Možnosti
občanů využívat připojení k internetu na veřejně dostupných místech se
mírně zlepšují. Ukázal to výzkum "Internet na veřejně dostupných
místech", který se uskutečnil v říjnu a listopadu minulého roku v
okresních městech České republiky.
Tento projekt realizoval Úřad pro veřejné informační systémy ve
spolupráci se společností Cisco ČR a SR a BMI sdružením. Stránku nabídky
při výzkumu zkoumala metodou "utajeného nákupu" v okresních městech
společnost DEMA, společnost Markent zjišťovala prostřednictvím rozhovorů
poptávku po informacích a veřejně dostupných místech s připojením k
internetu.
Tazatelé společnosti DEMA navštívili celkem 576 míst ve všech okresních
městech ČR a zjistili, že na 31 % z nich se občané mohou připojit k
internetu. V každém z měst se tázali na okresním a městském úřadu, v
městské knihovně, na poště (největší, hlavní), autobusovém i vlakovém
nádraží (hlavním, největším), v hotelu (největším v centru města) a v
internetové kavárně.
Internetem pro veřejnost byla vybavena naprostá většina městských
knihoven (98 %). Zájemci byli úspěšní i v každém šestém hotelu (18 %),
každém sedmém úřadu státní správy (13 % okresní úřad a 14 % městský
úřad), na každém dvacátém pátém vlakovém nádraží (4 %) a třicáté třetí
poště (3 %). Zcela bez úspěchu odešli ze všech autobusových nádraží.
Z hlediska složení souboru reálné nabídky tvořily internetové kavárny a
knihovny po 39 %, veřejná správa 12 %, hotely 7 %, nádraží 2 % a pošta 1
%. Zájemci uspěli nejčastěji v Královéhradeckém kraji (40 %) a Praze (38
%) a naopak nejméně často v Karlovarském kraji (25%).
Dále se ukázalo, že třetina míst s připojením k internetu disponuje
jedním až dvěma počítači; čtvrtina je vybavena 3 až 5 počítači; další
čtvrtina má 6 až 10 počítačů; osmina míst má k dispozicí více než 11
počítačů. Vybavenost internetových kaváren je vyšší (v průměru 7,7
počítače) než knihoven (4,6), hotelů (3,2), městských (2,4) a okresních
úřadů (1,3).
Téměř všude lze využívat internet od pondělí do pátku, na více než dvou
třetinách míst také v sobotu, necelá polovina míst je otevřena i v
neděli. Městské knihovny jsou vázány na provozní řád, internetové
kavárny mají "volnější ruku" a mohou provoz usměrňovat podle potřeb.
Úřady veřejné správy omezují nabídku zejména v úterý, ve čtvrtek a v
pátek, o víkendu mají otevřeno obvykle internetové kavárny a hotely, v
sobotu i knihovny.
Pracovníci, se kterými hovořili zájemci o internet, hodnotili vytíženost
daného místa nejčastěji jako dobrou; to znamená, že občané mají o
internet na tomto místě zájem, nikoliv však enormní, takže mohou být
plynule uspokojováni. Čtvrtina hodnocení odráží menší a pětina velký
zájem veřejnosti. Každé desáté místo kapacitně nestačí, poptávka je
trvale vyšší než nabídka. Polovina míst provozujících veřejně přístupný
internetový terminál zahájila činnost v roce 2001 nebo 2000; polovina
míst má za sebou dva roky nebo i více let provozu. Z hlediska celkové
spokojenosti s navštíveným místem byly nejlépe hodnoceny internetové
kavárny (1,5) a knihovny a hotely (1,7). Zhruba stejně byli tazatelé
spokojeni s okresními i s městskými úřady (1,9).
Protože stejný výzkum se uskutečnil o rok dříve ve všech krajských
městech, je možné srovnání, zda v nich došlo k nějakým změnám. To
ukázalo, že se sice zlepšila vstřícnost, ochota a profesionalita
pracovníků dotazových míst při podávání informací týkajících se
internetu, avšak reálná šance občanů využít internet se zvýšila jen
mírně. Jestliže v roce 2000 uspělo v krajských městech 31 % zájemců, v
roce 2001 to bylo pouze o 6 % více (tj. 37 %).
