Případová studie

[ Registrace ] [ Starší čísla ] [ Odhlášení ] [ Ceník inzerce ]    [ SystemOnLine ] [ IT CAD ] [ Golf ]

Případ "Obchůdku na rohu"
Já jsem detektiv Van Guard a toto je můj příběh . . .
Díl I.

Příběh, který se právě chystáte číst, vychází ze skutečné události. Změněna byla pouze jména. Je jedním z řady příběhů v povídkových knížkách společnosti VanguardMS (dříve jedné z divizí firmy Motorola), které popisují skutečné situace, v nichž společnost a její partneři řeší problémy se sítěmi.

Já jsem detektiv Van Guard a toto je můj příběh.

Profil zákazníka
20. ledna, 9:30 hod.

Už dlouho jsem se vyhýbal studenému chicagskému větru. Benzínová kontrolka na palubní desce mého automobilu právě výstražně zasvítila. Zajel jsem tedy k čerpací stanici u mého oblíbeného obchůdku, vložil svou kreditní kartu a čekal na známé vyzvání "Začněte čerpat". Nestalo se však vůbec nic. Vítr mi hvízdal u uší a já znovu vložil kartu. Nyní se objevilo: "Čekejte prosím..."
 
Stiskl jsem tlačítko "zrušit" a vstoupil do obchodu. "Máte nějaké problémy s autorizací?" zeptal jsem se prodavače.

"Už od rána máme problémy se sítí," odpověděl. "Dnes ráno jsem ani nemohl odeslat objednávku zásob." Pokračoval dál a vysvětloval, že každé ráno předává do ústředí informace o zásobách a prodeji přes síť ISDN. Ústředí soustřeďuje objednávky a distribuční střediska, poté zasílají nové zásoby, aby obchod měl neustále k dispozici čerstvé výrobky pro své zákazníky.

"Ale síť je nespolehlivá. Dříve jsme k přenosu používali analogovou síť, ale náš obchod spolu s několika jinými nyní zkouší řešení ISDN. Stará analogová síť byla příliš pomalá, ale byla alespoň spolehlivá. Nyní dochází při přenosu neustále k výpadkům a zákazníci mají problémy s autorizací svých kreditních karet. To mne zlobí a hlavně pro zákazníky je to velmi nepříjemné. Abych byl upřímný, většina z nich prostě jede k další pumpě. Nejdou dovnitř, jako jste to udělal vy."
 


"Řekněme, že problémy se sítí jsou tak trochu mým koníčkem," řekl jsem. "Zdá se, že vy sám se ve firemní síti dost dobře vyznáte."

"Víte, jsem tu vedoucí a navíc navštěvuji večerní kurzy telekomunikační techniky. Mluvil jsem s lidmi, kteří mají na starosti řízení sítí na ústředí a mohu vám říct, že jsou stejně frustrovaní jako my v obchodech."
 
Sáhl jsem do peněženky pro vizitku. "Prosím, dejte ji vašim spolupracovníkům ve vedení a řekněte jim, že jim mohu s problémy se sítí pomoci. Možná už o mně slyšeli. Jsem detektiv Van Guard. A tady máte dvacku za benzín."

Když jsem později odpoledne dorazil do své kanceláře, signál na záznamníku ukazoval přijaté vzkazy. Volající se představila jako Margaret Daley, vedoucí informačních technologií pro řetězec "Corner store". "Slyšela jsem, že jste dnes ráno navštívil jeden z našich obchodů a pocítil na vlastní kůži, jaké máme problémy se sítí. Vaše pověst odborníka na sítě vás předstihla, detektive Van Guarde. Mohli bychom si domluvit schůzku?"

Problémy se sítí
28. ledna, 9:00 hod.
Když jsem dorazil do Margaretiny kanceláře, s potěšením jsem zaregistroval, že je přítomen rovněž můj starý přítel, Mike Jennings, zástupce řetězce Corner store zabývající se dálkovým přenosem dat. Přestavil jsem jim Bena Stonea, společníka firmy VanguardMS, kterého jsem přivedl s sebou. Když jsme se trochu napili kávy, vyhrnuli jsme si rukávy a dali se do práce.

