových souborů. Po opětovném spuštění pomocí rc skriptů, např.
rcSuSEfirewal2 restart se načtou data z konfiguračního souboru.
YaST - instalační a konfigurační nástroj v SuSE Linuxu můžete využít i
při práci s příkazovou řádkou, např. pro instalaci programového
vybavení. Stačí pouze napsat yast -i název_rpm_balíčku, spustí se
textová verze YaSTu, provede se kontrola závislostí a nainstaluje se
aplikace včetně všech dalších programů. Na závěr se spustí SuSEconfig,
který restartuje potřebné služby.
Spolu se softwarem jsou dodávány také dvě příručky, na jejichž přípravě
se kromě týmů autorů ze SuSE Linux podíleli čeští vývojáři a pracovníci
technické podpory SuSE CR. Společně tedy nabízí uživatelům kondenzované
linuxové know-how s podrobnými postupy, jak konfigurovat třeba
nameserver, Sambu nebo síťové tiskárny. Uživatelská příručka obsahuje
užitečné "fígle" pro často používané programy, jako je GIMP,
OpenOffice.org nebo vypalovací program K3b. Na více než 700 stranách
české dokumentace se dvěma stovkami obrázků naleznete nejen odpovědi na
všechny otázky, ale předkládáme zde také úplně nové možnosti řešení
problémů při práci s Linuxem.
Nahoru
Škola OnLine
Společnosti
CCA Group a LANGMaster, výrobce a dodavatel multimediálních výukových
programů, na úterní tiskové konferenci oznámily společnou iniciativu
Škola OnLine přinášející zajímavé řešení pro české školství. Škola
OnLine svým zaměřením pokrývá problematiku jak vzdělávací, tak i
administrativní a informační.
Školám nabízí řešení vnitřních agend, rodičům žáků a studentům přináší
možnost komunikace se školou prostřednictvím internetu a řadu
vzdělávacích programů, zároveň slouží jako zdroj informací o českém
školství, který jednak prezentuje novinky z této široké oblasti, jednak
funguje jako vyhledávač žádaných informací.
Cílem iniciativy Škola OnLine je zkvalitnění vzdělávacího procesu lidí
pomocí moderních technologií. Produkty využívají pokrokové didaktické,
vzdělávací a technologické principy, aby tak přispěly ke zefektivnění
celoživotního vzdělávání na úrovni jednotlivců, škol, firem a institucí.
Škola OnLine nabízí Informační a vzdělávací portál přinášející ucelené
informace ze školství (PORTÁL), vzdělávací systém (BRÁNA VĚDĚNÍ),
informační systém umožňující komunikaci školy s rodiči prostřednictvím
internetu (ŽÁKOVSKÁ), informační systém zajišťující vedení vnitřních
agend školy (KATEDRA) a elektronické tržiště nejen školních potřeb
(OBCHOD).
PORTÁL je určen všem příznivcům škol a vzdělávání - učitelům, žákům a
studentům i jejich rodičům, pracovníkům školských odborů, orgánům
veřejné správy (krajské úřady, městské úřady, obecní úřady), MŠMT,
odborníkům vzdělávajícím učitele a dalším vzdělávacím organizacím a
asociacím. Kromě informací o všech aspektech školské problematiky je
PORTÁL prostředím pro profesní diskuzi a zdrojem návodů a pomůcek pro
vlastní práci učitele. PORTÁL rovněž urychlí a zprostředkuje on-line
komunikaci mezi jednotlivými subjekty školství.
Na stránkách PORTÁLU Škola OnLine naleznete i nabídky produktů a služeb
souvisejících s provozem škol a vzdělávacím procesem, stejně jako
přehled a odkazy na příbuzné weby.
BRÁNA VĚDĚNÍ OTEVŘENÁ je ojedinělý projekt zpřístupňující
prostřednictvím internetové sítě velmi rozsáhlou kolekci multimediálních
výukových dat všem zájemcům formou uživatelské služby. Prostřednictvím
moderních technologií z dílny společnosti LANGMaster jsou tak zájemcům
zpřístupněny kurzy pro výuku jazyků, přírodních věd či znalostí z
oblasti práce s počítačem. BRÁNA VĚDĚNÍ OTEVŘENÁ je kompletně zpracována
v českém jazyce.
ŽÁKOVSKÁ je systém, který umožňuje 24 hodin denně, 7 dní v týdnu
získávat informace o studiu vašeho dítěte prostřednictvím sítě internet.
