Případová studie

[ Registrace ] [ Starší čísla ] [ Odhlášení ] [ Ceník inzerce ]    [ SystemOnLine ] [ IT CAD ] [ Golf ]

Elektronické školení a České dráhy

České dráhy zajistily metodou e-Learning povinné školení více jak 15 000 svých zaměstnanců. Díky tomu se podařilo zapojit jak velké množství pracovníků ČD do potřebné výuky, tak zároveň zvýšit jejich počítačovou gramotnost a schopnost přijímat změny a nové systémy.

Šíří uplatnění elektronického školení a rozsahem zapojení zaměstnanců jsou České dráhy v čele evropských železničních správ a českých firem vůbec.


Charakteristika podniku
České dráhy jsou největším národním železničním dopravcem a provozovatelem převážné většiny železničních sítí ČR. Svým výkonem se řadí na 4. místo v Evropě a denně vypravují na 1 900 nákladních vlaků, které přepraví čtvrt milionu tun nákladu, a 7 000 osobních vlaků, které přepraví půl milionu lidí.

České dráhy zaměstnávají více jak 80 000 zaměstnanců s poměrně vysokým věkovým průměrem. Mezi hlavní úkoly v této oblasti proto patří zvýšení produktivity práce, optimalizace počtu zaměstnanců a tomu odpovídající jejich rekvalifikace.
 


Specifická situace v oblasti vzdělávání
Pravidelné školení a ověřování odborné způsobilosti zajišťuje v ČD Ústav podnikového vzdělávání. Tento ústav má více jak 90 školicích středisek s více než 220 učebnami a 80 lektory. Ústav proškolí ročně téměř 1 milion „žákohodin“, z toho přes 60 % připadá na povinná školení, která se vztahují na více jak 45 000 zaměstnanců (přezkušování předpisů a otázky bezpečnosti práce).

V klasickém modelu vzdělávání se ČD potýkají s těmito problémy:
. zaměstnanci musí dojíždět do školicích středisek z více než 800 služeben
. povinnosti zaměstnanců zpravidla končí dostavením se na školení, není od nich vyžadována žádná změna chování
. většina školení je povinná, proto nelze očekávat, že míra motivovanosti zaměstnanců bude adekvátní
. výukové hodiny jsou připravovány jedním lektorem, což může vést k subjektivnímu pojetí přednášeného tématu
. výuka je příliš univerzální, ne vždy přináší úplně nové poznatky, neboť zaměstnanec je s nimi prvotně seznámen formou . výnosů, rozkazů a depeší. Předmětem školení je i opakování skutečností, které zaměstnanec zná
. v klasickém modelu převládá výklad, chybí trénink krizových a mimořádných situací a praktická cvičení
. obsah školení je sdružován do bloků, což sice přináší úsporu cestovních nákladů, ale efektivita školení se tím snižuje.

Rozložení jednotlivých bloků v průběhu roku není ideální, někdy se nové produkty školí až po datu zavedení, …

Na základě analýzy těchto skutečností dospěl ústav podnikového vzdělávání ČD k závěrům, že je nezbytné vytvořit předpoklady pro aktivní účast posluchače na výuce, která bude více názorná, individualizovaná, zaměřená na potřeby a možnosti posluchače, a pomocí nových technologií umožnit školení v dalších oblastech. České dráhy se k tomu rozhodly využít technologie elektronického školení.
 


Netypické podmínky pro zavedení metody e-Learning
Po rozhodnutí pro zavedení e-Learning stály ČD před několika nestandardními podmínkami, které bylo nutno vyřešit: jen malá část proškolovaných zaměstnanců pravidelně pracuje s počítačem, případně práci na počítači z různých důvodů odmítají.

Současně některé počítače jsou na nízké technické úrovni a jen malá část z nich je zapojena v počítačové síti, která většinou navíc nedosahuje špičkové úrovně. Zároveň je obsah školení pro České dráhy specifický, a proto není možné přímo zakoupit již hotové školicí kurzy.

Vlastní řešení
Ústav podnikového vzdělávání ČD nakonec vybudoval náročné řešení, které se plně vyrovnalo se všemi výše uvedenými nestandardními prvky a technickými podmínkami danými organizační a personální strukturou podniku. Výsledné řešení představuje vybudování sítě mikroučeben (finálně se počítá až s počtem 300), kdy se vždy jedná o vhodnou místnost s počítačem zapojeným do sítě. Vedle toho je počítáno i s provozováním on-line výuky na jednom počítači s dalšími úlohami v závislosti na volné kapacitě počítače a možnosti přístupu dalších zaměstnanců na toto pracoviště. Od 1. března bude on-line výuka zpřístupněna z internetu.
 
