HLEDEJ
 V SEKCI
 

30. dubna 2003

| registrace ZDARMA | starší čísla | odhlášení | ceník inzerce

Aktuální čislo

Obsah OfficeNEWS

Událost týdne
Microsoft uvádí nový Windows Server 2003

Kancelářské aplikace
Asus M3700N - neomezený výkon a naprostá mobilita
LCS Helios IQ umožní elektronická daňová přiznání
Slovenská verze ABRA G3 na trhu
SuSE v nové verzi
Škola OnLine
Informační systém KARAT ve stavebnictví

Komerční příloha
2 knihy zdarma

Konference, semináře
6. odborná konference KARAT Open
Školení Cisco produktů
Strategický outsourcing IS/ICT a SLA
Novinky v elektronických informačních zdrojích na konferenci INFORUM 2003
Seminář Kvalita CAD dat v automobilovém průmyslu

Internet, komunikace a sítě
Český Telecom buduje intranet veřejné správy
Adobe zvyšuje zabezpečení elektronických dokumentů

Informační společnost
Oracle českým vysokým školám
 

V Edici IT Business vychází

Právě vyšlo:
IT Office 4/2003


Hlavní témata
. Ekonomické systémy, účetní software
. Velký přehled ekonomického a účetního softwaru
. Recenze ekonomického softwaru
. Velký test účetního softwaru
. Sdílení dat mezi centrálou firmy a pobočkami
. příloha: Notebooky, PDA, Tablet PC; E-learning
. Jak zabezpečit notebook a data před zcizením
. Srovnání možností Tablet PC, PDA a notebooků
. E-learning v České republice
Připravujeme:
IT Office 5/2003


Hlavní témata
· Grafika, signmaking
· Monitory & LCD panely; Skenery
· Test levných 19" CRT monitorů (do 10 tisíc Kč)
· Jak vybrat správný monitor
· CRT monitory x LCD panely - výhody a nevýhody
· Přehled trhu skenerů pro náročnější uživatele
· Na co si dát pozor při výběru skeneru
· Test deskových skenerů pro náročnější uživatele
· Příslušenství ke skenerům, možnosti, doplňky


Objednejte si dvě aktuální čísla ZDARMA na ukázku - objednávkový formulář ZDE!


KARAT Open


Událost týdne

Microsoft uvádí nový Windows Server 2003
Společnost Microsoft tento týden oznámila uvedení nového systému Windows Server 2003, který představuje integrovanou serverovou platformu pro firemní využití. Nová platforma je určena pro propojení aplikací, sítí i webových služeb využívajících technologie .NET od malých firem po velká datová centra. Spolu se systémem Windows Server 2003 uvedla společnost Microsoft na trh také produkty Visual Studio .NET 2003 a SQL Server 2000 Enterprise Edition (64-bit).
Dnešní podniky očekávají, že jim výpočetní technika přinese vyšší produktivitu práce zaměstnanců, kteří pracují s informacemi a požadují výkonné a snadno použitelné nástroje. Výkonnější výpočetní techniku zajisté ocení i správci systémů, kteří chtějí rychle implementovatelné a spravovatelné služby. Systém Windows Server 2003 má tak představovat základní stavební prvek, který by měl usnadnit spolupráci a sdílení projektů, distribuci informací z libovolných zdrojů a poskytování aplikací v rámci firemních intranetů i přes internet.
Systém Windows Server 2003 je prvním serverovým systémem Windows podporujícím počítače na 64bitové platformě Intel Itanium a tak je vhodný i pro náročné podnikové prostředí. Pro malé firmy s minimálním, či žádným IT personálem nabízí systém Windows Server 2003 jednoduchost a snadnost použití, tedy vlastnosti, díky jimž se mohou soustředit pouze na své podnikání a nikoliv na techniku.
Edice Windows Server 2003 obsahuje verzi Datacenter Edition (32 a 64- Bit), Enterprise Edition (32 a 64-Bit) , Standard Edition, Web Edition a Small Business Server 2003, který bude k dispozici až ve třetím čtvrtletí 2003. Nyní jsou k dispozici ve třinácti jazykových verzích, přičemž zbývající budou na trhu v příštích 30 až 45 dnech.