Umožní vám okamžitě zjistit, jak vaše dítě dochází do školy, jaké ho
čekají písemky a zkoušení, jaké má výsledky a další informace spojené se
školou, kterou navštěvuje. ŽÁKOVSKÁ je určena pro základní a střední
školy včetně učilišť.
KATEDRA je informační systém, který trvale umožňuje zpracovávat
prostřednictvím sítě internet agendy spojené s provozem školy. Zároveň
školám a institucím ve školství umožňuje jednoduchý, bezpečný a rychlý
přístup k potřebným informacím a nabízí ucelený interaktivní informační
systém, podporující tvorbu, tok a efektivní využití informací, které
mohou v agendě školství vzniknout. KATEDRA je určena pro základní a
střední školy včetně středních odborných učilišť.
Elektronický OBCHOD obsahuje nabídku produktů pro vzdělávání a zábavu. V
nabídkovém katalogu naleznete rozmanitý sortiment produktů s detailními
popisy.
Nahoru
Informační systém
KARAT ve stavebnictví
Stavební společnost ČKV Praha pro vedení své ekonomické, finanční,
odbytové a skladové agendy používá informační systém KARAT. ČKV Praha se
specializuje na bezvýkopové metody a práce pro výstavbu a rekonstrukce
sítí. Řešení pro osm uživatelů, ve verzi KARAT Lite, bylo v této
společnosti naimplementováno včetně předimplementační analýzy za dva
měsíce. Před IS KARAT společnost ČKV Praha používala File/Server řešení
- informační systém ISO, který stejně jako IS KARAT vyrábí a dodává
I.F.T. PROGRES.
Jedním z důvodů přechodu z informačního systému ISO na informační systém
KARAT byl požadavek na moderní a bezpečný systém využívající transakční
zpracování v databázových prostředích s architekturou klient/server.
Tyto datové servery jsou schopny zpracovávat data od relativně malých
velikostí až do desítek a stovek GB, takže růst společnosti nemusí
znamenat nic jiného než případnou změnu databázového serveru a nikoliv
změnu celé aplikace. Technologie již sama o sobě přináší vlastnosti jako
jsou škálovatelnost a bezpečnost, které spolu s dalšími vlastnostmi
předurčují IS KARAT k optimálnímu a efektivnímu využití ve spol. ČKV
Praha a představují komplexní řešení pro jednotlivé stupně řízení včetně
vrcholového managementu.
Společnost ČKV Praha je důkazem toho, že komplexní informační systém
KARAT lze nasadit i u menších firem.
Nahoru |
|
Komerční příloha |
2
knihy zdarma
Vážení
čtenáři, dovolujeme si Vám nabídnout zvýhodněné předplatné časopisu IT
Office. Měsíčník IT Office je určený malým a středním firmám
využívajícím IT v rámci své každodenní praxe. IT Office přináší
přehledy, recenze, představení novinek, aktuality, tematické články z
oblasti IT v prostředí malých a středních firem.
Nyní máte možnost objednat si zvýhodněné předplatné, v rámci kterého
zdarma jako prémii získáte dvoudílnou publikaci Windows 2000 - podrobný
přehled (obvyklá cena 480 Kč)
Časopis si můžete objednat na
webové stránce, či zasláním e-mailu se všemi potřebnými údaji na
abonence@ccb.cz.
Máte-li zájem o dvě ukázková čísla IT Office zdarma, navštivte náš
web, kde můžete provést objednávku. Věříme, že pro Vás tato
mimořádná nabídka bude zajímavá a že využijete příležitosti, kterou Vám
nabízíme.
Nahoru
|
Konference, semináře,
školení |
6. odborná konference KARAT
Open
Ve středu 21. května od 10 hodin proběhne v hotelu Atlantis v Brně 6.
odborná konference
KARAT Open, která je určena všem vedoucím pracovníkům, manažerům a
správcům podnikových informačních systémů. Za přispění business partnerů
IBM a SYBASE bude představeno nejnovější řešení komplexního informačního
systému KARAT, především řešení pro Výrobu, CRM a Manažerský informační
systém. Na praktické ukázce bude demonstrována otevřenost IS KARAT pro
uživatele, správce a možnosti využití v praxi. Specializované workshopy
se budou zabývat vývojovými nástroji, trendy a uživatelskými vlastnostmi
systému.
Na programu konference bude po úvodní registraci od 10 hodin představení
informačního systému KARAT, následovat bude praktická ukázka otevřenosti
IS KARAT pro uživatele a správce. Od půl dvanácté bude připraven
příspěvek firmy Sybase - pro KARAT akorát. Před obědem si účastníci
semináře vyslechnou ještě přednášku o IBM xSeries Server. Po polední
pauze následuje workshop pro zákazníky a uživatele s praktickými
ukázkami práce s IS KARAT a další náplni.
