České
dráhy zajistily metodou e-Learning povinné školení více jak 15 000
svých zaměstnanců. Díky tomu se podařilo zapojit jak velké množství
pracovníků ČD do potřebné výuky, tak zároveň zvýšit jejich počítačovou
gramotnost a schopnost přijímat změny a nové systémy.
Šíří uplatnění elektronického školení a rozsahem zapojení zaměstnanců
jsou České dráhy v čele evropských železničních správ a českých firem
vůbec.
Charakteristika podniku
České dráhy jsou největším národním železničním dopravcem a
provozovatelem převážné většiny železničních sítí ČR. Svým výkonem se
řadí na 4. místo v Evropě a denně vypravují na 1 900 nákladních vlaků,
které přepraví čtvrt milionu tun nákladu, a 7 000 osobních vlaků, které
přepraví půl milionu lidí.
České dráhy zaměstnávají více jak 80 000 zaměstnanců s poměrně vysokým
věkovým průměrem. Mezi hlavní úkoly v této oblasti proto patří zvýšení
produktivity práce, optimalizace počtu zaměstnanců a tomu odpovídající
jejich rekvalifikace.
 |
Specifická situace v oblasti vzdělávání
Pravidelné školení a ověřování odborné způsobilosti zajišťuje v ČD Ústav
podnikového vzdělávání. Tento ústav má více jak 90 školicích středisek s
více než 220 učebnami a 80 lektory. Ústav proškolí ročně téměř 1 milion
„žákohodin“, z toho přes 60 % připadá na povinná školení, která se
vztahují na více jak 45 000 zaměstnanců (přezkušování předpisů a otázky
bezpečnosti práce).
V klasickém modelu vzdělávání se ČD potýkají s těmito problémy:
. zaměstnanci musí dojíždět do školicích
středisek z více než 800 služeben
. povinnosti zaměstnanců zpravidla končí
dostavením se na školení, není od nich vyžadována žádná změna chování
. většina školení je povinná, proto nelze
očekávat, že míra motivovanosti zaměstnanců bude adekvátní
. výukové hodiny jsou připravovány jedním
lektorem, což může vést k subjektivnímu pojetí přednášeného tématu
. výuka je příliš univerzální, ne vždy přináší
úplně nové poznatky, neboť zaměstnanec je s nimi prvotně seznámen formou
. výnosů, rozkazů a depeší. Předmětem školení
je i opakování skutečností, které zaměstnanec zná
. v klasickém modelu převládá výklad, chybí
trénink krizových a mimořádných situací a praktická cvičení
. obsah školení je sdružován do bloků, což
sice přináší úsporu cestovních nákladů, ale efektivita školení se tím
snižuje.
Rozložení jednotlivých bloků v průběhu roku není ideální, někdy se nové
produkty školí až po datu zavedení, …
Na základě analýzy těchto skutečností dospěl ústav podnikového
vzdělávání ČD k závěrům, že je nezbytné vytvořit předpoklady pro aktivní
účast posluchače na výuce, která bude více názorná, individualizovaná,
zaměřená na potřeby a možnosti posluchače, a pomocí nových technologií
umožnit školení v dalších oblastech. České dráhy se k tomu rozhodly
využít technologie elektronického školení.
 |
Netypické podmínky pro zavedení metody e-Learning
Po rozhodnutí pro zavedení e-Learning stály ČD před několika
nestandardními podmínkami, které bylo nutno vyřešit: jen malá část
proškolovaných zaměstnanců pravidelně pracuje s počítačem, případně
práci na počítači z různých důvodů odmítají.
Současně některé počítače jsou na nízké technické úrovni a jen malá část
z nich je zapojena v počítačové síti, která většinou navíc nedosahuje
špičkové úrovně. Zároveň je obsah školení pro České dráhy specifický, a
proto není možné přímo zakoupit již hotové školicí kurzy.