Nahoru
 

Kancelářské aplikace

Asus M3700N - neomezený výkon a naprostá mobilita
Společnost AT Computers uvádí na trh nový elegantní notebook Asus M3700N, který disponuje technologií Intel Centrino. Notebook se vyznačuje nízkou hmotností (2,27 kg) a dlouhou výdrží chodu na baterie (až 8 hodin). Je tedy velice mobilní a na cestách vám bude společníkem.
Implementovaná mobilní technologie Intel Centrino zahrnuje procesor, optimalizovaný mobilní chipset a integrované řešení bezdrátové sítě (integrované WiFi - součástí nové technologie je bezdrátová síť 802.11b).
Asus M3700N je vybaven modulárním slotem pro výměnu mezi mechanikou combo DVD/CD-RW, mechanikou FDD 3,5, druhým pevným diskem a druhou baterií. S jedním Li-Ionovým akumulátorem je doba provozu 5 hodin, s druhou baterií až 8 hodin.
Cena Asus M3700N s procesorem Intel Pentium Mobile 1,5 GHz, 14,1'' TFT, 256 MB RAM, 40 GB HDD, DVD/CD-RW, Intel 855GM + ICH4, WirelessLAN+modem, USB 2.0, Audio, 1394, Li-Ion baterií, operačním systémem Windows XP Pro a taškou je 63 990 Kč bez DPH. Notebook se začne prodávat od poloviny května.

Nahoru
 
LCS Helios IQ umožní elektronická daňová přiznání

Společnost LCS připravila doplněk pro modul Účetnictví informačního systému LCS Helios IQ, který umožní vedle tisku formuláře přiznání k dani z přidané hodnoty rovněž přímo vytvořit soubor pro elektronické podání DPH.
Ministerstvo financí v souladu s platnou legislativou připravilo pro daňové subjekty možnost podávat daňové přiznání a další písemnosti v elektronické podobě. Podání lze uskutečnit prostřednictvím sítě Internet v aplikaci Elektronické podání pro daňovou správu.
LCS Helios IQ je modulární systém pro zpracování ekonomických informací firmy, který svým charakterem nejlépe vyhovuje potřebám řízení středně velkých organizací a podniků. LCS Helios IQ je založen na databázové platformě MS SQL, nabízí moderní grafické prostředí, bezpečnost, stabilitu a rychlý přístup k požadovaným datům.
Mezi výhody patří i vysoká míra škálovatelnosti a flexibilní analytický rozsah, který optimálně splňuje potřeby uživatelů. Základní moduly systému je možno používat jednotlivě nebo v potřebné kombinaci a navíc lze využít i řady speciálních modulů, které rozšiřují schopnosti v jednotlivých specifických oblastech.

Nahoru
 
Slovenská verze ABRA G3 na trhu

Společnost Aktis představila na veletrhu COFAX 2003, který se konal minulý týden v Bratislavě slovenskou verzi ekonomického systému ABRA G3. Současně je v této době v Slovenské republice zahájen prodej tohoto ekonomického software s možností volby platformy Windows / Linux.
ABRA G3 na Linuxu je ekonomický systém, který si získal své zákazníky i na českém trhu. K dnešnímu dni bylo realizováno přes čtyřicet instalací tohoto ekonomického SW se servery na platformě Linuxu, přičemž celkový počet instalací ABRA G3 k dnešnímu dni přesáhl 150.
Mezi nejvýznamnější zákazníky využívající ABRA G3 na linuxové platformě patří např. společnost Seznam.cz nebo Globe Internet, v poslední době pak klientské portfolio rozšířily firmy z finanční oblasti.
ABRA G3 je ekonomický systém určený pro střední a velké společnosti. Pracuje na principu client/server aplikací a jádro může být instalováno nejen na serverech platformy MS Windows, ale také na Linuxu. Jedná se o modulární systém, jehož jednotlivé části jsou navzájem provázané a tvoří ucelené řešení.