Více informací a registrační formulář na webu pořadatele (www.karat.cz).
Vaše další otázky ráda zodpoví
Žaneta Dezortová.
Nahoru
Školení Cisco produktů
Společnost
Albit Technologies připravila novou sérií školení z různých oblastí
datových komunikací. Během
těchto
školení se vám dostane informací o technologiích, která technický tým
společnosti dlouhodobě shromažďuje a zpracovává. Přednášky vedou
certifikovaní lektoři s mnohaletými zkušenostmi a schopností předávat
informace nenásilnou a efektivní formou.
Díky specializaci na služby v oblasti datových komunikací a také díky
důrazu kladenému na technologii Cisco může společnost garantovat
profesionální úroveň odváděné práce. V řadách Albit Technologies jsou
zastoupeni síťoví specialisté s certifikacemi (CCIE, CCDP, CCNP) a
certifikovaní (CCSI) lektoři s mnohaletou praxí. Nabízená školení jsou
tato.
Nahoru
Strategický
outsourcing IS/ICT a SLA
Ve dnech
13.-14. května proběhne v pražském hotelu Holiday Inn konference
Strategický outsourcing IS/ICT a SLA s podtitulem Mýty, realita,
zkušenosti, kterou pořádá společnost
top vision ve
spolupráci se zástupci společností: Pražská energetika, MITAS, IBM,
Siemens Kolejová vozidla, Alcatel Czech, UNIPETROL, LogicaCMG, STAVO
ARTIKEL, STOCK Plzeň, Advokátní kancelář Fiala, Profous, Maisner &
spol., Siemens Business Services, WALMARK, NEXTRA, HEWLETT-PACKARD,
Johnson & Johnson a dalších.
Cílem
konference je výměna praktických zkušeností a názorů z oblasti
outsourcingu IS/ICT, diskuse nových trendů i možnost neformálního
setkání účastníků. Jednotlivá vystoupení jsou zaměřena zejména na
problematiku strategie outsourcingu IT, možná rizika a potenciály,
řízení efektivnosti outsourcingu a optimalizaci nákladů IT, stejně jako
na přípravu outsourcingového vztahu, SLA a efektivní vztah partnerů.
Doprovodnou akcí je workshop Komunikace IT manažera v praxi, v rámci
nějž budete mít možnost získat konkrétní rady pro efektivní argumentaci,
motivaci a vedení týmu či taktiky vyjednávání.
Podrobnější informace obdržíte na
webu, či na tel.: 225 096 487.
Nahoru
Novinky v elektronických informačních zdrojích na konferenci INFORUM
2003
Devátý ročník
mezinárodní konference
INFORUM 2003, která je zaměřena na využití elektronických
informačních zdrojů ve vědě, výzkumu, vzdělávání a podnikání, se
uskuteční od úterý 27. až do čtvrtka 29. května 2003 na Vysoké školy
ekonomické v Praze. Nad konferencí, kterou pořádají společnost Albertina
icome Praha a VŠE, převzal záštitu ministr informatiky Vladimír Mlynář.
V programu bude letos věnována pozornost mimo jiné těmto tématům:
profesionální metody vyhledávání na internetu, knowledge management,
informační zdroje o Evropské unii, digitální knihovny a e-government.
Konference je poprvé otevřena pro zájemce ze střední a východní Evropy.
Bližší informace o konferenci můžete získat na webu
www.inforum.cz nebo se obrátit na
Janu Machonskou (Albertina icome Praha, Štěpánská 16, Praha 1, e-mail:
jana.machonska@aip.cz, tel.:
222 23 1212).
Hlavními sponzory konference jsou
ProQuest Information
and Learning, Ovid
Technologies a
Dialog Corporation. Mediálními partnery jsou
Ekonom,
Ikaros,
IT System,
C. H. Beck a
VIP Park.
Technologickou podporu poskytují firmy
AiP Safe a
INCAD.
Nahoru
Seminář
Kvalita CAD dat v automobilovém průmyslu
Na začátek
května připravila společnost gedas ČR ve spolupráci se Škoda Auto Mladá
Boleslav odborný seminář
Kvalita CAD dat v automobilovém průmyslu. Tento seminář se bude
konat v úterý 6. května 2003 v Mladé Boleslavi.
Během semináře budou představeny novinky, týkající se nástrojů pro
kontrolu kvality dat a novinky v oblastech s touto problematikou
související (technika - nástroje, administrativa - změny v procesu
výměny dat, právo - aspekty spojené se změnami v procesu kontroly a
výměny dat).