Jako řídicí systém pro e-Learning byl zakoupen program TUTOR2000, který byl implementován, a napojen na stávající organizační strukturu. Požadavkem byla i možnost importu off-line výsledků studia, což dovoluje studovat i na počítačích, které ještě nejsou zapojeny do sítě.
 
Dále byly firmou Kontis na zakázku vyvinuty automatizační procesy, které pravidelně reportují odpovědným pracovníkům stav studia posluchačů, což značně snížilo požadavky na počet administrátorů systému. Pro vývoj kurzů zakoupily ČD nástroje ToolBook II Instructor. Firma Kontis také vyškolila zaměstnance ČD a po společném zpracování úvodního pilotního kurzu vypracovali zaměstnanci ČD již stovky lekcí povinného školení pro výpravčí, strojvedoucí, vrchní mistry či mistry tratí a hodiny e-kurzu pro výpravčí.
 
Pomocí metody e-Learning v současnosti již studuje více jak 15 000 posluchačů ČD. Pro zaměstnance, kteří by odmítli studium na počítači, byl pořádán jeden běh klasického školení pro celý obvod (organizační a geografická jednotka na dráze). Pro zvýšení prostoru pro komunikaci byly zřízeny konzultační střediska ve všech obvodech, která jsou otevřena vždy ve stejný den v týdnu ve stejném čase. Nutnost dojíždění pracovníků se zároveň neustále snižuje dobudováváním dalších a dalších mikroučeben.
 


1. března bude zahájen ověřovací běh elektronického kurzu pro výpravčí. Jeho obsahem jsou jak hodiny výkladové, opakovací a testovací, tak i praktická cvičení a trénink reálných situací na simulátoru. Do průběhu kurzu bude vloženo několik konzultací s lektorem, posluchači budou moci své dotazy vznést pomocí elektronické pošty se zaručenou dobou ohlasu, nebo pomocí mobilního telefonu. Pro vyspělé posluchače bude přístupný diskusní panel.

V dalších verzích kurzu se počítá s tím, že lekce budou ozvučené a vizuálně propracované buď výhradně na CD-ROM nebo on-line s podporou CD-ROM.

Zkušenosti a budoucnost
Zkušenosti z dosavadního provozu e-Learning jsou pozitivní. Svědčí o tom i vzrůstající tlak zaměstnanců na vybudování mikroučeben na všech stanicích a na zpřístupnění výuky i na internetu. E-learning tak zároveň přispěl ke zvýšení počítačové gramotnosti zaměstnanců a stává se zdrojem sebevědomí a schopnosti přijímat změny a nové systémy.

Plánuje se elektronicky zajistit povinné vzdělávání pro 25 000 zaměstnanců. Připravuje se vytvoření kompletní znalostní databáze zahrnující elektronickou sbírku předpisů a encyklopedii hesel. Dále budou připraveny bloky opakovacích lekcí a praktických cvičení pro udržování znalostí a bloky testovacích hodin pro jejich ověření. Absolvování určeného rozsahu ve vymezeném období nahradí periodické přezkušování. Předpokládá se zavedení diskusních panelů orientovaných profesně.

Cílem je vybudování jednotného systému vzdělávání podle kariérových drah i nad jejich rámec. Tento systém by měl být rozšířen o další technické a ekonomické obory potřebné pro všestrannou přípravu zaměstnanců Českých drah včetně jazykových kurzů. Bude překrývat všechny oblasti působnosti Českých drah (www.cdrail.cz), a měl by se tak stát klíčovým nástrojem na poli řízení lidských zdrojů.


Týdeník IT News zasílá redakce edice IT Business  *  Vydavatelství CCB s.r.o., Okružní 17, Brno 638 00  *  Tel.: 05/45 22 27 79, Fax.: 05/45 22 24 99
Týdeník IT News je vám pravidelně zasílán na základě vaši registrace. Pokud si již dále nepřejete, abychom vám IT News zasílali, kontaktujte nás prosím.
Náměty a připomínky k obsahu týdeníku zasílejte na adresu odpovědného redaktora Ing. Pavla Boucníka [
boucnik@ccb.cz]


TOPlist