Nahoru
 
SuSE v nové verzi

Po více než půl roce vývoje byla 22. dubna uvedena českou pobočkou společnosti SuSE lokalizovaná verze produktu SuSE Linux 8.2 CZ. Hlavním rysem nové verze je racionalizace instalace a správy systému. Konfigurace základních zařízení a služeb je v novém SuSE Linuxu rutinní záležitostí, kterou lze provést za několik minut i bez podrobného studia rozsáhlé dokumentace. Díky automatickému přednastavení systému je již nyní možné v mnoha případech několikrát stisknout OK a získat nakonfigurovanou službu nebo zařízení.
Další možností je využít rozšířenou nápovědu a lepší členění konfiguračních souborů v /etc/sysconfig a nastavit systém ruční editací textových souborů. Po opětovném spuštění pomocí rc skriptů, např. rcSuSEfirewal2 restart se načtou data z konfiguračního souboru.
YaST - instalační a konfigurační nástroj v SuSE Linuxu můžete využít i při práci s příkazovou řádkou, např. pro instalaci programového vybavení. Stačí pouze napsat yast -i název_rpm_balíčku, spustí se textová verze YaSTu, provede se kontrola závislostí a nainstaluje se aplikace včetně všech dalších programů. Na závěr se spustí SuSEconfig, který restartuje potřebné služby.
Spolu se softwarem jsou dodávány také dvě příručky, na jejichž přípravě se kromě týmů autorů ze SuSE Linux podíleli čeští vývojáři a pracovníci technické podpory SuSE CR. Společně tedy nabízí uživatelům kondenzované linuxové know-how s podrobnými postupy, jak konfigurovat třeba nameserver, Sambu nebo síťové tiskárny. Uživatelská příručka obsahuje užitečné "fígle" pro často používané programy, jako je GIMP, OpenOffice.org nebo vypalovací program K3b. Na více než 700 stranách české dokumentace se dvěma stovkami obrázků naleznete nejen odpovědi na všechny otázky, ale předkládáme zde také úplně nové možnosti řešení problémů při práci s Linuxem.