Vlastní řešení
Ústav podnikového vzdělávání ČD nakonec vybudoval náročné řešení,
které se plně vyrovnalo se všemi výše uvedenými nestandardními prvky a
technickými podmínkami danými organizační a personální strukturou
podniku. Výsledné řešení představuje vybudování sítě mikroučeben
(finálně se počítá až s počtem 300), kdy se vždy jedná o vhodnou
místnost s počítačem zapojeným do sítě. Vedle toho je počítáno i s
provozováním on-line výuky na jednom počítači s dalšími úlohami v
závislosti na volné kapacitě počítače a možnosti přístupu dalších
zaměstnanců na toto pracoviště. Od 1. března bude on-line výuka
zpřístupněna z internetu.
Jako řídicí systém pro e-Learning byl zakoupen program TUTOR2000, který
byl implementován, a napojen na stávající organizační strukturu.
Požadavkem byla i možnost importu off-line výsledků studia, což dovoluje
studovat i na počítačích, které ještě nejsou zapojeny do sítě.
Dále byly firmou Kontis na zakázku vyvinuty automatizační procesy, které
pravidelně reportují odpovědným pracovníkům stav studia posluchačů, což
značně snížilo požadavky na počet administrátorů systému. Pro vývoj
kurzů zakoupily ČD nástroje ToolBook II Instructor. Firma Kontis také
vyškolila zaměstnance ČD a po společném zpracování úvodního pilotního
kurzu vypracovali zaměstnanci ČD již stovky lekcí povinného školení pro
výpravčí, strojvedoucí, vrchní mistry či mistry tratí a hodiny e-kurzu
pro výpravčí.
Pomocí metody e-Learning v současnosti již studuje více jak 15 000
posluchačů ČD. Pro zaměstnance, kteří by odmítli studium na počítači,
byl pořádán jeden běh klasického školení pro celý obvod (organizační a
geografická jednotka na dráze). Pro zvýšení prostoru pro komunikaci byly
zřízeny konzultační střediska ve všech obvodech, která jsou otevřena
vždy ve stejný den v týdnu ve stejném čase. Nutnost dojíždění pracovníků
se zároveň neustále snižuje dobudováváním dalších a dalších mikroučeben.
 |
1. března bude zahájen ověřovací běh elektronického kurzu pro výpravčí.
Jeho obsahem jsou jak hodiny výkladové, opakovací a testovací, tak i
praktická cvičení a trénink reálných situací na simulátoru. Do průběhu
kurzu bude vloženo několik konzultací s lektorem, posluchači budou moci
své dotazy vznést pomocí elektronické pošty se zaručenou dobou ohlasu,
nebo pomocí mobilního telefonu. Pro vyspělé posluchače bude přístupný
diskusní panel.
V dalších verzích kurzu se počítá s tím, že lekce budou ozvučené a
vizuálně propracované buď výhradně na CD-ROM nebo on-line s podporou
CD-ROM.
Zkušenosti a budoucnost
Zkušenosti z dosavadního provozu e-Learning jsou pozitivní. Svědčí o
tom i vzrůstající tlak zaměstnanců na vybudování mikroučeben na všech
stanicích a na zpřístupnění výuky i na internetu. E-learning tak zároveň
přispěl ke zvýšení počítačové gramotnosti zaměstnanců a stává se zdrojem
sebevědomí a schopnosti přijímat změny a nové systémy.
Plánuje se elektronicky zajistit povinné vzdělávání pro 25 000
zaměstnanců. Připravuje se vytvoření kompletní znalostní databáze
zahrnující elektronickou sbírku předpisů a encyklopedii hesel. Dále
budou připraveny bloky opakovacích lekcí a praktických cvičení pro
udržování znalostí a bloky testovacích hodin pro jejich ověření.
Absolvování určeného rozsahu ve vymezeném období nahradí periodické
přezkušování. Předpokládá se zavedení diskusních panelů orientovaných
profesně.
Cílem je vybudování jednotného systému vzdělávání podle kariérových drah
i nad jejich rámec. Tento systém by měl být rozšířen o další technické a
ekonomické obory potřebné pro všestrannou přípravu zaměstnanců Českých
drah včetně jazykových kurzů. Bude překrývat všechny oblasti působnosti
Českých drah (www.cdrail.cz), a měl by se tak stát klíčovým nástrojem na
poli řízení lidských zdrojů. |