Firma
IBM dodává několik produktů zajišťujících nepřetržitou vysokou
dostupnost dat a aplikací, které jsou mimo jiné nutné i pro nasazení v
bankovním sektoru. Jejich společnou charakteristikou je využití
redundantního hardwaru k vytváření shluků vzájemně se zastupujících
serverů. Kromě nativních schopností vysoké dostupnosti obsažené přímo v
jednotlivých aplikacích či middlewaru jsou to na platformě AIX především
produkty HACMP a HAGEO, které umožňují zajistit vysokou dostupnost
obecné aplikace.
Česká republika byla jednou z prvních zemí a to nejen v rámci střední
Evropy, kde se tyto produkty začaly ve větší míře uplatňovat.
Prostřednictvím HACMP lze propojit do clusteru několik serverů v
rámci jedné lokality. Jeho nadstavbou je HAGEO, které dovoluje umístit
jednotlivé servery do dvou libovolně vzdálených lokalit a aplikace je
tak chráněna nejen proti poruše techniky, ale i proti živelné pohromě ve
výpočetní lokalitě.
Instalované HACMP a HAGEO (High Availability Geographic) clustery se u
nás v současnosti počítají na desítky a většinu z nich implementovala
místní pobočka firmy IBM. Pro zajímavost: IBM Česká republika se může
pochlubit i první instalací HAGEO na světě, která nebyla provedena na
území USA.
Počátkem minulého roku dostali technici z IBM Česká republika
příležitost prokázat své zkušenosti, když se na ně obrátili zástupci
eBanky s dotazem, zda
je možné vytvořit geografický cluster s paralelní databází. Jednalo se o
modelovou konfiguraci, ve které každý server má ve své lokalitě
připojené místní disky s jednou kopií dat synchronizovaných prostředky
HAGEO, ovšem obě kopie pojmově tvoří jediný databázový prostor, do
kterého mohou paralelně přistupovat oba servery. Nikoho jistě
nepřekvapí, že v elektronickém bankovnictví je třeba zajistit
nepřetržitou dostupnost služby a zejména vyloučit možnost divergence
dat.
 |
Cílem celého řešení tedy bylo zajistit zamykání záznamů, synchronizaci
dat a potvrzování transakcí tak, aby byla vždy zaručena shoda obou kopií
databázových prostorů. Přitom bylo požadováno, aby v případě výpadku
jedné lokality mohla druhá bez přerušení pokračovat v prováděných
transakcích a aby následná integrace serveru zpět do clusteru
neovlivnila činnost druhého.
Kombinace paralelní databáze s HACMP je obvyklá záležitost a používají
ji i někteří zákazníci IBM v České republice. Je k ní pouze třeba
nainstalovat v rámci HACMP takzvaný Concurrent Resource Manager a
nastavit odpovídajícím způsobem databázi. Kombinace paralelní databáze s
HAGEO ale doposud tak běžná není a v České republice takové řešení
neexistovalo. Po konzultaci s pracovištěm High Availability Centre of
Competence v IBM Basingstoke bylo zákazníkovi potvrzeno, že požadovaná
konfigurace je podporovaná.
Produkty HA se vyvíjejí především pro databázová řešení a je snaha
pokrýt všechny běžně používané konfigurace. Z hlediska databáze pak není
mezi lokálním a geografickým řešením zásadní rozdíl, protože vrstva
HAGEO směrem k databázi emuluje jeden databázový prostor stejně, jako je
tomu v HACMP.
 |
Zákazník si přál na vlastní oči vidět požadované řešení a otestovat jeho
funkčnost. Uvažovalo se o možnosti předvést některou zahraniční
instalaci případně vytvořit potřebnou konfiguraci přímo v Basingstoke,
ale nakonec se ukázalo jako optimální vybudovat cluster vlastními silami
přímo v pražské budově IBM Česká republika. Spolupráci přislíbili i
zástupci dodavatele databáze.
Oddělení softwarových služeb poskytlo dva ze svých interních serverů a
ve spolupráci s obchodníkem zajistilo doplnění potřebných komunikačních
adaptérů a diskových zařízení. Vše bylo umístěno do prostor oddělení
Business and Recovery Services, kde se nacházejí servery sloužící k
zajištění náhradního provozu zákazníkům bez vlastního záložního počítače
a kde je proto k dispozici dostatečné množství alternativních síťových
propojení.
Během instalace se narazilo na několik problémů, které byly řešeny ve
spolupráci s kolegy IBM v Basingstoke a pracovníky dodavatele databáze.
Nejčastěji postačilo nastavit parametry rozhraní mezi jednotlivými
produkty případně aplikovat dostupné softwarové fixy potřebné pro tuto
konfiguraci. Zástupci dodavatele databáze se na instalaci osobně
podíleli, zatímco s interní podporou IBM komunikovali prostřednictvím
elektronické pošty.
Přibližně během dvou týdnů se podařilo celé prostředí zprovoznit a
otestovat. Předvedení pro eBanku trvalo přibližně tři hodiny a během
této doby se podařilo úspěšně demonstrovat všechny podstatné provozní i
havarijní scénáře. Reakce ze strany zákazníka byla velmi pozitivní. |