Nahoru
 
Škola OnLine

Společnosti CCA Group a LANGMaster, výrobce a dodavatel multimediálních výukových programů, na úterní tiskové konferenci oznámily společnou iniciativu Škola OnLine přinášející zajímavé řešení pro české školství. Škola OnLine svým zaměřením pokrývá problematiku jak vzdělávací, tak i administrativní a informační.
Školám nabízí řešení vnitřních agend, rodičům žáků a studentům přináší možnost komunikace se školou prostřednictvím internetu a řadu vzdělávacích programů, zároveň slouží jako zdroj informací o českém školství, který jednak prezentuje novinky z této široké oblasti, jednak funguje jako vyhledávač žádaných informací.
Cílem iniciativy Škola OnLine je zkvalitnění vzdělávacího procesu lidí pomocí moderních technologií. Produkty využívají pokrokové didaktické, vzdělávací a technologické principy, aby tak přispěly ke zefektivnění celoživotního vzdělávání na úrovni jednotlivců, škol, firem a institucí.
Škola OnLine nabízí Informační a vzdělávací portál přinášející ucelené informace ze školství (PORTÁL), vzdělávací systém (BRÁNA VĚDĚNÍ), informační systém umožňující komunikaci školy s rodiči prostřednictvím internetu (ŽÁKOVSKÁ), informační systém zajišťující vedení vnitřních agend školy (KATEDRA) a elektronické tržiště nejen školních potřeb (OBCHOD).
PORTÁL je určen všem příznivcům škol a vzdělávání - učitelům, žákům a studentům i jejich rodičům, pracovníkům školských odborů, orgánům veřejné správy (krajské úřady, městské úřady, obecní úřady), MŠMT, odborníkům vzdělávajícím učitele a dalším vzdělávacím organizacím a asociacím. Kromě informací o všech aspektech školské problematiky je PORTÁL prostředím pro profesní diskuzi a zdrojem návodů a pomůcek pro vlastní práci učitele. PORTÁL rovněž urychlí a zprostředkuje on-line komunikaci mezi jednotlivými subjekty školství.
Na stránkách PORTÁLU Škola OnLine naleznete i nabídky produktů a služeb souvisejících s provozem škol a vzdělávacím procesem, stejně jako přehled a odkazy na příbuzné weby.
BRÁNA VĚDĚNÍ OTEVŘENÁ je ojedinělý projekt zpřístupňující prostřednictvím internetové sítě velmi rozsáhlou kolekci multimediálních výukových dat všem zájemcům formou uživatelské služby. Prostřednictvím moderních technologií z dílny společnosti LANGMaster jsou tak zájemcům zpřístupněny kurzy pro výuku jazyků, přírodních věd či znalostí z oblasti práce s počítačem. BRÁNA VĚDĚNÍ OTEVŘENÁ je kompletně zpracována v českém jazyce.
ŽÁKOVSKÁ je systém, který umožňuje 24 hodin denně, 7 dní v týdnu získávat informace o studiu vašeho dítěte prostřednictvím sítě internet. Umožní vám okamžitě zjistit, jak vaše dítě dochází do školy, jaké ho čekají písemky a zkoušení, jaké má výsledky a další informace spojené se školou, kterou navštěvuje. ŽÁKOVSKÁ je určena pro základní a střední školy včetně učilišť.
KATEDRA je informační systém, který trvale umožňuje zpracovávat prostřednictvím sítě internet agendy spojené s provozem školy. Zároveň školám a institucím ve školství umožňuje jednoduchý, bezpečný a rychlý přístup k potřebným informacím a nabízí ucelený interaktivní informační systém, podporující tvorbu, tok a efektivní využití informací, které mohou v agendě školství vzniknout. KATEDRA je určena pro základní a střední školy včetně středních odborných učilišť.
Elektronický OBCHOD obsahuje nabídku produktů pro vzdělávání a zábavu. V nabídkovém katalogu naleznete rozmanitý sortiment produktů s detailními popisy.

Nahoru
 
Informační systém KARAT ve stavebnictví

Stavební společnost ČKV Praha pro vedení své ekonomické, finanční, odbytové a skladové agendy používá informační systém KARAT. ČKV Praha se specializuje na bezvýkopové metody a práce pro výstavbu a rekonstrukce sítí. Řešení pro osm uživatelů, ve verzi KARAT Lite, bylo v této společnosti naimplementováno včetně předimplementační analýzy za dva měsíce. Před IS KARAT společnost ČKV Praha používala File/Server řešení - informační systém ISO, který stejně jako IS KARAT vyrábí a dodává I.F.T. PROGRES.
Jedním z důvodů přechodu z informačního systému ISO na informační systém KARAT byl požadavek na moderní a bezpečný systém využívající transakční zpracování v databázových prostředích s architekturou klient/server.
Tyto datové servery jsou schopny zpracovávat data od relativně malých velikostí až do desítek a stovek GB, takže růst společnosti nemusí znamenat nic jiného než případnou změnu databázového serveru a nikoliv změnu celé aplikace. Technologie již sama o sobě přináší vlastnosti jako jsou škálovatelnost a bezpečnost, které spolu s dalšími vlastnostmi předurčují IS KARAT k optimálnímu a efektivnímu využití ve spol. ČKV Praha a představují komplexní řešení pro jednotlivé stupně řízení včetně vrcholového managementu.
Společnost ČKV Praha je důkazem toho, že komplexní informační systém KARAT lze nasadit i u menších firem.