Seminář navazuje na celou sérii akcí z oblasti PLM pořádaných
společností gedas ČR. Další podrobnosti a přihlášky naleznete na webu
www.gedas.cz nebo na
tel.: 326 711 411.
Nahoru |
|
Internet, komunikace a
sítě |
Český Telecom
buduje intranet veřejné správy
Společnost Český Telecom zpřístupnila nové www
stránky Intranetu
veřejné správy. Stránky jsou určené především uživatelům z oblasti
veřejné správy. Cílem projektu Intranet veřejné správy je vytvoření a
provozování jednotné, spolehlivé a bezpečné komunikační infrastruktury
veřejné správy a zajištění potřebných funkcí, jako jsou bezpečná a
ekonomicky výhodná komunikace (datová i hlasová) pro všechna pracoviště
veřejné správy, přístup k centrálním informačním zdrojům státu či
efektivní rozvoj informačních systémů veřejné správy a možnost jejich
vzájemného propojení a bezpečné výměny dat.
V rámci Intranetu veřejné správy budou do jednotné sítě postupně
připojena všechna kontaktní místa veřejné správy, která jsou nezbytná
pro zpřístupnění jejich služeb občanovi. Po dokončení pak Intranet
veřejné správy umožní bezpečnou výměnu dat mezi orgány veřejné správy a
zrychlí a zefektivní výkon veřejné moci.
Intranet veřejné správy poskytne připojeným subjektům veřejné správy
služby veřejné privátní sítě na území celé ČR. Veřejná správa bude mít k
dispozici spolehlivý přístup na internet s vysokým stupněm bezpečnosti,
včetně antivirových ochran a přístupu do zabezpečené elektronické pošty
veřejné správy. Obce budou moci dále využít možnost objednat si další
služby za speciální ceny pro veřejnou správu jako celek, tedy ekonomicky
velmi výhodné. Ve druhé etapě budování Intranetu veřejné správy pak
získají bezpečný a jednoduchý přístup k informačním zdrojům státu.
Podle Rámcové smlouvy, kterou v roce 2001 podepsal stát se společností
Český Telecom, která byla pověřena vybudováním projektu, mají všechny
subjekty veřejné správy nárok na stejné služby, a to za stejných
podmínek. Některé z těchto služeb, respektive ty, které jsou v
působnosti výkonu státní správy, jsou pak hrazeny centrálně
prostřednictvím Ministerstva informatiky ČR. Pokud se tedy obce připojí
k Rámcové smlouvě a uzavřou vlastní tzv. Prováděcí smlouvy, získají
možnost využívat datové služby, které jsou potřebné pro výkon přenesené
působnosti státní správy (bez nároků na vlastní rozpočet), případně
nakupovat další služby, o něž budou mít zájem - v přesně definované
garantované kvalitě, v rozsahu svých potřeb a za ceny vytvořené
speciálně pro veřejnou správu. Celý proces bude koordinován
Ministerstvem informatiky ČR, což minimalizuje jakákoli obchodní,
kvalitativní či bezpečnostní rizika.
Nahoru
Adobe
zvyšuje zabezpečení elektronických dokumentů
Adobe ve své
nedávno zveřejněné rodině produktů Adobe Acrobat a ve formátu Adobe PDF
vylepšuje zabezpečení elektronických dokumentů. Software Acrobat 6.0 a
formát PDF, s novými schopnostmi digitálních podpisů a kontroly
dokumentů, umožní organizacím vybudovat řešení integrace dokumentů pro
přenášení klíčových obchodních informací širokému publiku s vyšším
zabezpečením než kdy dříve.
Acrobat 6.0 nyní podporuje podpisy autorů i příjemců, pomocí kterých
poskytuje další ujištění o původu a neporušenosti elektronického
dokumentu. Autoři mohou nyní použít novou možnost "Uložit jako
certifikovaný dokument", dovolující digitálně podepsat dokumenty
rozesílané širokému publiku, jako jsou oznámení pro tisk nebo analytické
zprávy. Příjemci, používající Acrobat nebo bezplatný Adobe Reader mohou
nyní bez dodatečného zabezpečovacího softwaru snadno ověřit podpis
autora certifikovaného dokumentu, a tím potvrdit, že dokument pochází od
uvedené osoby, a že nebyl od svého vytvoření pozměněn.