Cílem výzkumu, který na vzorku 1 254 obyvatel okresních měst ČR provedla
společnost Markent, bylo zjistit poptávku veřejnosti po informacích a
možnosti jejího uspokojení prostřednictvím internetu. Výzkum přinesl
kromě jiného informace o preferovaných formách získávání informací o
vybraných tématech jako například doprava, obchodní záležitosti,
kultura, hobby, volný čas.
Zvláštní pozornost byla přitom věnována občanským záležitostem, tedy
informacím, které občané získávají od úřadů veřejné správy. Výzkum
potvrdil dominantní význam osobních návštěv úřadů veřejné správy - více
než dvě třetiny obyvatel okresních měst v současnosti navštěvuje tyto
úřady osobně. Nicméně osobní vyřizování občanských záležitostí návštěvou
na úřadech preferuje "pouze" 44 % dotázaných, přičemž největší část
respondentů, kteří nyní osobně navštěvují úřady, by si přála vyřizovat
své záležitosti prostřednictvím www.
Výzkumné šetření dále poukázalo na hlavní faktory, které obyvatelé
považují za důležité při získávání informací od úřadů. Nejdůležitějším
aspektem je splnění účelu návštěvy občana na úřadu, resp. poskytnutí
uspokojivé odpovědi; dalším významným aspektem je ochota a vstřícnost
personálu a v neposlední řadě také profesionalita poskytovatele
informací (v tomto kontextu je velmi významná poptávka po přesných a
pravdivých informacích poskytovaných i méně formálními prostředky -
například ústně nebo na webu). Důležitost jednotlivých faktorů přitom z
hlediska meziročního srovnání nezaznamenala žádné změny.
Výzkum rovněž zkoumal očekávané a preferované umístění veřejného
internetu a zájem o komunikaci s úřady prostřednictvím webu. Ten byl
největší mezi obyvateli Prahy (82 %), Zlínského (80 %) a
Moravskoslezského kraje (74 %), nejmenší v Pardubickém (59 %) a
Středočeském kraji (49 %).
Tyto údaje se vztahují ke skupině respondentů, kteří používají internet
(27 %) nebo mají o jeho využívání zájem (39 %), celkem tedy 66 % z
celkového souboru. Největší překážkou zájmu o komunikaci s úřady
prostřednictvím internetu je absence vlastního připojení k internetu,
popřípadě absence možnosti využívat internet k soukromým účelům;
významné jsou rovněž obavy ze zneužití osobních údajů spolu s
nevyhovující formou komunikace, která postrádá lidský rozměr (tyto
faktory odrazují přibližně dvě pětiny respondentů, kteří internet
používají nebo mají o jeho využívání zájem).
Necelé dvě třetiny (65 %) z dotazovaných, kteří používají internet nebo
mají o jeho využívání zájem, znají v obci, kde žijí, alespoň jedno
veřejně dostupné místo s připojením k síti sítí. Největší meziroční
nárůst povědomí byl zaznamenám v krajských městech Ústí nad Labem,
Jihlava, Zlín, Liberec a Brno. Největší část dotázaných by intuitivně
hledala veřejné připojení k internetu v internetové kavárně a v knihovně
(shodně téměř tři pětiny respondentů). Obě uvedené lokality současně
zůstávají na předním místě pokud jde o preferované umístění veřejného
Internetu; následovány jsou potom obecními/městskými úřady a Úřady
práce.
Ve většině krajů byly odhaleny výrazné rozdíly ve využívání internetu
mezi obyvateli krajského města a okresních měst. Výjimkami, kde je více
pravidelných uživatelů Internetu v okresních městech, jsou jen Olomoucký
a Pardubický kraj. Naopak největší rozdíly ve prospěch krajského města
byly patrné v Královéhradeckém, ve Zlínském a v Libereckém kraji. |