Nahoru


RoadShow 2003


Komerční příloha

2 knihy zdarma
Vážení čtenáři, dovolujeme si Vám nabídnout zvýhodněné předplatné časopisu IT Office. Měsíčník IT Office je určený malým a středním firmám využívajícím IT v rámci své každodenní praxe. IT Office přináší přehledy, recenze, představení novinek, aktuality, tematické články z oblasti IT v prostředí malých a středních firem.
Nyní máte možnost objednat si zvýhodněné předplatné, v rámci kterého zdarma jako prémii získáte dvoudílnou publikaci Windows 2000 - podrobný přehled (obvyklá cena 480 Kč)
Časopis si můžete objednat na webové stránce, či zasláním e-mailu se všemi potřebnými údaji na abonence@ccb.cz.
Máte-li zájem o dvě ukázková čísla IT Office zdarma, navštivte náš web, kde můžete provést objednávku. Věříme, že pro Vás tato mimořádná nabídka bude zajímavá a že využijete příležitosti, kterou Vám nabízíme.

Nahoru
 

Konference, semináře, školení

6. odborná konference KARAT Open
Ve středu 21. května od 10 hodin proběhne v hotelu Atlantis v Brně 6. odborná konference KARAT Open, která je určena všem vedoucím pracovníkům, manažerům a správcům podnikových informačních systémů. Za přispění business partnerů IBM a SYBASE bude představeno nejnovější řešení komplexního informačního systému KARAT, především řešení pro Výrobu, CRM a Manažerský informační systém. Na praktické ukázce bude demonstrována otevřenost IS KARAT pro uživatele, správce a možnosti využití v praxi. Specializované workshopy se budou zabývat vývojovými nástroji, trendy a uživatelskými vlastnostmi systému.
Na programu konference bude po úvodní registraci od 10 hodin představení informačního systému KARAT, následovat bude praktická ukázka otevřenosti IS KARAT pro uživatele a správce. Od půl dvanácté bude připraven příspěvek firmy Sybase - pro KARAT akorát. Před obědem si účastníci semináře vyslechnou ještě přednášku o IBM xSeries Server. Po polední pauze následuje workshop pro zákazníky a uživatele s praktickými ukázkami práce s IS KARAT a další náplni.
Více informací a registrační formulář na webu pořadatele (www.karat.cz). Vaše další otázky ráda zodpoví Žaneta Dezortová.

Nahoru
 
Školení Cisco produktů

Společnost Albit Technologies připravila novou sérií školení z různých oblastí datových komunikací. Během těchto školení se vám dostane informací o technologiích, která technický tým společnosti dlouhodobě shromažďuje a zpracovává. Přednášky vedou certifikovaní lektoři s mnohaletými zkušenostmi a schopností předávat informace nenásilnou a efektivní formou.
Díky specializaci na služby v oblasti datových komunikací a také díky důrazu kladenému na technologii Cisco může společnost garantovat profesionální úroveň odváděné práce. V řadách Albit Technologies jsou zastoupeni síťoví specialisté s certifikacemi (CCIE, CCDP, CCNP) a certifikovaní (CCSI) lektoři s mnohaletou praxí. Nabízená školení jsou tato.