Pomocí programu Acrobat 6.0 a bezplatného Adobe Readeru mohu příjemci
také aplikovat digitální podpis, aby potvrdili nebo schválili informace,
které přijali, nebo které posílají zpět autorovi dokumentu. To je
zejména užitečné pro elektronické formuláře. Příjemci mohou nyní i jen s
bezplatným programem Adobe Reader (a s formulářem PDF, s nastavenými
právy pomocí softwaru Adobe Document Server for Reader Extensions)
vyplňovat formuláře on-line nebo off-line, digitálně je podepsat a
poslat zpět. Certifikované dokumenty a podpisy příjemců lze používat
společně, v pracovních postupech s okružním oběhem dokumentů, pro
zajištění plně kontrolovatelné cesty dokumentu. Konečný příjemce
dokumentu může ověřit pravost a neporušenost originálního formuláře a
všech informací, přidaných v pracovním postupu.
Adobe v Acrobatu 6.0 rozšířila kontrolu dokumentu, aby pomohla firmám a
státním organizacím zajistit utajení a ochranu duševního vlastnictví
zabezpečením důvěrnosti dokumentů a elektronických formulářů. Kromě
ochrany heslem nyní Acrobat podporuje schopnost zašifrování dokumentu
pomocí infrastruktury s veřejným klíčem (PKI, Public Key Infrastructure)
a protokolu LDAP (Lightweight Directory Access Protocol). Tyto nové
možnosti zašifrování umožní autorům jednoduše zadat jména nebo e-mailové
adresy příjemců a automaticky zašifrovat dokumenty pro příjemce uvnitř i
mimo jejich organizaci. Aby měli větší kontrolu nad přístupem k
dokumentu, jeho změnami a tiskem, mohou autoři také v rámci jednoho
dokumentu nastavit pro každého z určených příjemců různá práva. Na
rozdíl od většiny ostatních formátů elektronických dokumentů pomáhají
funkce zabezpečení PDF, které jsou trvalou součástí dokumentu, udržet
přístup k dokumentu a jeho použití omezené na určené osoby, ať je
chráněný dokument doručen kamkoliv.
Pro digitální podpisy i kontrolu dokumentů obsahuje nyní Acrobat 6.0
nativní podporu pro většinu populárních certifikačních autorit a
hardwarových tokenů přes rozhraní Microsoft CryptoAPI na Windows. Ve
spolupráci s vedoucími firmami v oboru zabezpečení, jako jsou firmy
Entrust a VeriSign, poskytuje Adobe komplexní řešení zabezpečení
dokumentů, které zapadá do podnikové infrastruktury. Další informace
najdete zde.
Nahoru
|
Informační společnost |
Oracle českým vysokým školám
Společnost Oracle podepsala smlouvu s Ministerstvem školství, mládeže a
tělovýchovy ČR, na základě níž se prodlužuje platnost speciálních
podmínek na produkty a služby Oracle pro 28 českých vysokých škol a MŠMT
o další dva roky, tedy do konce roku 2004.
Vysoké školy mají možnost získávat licence technologií Oracle pro výuku
za velmi výhodných podmínek, Oracle k nim poskytuje také elektronickou
podporu. Podmínky pro získávání licencí pro provoz jsou podstatně
zvýhodněny ve srovnání se standardní nabídkou Oracle pro státní správu.
Součástí smlouvy je nabídka podpory výuky formou přednášek. Společnost
Oracle Czech tak pokračuje ve svých četných aktivitách směřovaných na
české školství, mezi něž v neposlední řadě patřila i série seminářů pro
české vysoké školy. Semináře probíhaly v letech 2001 a 2002 a jejich
cílem bylo představit a především názornou demonstrací přiblížit
studentům nejmodernější technologie, které Oracle vyvíjí.
Obsahovou stránku současné smlouvy i předchozího memoranda z roku 2000
připravilo sdružení
EUNIS-CZ po široké diskusi s odborníky vysokých škol, MŠMT a
společností Oracle Czech. EUNIS-CZ je zájmovým sdružením vysokých škol
pro koordinaci a spolupráci VŠ ve všech otázkách informační a
komunikační techniky a informačních systémů. V současné době je členem
EUNIS-CZ 18 univerzit v ČR a další o členství žádají.
Nahoru |
|
Týdeník
OfficeNews zasílá redakce edice IT Business. Vydavatelství CCB s.r.o., Okružní 17, Brno 638 00.
Tel.: +420/ 545 222 779
Týdeník OfficeNews je vám pravidelně zasílán na základě vaši registrace. Pokud si již dále nepřejete, abychom vám
OfficeNews zasílali, kontaktujte nás prosím.
Náměty a připomínky k obsahu zasílejte na adresu odpovědného redaktora
Pavla Boucníka,
|
|