Případová studie

[ Registrace ] [ Starší čísla ] [ Odhlášení ] [ Ceník inzerce ]    [ SystemOnLine ] [ IT CAD ] [ Golf ]

Geografická paralelní databáze

Firma IBM dodává několik produktů zajišťujících nepřetržitou vysokou dostupnost dat a aplikací, které jsou mimo jiné nutné i pro nasazení v bankovním sektoru. Jejich společnou charakteristikou je využití redundantního hardwaru k vytváření shluků vzájemně se zastupujících serverů. Kromě nativních schopností vysoké dostupnosti obsažené přímo v jednotlivých aplikacích či middlewaru jsou to na platformě AIX především produkty HACMP a HAGEO, které umožňují zajistit vysokou dostupnost obecné aplikace.


Česká republika byla jednou z prvních zemí a to nejen v rámci střední Evropy, kde se tyto produkty začaly ve větší míře uplatňovat.

Prostřednictvím HACMP lze propojit do clusteru několik serverů v rámci jedné lokality. Jeho nadstavbou je HAGEO, které dovoluje umístit jednotlivé servery do dvou libovolně vzdálených lokalit a aplikace je tak chráněna nejen proti poruše techniky, ale i proti živelné pohromě ve výpočetní lokalitě.

Instalované HACMP a HAGEO (High Availability Geographic) clustery se u nás v současnosti počítají na desítky a většinu z nich implementovala místní pobočka firmy IBM. Pro zajímavost: IBM Česká republika se může pochlubit i první instalací HAGEO na světě, která nebyla provedena na území USA.

Počátkem minulého roku dostali technici z IBM Česká republika příležitost prokázat své zkušenosti, když se na ně obrátili zástupci eBanky s dotazem, zda je možné vytvořit geografický cluster s paralelní databází. Jednalo se o modelovou konfiguraci, ve které každý server má ve své lokalitě připojené místní disky s jednou kopií dat synchronizovaných prostředky HAGEO, ovšem obě kopie pojmově tvoří jediný databázový prostor, do kterého mohou paralelně přistupovat oba servery. Nikoho jistě nepřekvapí, že v elektronickém bankovnictví je třeba zajistit nepřetržitou dostupnost služby a zejména vyloučit možnost divergence dat.
 


Cílem celého řešení tedy bylo zajistit zamykání záznamů, synchronizaci dat a potvrzování transakcí tak, aby byla vždy zaručena shoda obou kopií databázových prostorů. Přitom bylo požadováno, aby v případě výpadku jedné lokality mohla druhá bez přerušení pokračovat v prováděných transakcích a aby následná integrace serveru zpět do clusteru neovlivnila činnost druhého.

Kombinace paralelní databáze s HACMP je obvyklá záležitost a používají ji i někteří zákazníci IBM v České republice. Je k ní pouze třeba nainstalovat v rámci HACMP takzvaný Concurrent Resource Manager a nastavit odpovídajícím způsobem databázi. Kombinace paralelní databáze s HAGEO ale doposud tak běžná není a v České republice takové řešení neexistovalo. Po konzultaci s pracovištěm High Availability Centre of Competence v IBM Basingstoke bylo zákazníkovi potvrzeno, že požadovaná konfigurace je podporovaná.

Produkty HA se vyvíjejí především pro databázová řešení a je snaha pokrýt všechny běžně používané konfigurace. Z hlediska databáze pak není mezi lokálním a geografickým řešením zásadní rozdíl, protože vrstva HAGEO směrem k databázi emuluje jeden databázový prostor stejně, jako je tomu v HACMP.
 


Zákazník si přál na vlastní oči vidět požadované řešení a otestovat jeho funkčnost. Uvažovalo se o možnosti předvést některou zahraniční instalaci případně vytvořit potřebnou konfiguraci přímo v Basingstoke, ale nakonec se ukázalo jako optimální vybudovat cluster vlastními silami přímo v pražské budově IBM Česká republika. Spolupráci přislíbili i zástupci dodavatele databáze.

Oddělení softwarových služeb poskytlo dva ze svých interních serverů a ve spolupráci s obchodníkem zajistilo doplnění potřebných komunikačních adaptérů a diskových zařízení. Vše bylo umístěno do prostor oddělení Business and Recovery Services, kde se nacházejí servery sloužící k zajištění náhradního provozu zákazníkům bez vlastního záložního počítače a kde je proto k dispozici dostatečné množství alternativních síťových propojení.

Během instalace se narazilo na několik problémů, které byly řešeny ve spolupráci s kolegy IBM v Basingstoke a pracovníky dodavatele databáze. Nejčastěji postačilo nastavit parametry rozhraní mezi jednotlivými produkty případně aplikovat dostupné softwarové fixy potřebné pro tuto konfiguraci. Zástupci dodavatele databáze se na instalaci osobně podíleli, zatímco s interní podporou IBM komunikovali prostřednictvím elektronické pošty.

Přibližně během dvou týdnů se podařilo celé prostředí zprovoznit a otestovat. Předvedení pro eBanku trvalo přibližně tři hodiny a během této doby se podařilo úspěšně demonstrovat všechny podstatné provozní i havarijní scénáře. Reakce ze strany zákazníka byla velmi pozitivní.


Týdeník IT News zasílá redakce edice IT Business  *  Vydavatelství CCB s.r.o., Okružní 17, Brno 638 00  *  Tel.: 05/45 22 27 79, Fax.: 05/45 22 24 99
Týdeník IT News je vám pravidelně zasílán na základě vaši registrace. Pokud si již dále nepřejete, abychom vám IT News zasílali, kontaktujte nás prosím.
Náměty a připomínky k obsahu týdeníku zasílejte na adresu odpovědného redaktora Ing. Pavla Boucníka [
boucnik@ccb.cz]


TOPlist