Nahoru
 
Strategický outsourcing IS/ICT a SLA

Ve dnech 13.-14. května proběhne v pražském hotelu Holiday Inn konference Strategický outsourcing IS/ICT a SLA s podtitulem Mýty, realita, zkušenosti, kterou pořádá společnost top vision ve spolupráci se zástupci společností: Pražská energetika, MITAS, IBM, Siemens Kolejová vozidla, Alcatel Czech, UNIPETROL, LogicaCMG, STAVO ARTIKEL, STOCK Plzeň, Advokátní kancelář Fiala, Profous, Maisner & spol., Siemens Business Services, WALMARK, NEXTRA, HEWLETT-PACKARD, Johnson & Johnson a dalších.
Cílem konference je výměna praktických zkušeností a názorů z oblasti outsourcingu IS/ICT, diskuse nových trendů i možnost neformálního setkání účastníků. Jednotlivá vystoupení jsou zaměřena zejména na problematiku strategie outsourcingu IT, možná rizika a potenciály, řízení efektivnosti outsourcingu a optimalizaci nákladů IT, stejně jako na přípravu outsourcingového vztahu, SLA a efektivní vztah partnerů. Doprovodnou akcí je workshop Komunikace IT manažera v praxi, v rámci nějž budete mít možnost získat konkrétní rady pro efektivní argumentaci, motivaci a vedení týmu či taktiky vyjednávání.
Podrobnější informace obdržíte na webu, či na tel.: 225 096 487.

Nahoru
 
Novinky v elektronických informačních zdrojích na konferenci INFORUM 2003

Devátý ročník mezinárodní konference INFORUM 2003, která je zaměřena na využití elektronických informačních zdrojů ve vědě, výzkumu, vzdělávání a podnikání, se uskuteční od úterý 27. až do čtvrtka 29. května 2003 na Vysoké školy ekonomické v Praze. Nad konferencí, kterou pořádají společnost Albertina icome Praha a VŠE, převzal záštitu ministr informatiky Vladimír Mlynář.
V programu bude letos věnována pozornost mimo jiné těmto tématům: profesionální metody vyhledávání na internetu, knowledge management, informační zdroje o Evropské unii, digitální knihovny a e-government. Konference je poprvé otevřena pro zájemce ze střední a východní Evropy.
Bližší informace o konferenci můžete získat na webu www.inforum.cz nebo se obrátit na Janu Machonskou (Albertina icome Praha, Štěpánská 16, Praha 1, e-mail: jana.machonska@aip.cz, tel.: 222 23 1212).
Hlavními sponzory konference jsou ProQuest Information and Learning, Ovid Technologies a Dialog Corporation. Mediálními partnery jsou Ekonom, Ikaros, IT System, C. H. Beck a VIP Park. Technologickou podporu poskytují firmy AiP Safe a INCAD.

Nahoru
 
Seminář Kvalita CAD dat v automobilovém průmyslu

Na začátek května připravila společnost gedas ČR ve spolupráci se Škoda Auto Mladá Boleslav odborný seminář Kvalita CAD dat v automobilovém průmyslu. Tento seminář se bude konat v úterý 6. května 2003 v Mladé Boleslavi.
Během semináře budou představeny novinky, týkající se nástrojů pro kontrolu kvality dat a novinky v oblastech s touto problematikou související (technika - nástroje, administrativa - změny v procesu výměny dat, právo - aspekty spojené se změnami v procesu kontroly a výměny dat).
Seminář navazuje na celou sérii akcí z oblasti PLM pořádaných společností gedas ČR. Další podrobnosti a přihlášky naleznete na webu www.gedas.cz nebo na tel.: 326 711 411.