Margaret začala: "Jak možná víte, detektive, máme řetězec s více než 3 000 obchody. Používáme systém okamžitých dodávek. Všechny naše obchody denně komunikují s ústředím a s dodavateli. Měli jsme systém založený na serveru, který komunikoval pomocí analogových modemů. Ten byl ale příliš pomalý a nebyl schopen zvládnout narůstající objem přenosu.

Takže jsme nedávno v jednom regionu zkušebně zavedli vytáčené připojení pomocí ISDN, abychom zjistili, jestli by se tím komunikace nezlepšila. Zjistili jsme, že směrovače, které jsme nainstalovali, nejsou schopny efektivně zvládnout odchozí přenosy v prostředí ISDN. A nejsou dobré ani pro přenos informací týkajících se transakcí v jednotlivých obchodech (POS). Navíc můžeme vzdálená zařízení zkoušet jenom vytáčením, takže na problémy se sítí často přijdeme teprve tehdy, když se pokoušíme o přenos dat."
 


"Když objevíme problém, musíme na chybová hlášení SNMP reagovat dalším ISDN hovorem. Za všechny tyto hovory se nám účtují poplatky, a tak nám v tomto regionu v obchodech podstatně vzrostly účty za telefonní hovory."

Margaret dále vysvětlila, že kromě drahých telefonních účtů má vliv na výnosy ve zkušebním regionu i nespolehlivé zpracování objednávek a nedostačená kontrola zásob.

"Předpokládám, že obchod, který jsem tento týden navštívil, je součástí testu."

"Přesně tak," odpověděla Margaret.

"A se zkušební sítí ISDN nejste spokojeni?"

"Nejsme spokojeni, když naši zákazníci musejí stát a čekat na autorizaci svých karet," odpověděla. "Abych byla upřímná, detektive, ISDN jsou možná tím pravým řešením, ale nejsme si zcela jisti, jestli zařízení, které používáme, je pro nás vhodné.

A kromě toho ještě plánujeme přechod na frame relay, protože si začínáme uvědomovat potřebu širšího vlnového rozsahu. Naši zákazníci očekávají rychlé a spolehlivé služby, jak u čerpadel, tak u pokladen."

"Dobře, tak mi řekněte něco o vašich obchodních operacích a používaných aplikacích. A potom bych chtěl slyšet trochu víc o vašich dlouhodobých plánech," odpověděl jsem.

"Kromě objednávání výrobků naše obchody potvrzují kamionové dodávky a sledují dlouhodobý charakter a trendy prodeje.

Procesory v obchodech sledují stav zboží v regálech a kontrolují ceny. Po administrativní stránce hlásí obchody docházku zaměstnanců pro zpracování výplatních listin. Samozřejmě musí být naše síť v prodejních místech rychlá, aby se zamezilo frontám u pokladen. Jsme ochotni investovat do rychlejší, spolehlivější sítě, abychom uspokojili naše okamžité potřeby, ale nemůžeme si dovolit všechno vyhodit a začít znovu, až začneme instalovat naše aplikace pro získávání dat," lamentovala Margaret. "Chceme toho na naší síti příliš mnoho?"

"Podle vašeho seznamu požadavků toho nechcete příliš mnoho," odpověděl Ben. "Ve skutečnosti by vaše síť měla být schopna zvládnout všechny vaše požadavky a ještě něco navíc."

Byl jsem si zcela jist, že odpovědí na problémy řetězce Corner Store je řešení Vanguard. Po této debatě jsme se rozhodli, že si uděláme přestávku na oběd. (Což mi připomíná, že budete-li jednou v Chicagu, vím o vynikající restauraci, kde dostanete nejlepší sendviče pastrami na světě...)

Pokračování příště


Týdeník IT News zasílá redakce edice IT Business  *  Vydavatelství CCB s.r.o., Okružní 17, Brno 638 00  *  Tel.: 05/45 22 27 79, Fax.: 05/45 22 24 99
Týdeník IT News je vám pravidelně zasílán na základě vaši registrace. Pokud si již dále nepřejete, abychom vám IT News zasílali, kontaktujte nás prosím.
Náměty a připomínky k obsahu týdeníku zasílejte na adresu odpovědného redaktora Ing. Pavla Boucníka [
boucnik@ccb.cz]


TOPlist