Nahoru


Seminář Kvalita CAD dat


Internet, komunikace a sítě

Český Telecom buduje intranet veřejné správy
Společnost Český Telecom zpřístupnila nové www stránky Intranetu veřejné správy. Stránky jsou určené především uživatelům z oblasti veřejné správy. Cílem projektu Intranet veřejné správy je vytvoření a provozování jednotné, spolehlivé a bezpečné komunikační infrastruktury veřejné správy a zajištění potřebných funkcí, jako jsou bezpečná a ekonomicky výhodná komunikace (datová i hlasová) pro všechna pracoviště veřejné správy, přístup k centrálním informačním zdrojům státu či efektivní rozvoj informačních systémů veřejné správy a možnost jejich vzájemného propojení a bezpečné výměny dat.
V rámci Intranetu veřejné správy budou do jednotné sítě postupně připojena všechna kontaktní místa veřejné správy, která jsou nezbytná pro zpřístupnění jejich služeb občanovi. Po dokončení pak Intranet veřejné správy umožní bezpečnou výměnu dat mezi orgány veřejné správy a zrychlí a zefektivní výkon veřejné moci.
Intranet veřejné správy poskytne připojeným subjektům veřejné správy služby veřejné privátní sítě na území celé ČR. Veřejná správa bude mít k dispozici spolehlivý přístup na internet s vysokým stupněm bezpečnosti, včetně antivirových ochran a přístupu do zabezpečené elektronické pošty veřejné správy. Obce budou moci dále využít možnost objednat si další služby za speciální ceny pro veřejnou správu jako celek, tedy ekonomicky velmi výhodné. Ve druhé etapě budování Intranetu veřejné správy pak získají bezpečný a jednoduchý přístup k informačním zdrojům státu.
Podle Rámcové smlouvy, kterou v roce 2001 podepsal stát se společností Český Telecom, která byla pověřena vybudováním projektu, mají všechny subjekty veřejné správy nárok na stejné služby, a to za stejných podmínek. Některé z těchto služeb, respektive ty, které jsou v působnosti výkonu státní správy, jsou pak hrazeny centrálně prostřednictvím Ministerstva informatiky ČR. Pokud se tedy obce připojí k Rámcové smlouvě a uzavřou vlastní tzv. Prováděcí smlouvy, získají možnost využívat datové služby, které jsou potřebné pro výkon přenesené působnosti státní správy (bez nároků na vlastní rozpočet), případně nakupovat další služby, o něž budou mít zájem - v přesně definované garantované kvalitě, v rozsahu svých potřeb a za ceny vytvořené speciálně pro veřejnou správu. Celý proces bude koordinován Ministerstvem informatiky ČR, což minimalizuje jakákoli obchodní, kvalitativní či bezpečnostní rizika.

Nahoru
 
Adobe zvyšuje zabezpečení elektronických dokumentů

Adobe ve své nedávno zveřejněné rodině produktů Adobe Acrobat a ve formátu Adobe PDF vylepšuje zabezpečení elektronických dokumentů. Software Acrobat 6.0 a formát PDF, s novými schopnostmi digitálních podpisů a kontroly dokumentů, umožní organizacím vybudovat řešení integrace dokumentů pro přenášení klíčových obchodních informací širokému publiku s vyšším zabezpečením než kdy dříve.
Acrobat 6.0 nyní podporuje podpisy autorů i příjemců, pomocí kterých poskytuje další ujištění o původu a neporušenosti elektronického dokumentu. Autoři mohou nyní použít novou možnost "Uložit jako certifikovaný dokument", dovolující digitálně podepsat dokumenty rozesílané širokému publiku, jako jsou oznámení pro tisk nebo analytické zprávy. Příjemci, používající Acrobat nebo bezplatný Adobe Reader mohou nyní bez dodatečného zabezpečovacího softwaru snadno ověřit podpis autora certifikovaného dokumentu, a tím potvrdit, že dokument pochází od uvedené osoby, a že nebyl od svého vytvoření pozměněn.
Pomocí programu Acrobat 6.0 a bezplatného Adobe Readeru mohu příjemci také aplikovat digitální podpis, aby potvrdili nebo schválili informace, které přijali, nebo které posílají zpět autorovi dokumentu. To je zejména užitečné pro elektronické formuláře. Příjemci mohou nyní i jen s bezplatným programem Adobe Reader (a s formulářem PDF, s nastavenými právy pomocí softwaru Adobe Document Server for Reader Extensions) vyplňovat formuláře on-line nebo off-line, digitálně je podepsat a poslat zpět. Certifikované dokumenty a podpisy příjemců lze používat společně, v pracovních postupech s okružním oběhem dokumentů, pro zajištění plně kontrolovatelné cesty dokumentu. Konečný příjemce dokumentu může ověřit pravost a neporušenost originálního formuláře a všech informací, přidaných v pracovním postupu.
Adobe v Acrobatu 6.0 rozšířila kontrolu dokumentu, aby pomohla firmám a státním organizacím zajistit utajení a ochranu duševního vlastnictví zabezpečením důvěrnosti dokumentů a elektronických formulářů. Kromě ochrany heslem nyní Acrobat podporuje schopnost zašifrování dokumentu pomocí infrastruktury s veřejným klíčem (PKI, Public Key Infrastructure) a protokolu LDAP (Lightweight Directory Access Protocol). Tyto nové možnosti zašifrování umožní autorům jednoduše zadat jména nebo e-mailové adresy příjemců a automaticky zašifrovat dokumenty pro příjemce uvnitř i mimo jejich organizaci. Aby měli větší kontrolu nad přístupem k dokumentu, jeho změnami a tiskem, mohou autoři také v rámci jednoho dokumentu nastavit pro každého z určených příjemců různá práva. Na rozdíl od většiny ostatních formátů elektronických dokumentů pomáhají funkce zabezpečení PDF, které jsou trvalou součástí dokumentu, udržet přístup k dokumentu a jeho použití omezené na určené osoby, ať je chráněný dokument doručen kamkoliv.
Pro digitální podpisy i kontrolu dokumentů obsahuje nyní Acrobat 6.0 nativní podporu pro většinu populárních certifikačních autorit a hardwarových tokenů přes rozhraní Microsoft CryptoAPI na Windows. Ve spolupráci s vedoucími firmami v oboru zabezpečení, jako jsou firmy Entrust a VeriSign, poskytuje Adobe komplexní řešení zabezpečení dokumentů, které zapadá do podnikové infrastruktury. Další informace najdete zde.

Nahoru
 

Informační společnost

Oracle českým vysokým školám
Společnost Oracle podepsala smlouvu s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, na základě níž se prodlužuje platnost speciálních podmínek na produkty a služby Oracle pro 28 českých vysokých škol a MŠMT o další dva roky, tedy do konce roku 2004.
Vysoké školy mají možnost získávat licence technologií Oracle pro výuku za velmi výhodných podmínek, Oracle k nim poskytuje také elektronickou podporu. Podmínky pro získávání licencí pro provoz jsou podstatně zvýhodněny ve srovnání se standardní nabídkou Oracle pro státní správu.
Součástí smlouvy je nabídka podpory výuky formou přednášek. Společnost Oracle Czech tak pokračuje ve svých četných aktivitách směřovaných na české školství, mezi něž v neposlední řadě patřila i série seminářů pro české vysoké školy. Semináře probíhaly v letech 2001 a 2002 a jejich cílem bylo představit a především názornou demonstrací přiblížit studentům nejmodernější technologie, které Oracle vyvíjí.
Obsahovou stránku současné smlouvy i předchozího memoranda z roku 2000 připravilo sdružení EUNIS-CZ po široké diskusi s odborníky vysokých škol, MŠMT a společností Oracle Czech. EUNIS-CZ je zájmovým sdružením vysokých škol pro koordinaci a spolupráci VŠ ve všech otázkách informační a komunikační techniky a informačních systémů. V současné době je členem EUNIS-CZ 18 univerzit v ČR a další o členství žádají.

Nahoru


KARAT Open


Týdeník OfficeNews zasílá redakce edice IT Business. Vydavatelství CCB s.r.o., Okružní 17, Brno 638 00. Tel.: +420/ 545 222 779
Týdeník OfficeNews je vám pravidelně zasílán na základě vaši registrace. Pokud si již dále nepřejete, abychom vám OfficeNews zasílali, kontaktujte nás prosím. Náměty a připomínky k obsahu zasílejte na adresu odpovědného redaktora Pavla Boucníka,

© 2001, 2002, 2003 Ladislav Olejník, CCB spol. s r.o.