Podle výzkumu GE Capital
Bank zájem klientů českých bank o využívání nástrojů přímého
bankovnictví roste. Z výzkumu na reprezentativním vzorku klientů českých
bank vyplynulo, že loni komunikovalo alespoň jednou měsíčně ze svou
bankou 1 % klientů prostřednictvím internetu a 2 % respondentů
obsluhovalo svůj běžný účet pomocí GSM bankovnictví.
Letos již 5 % klientů bank odpovědělo, že s bankou alespoň jednou
měsíčně komunikují prostřednictvím GSM bankovnictví a 2 % pomocí
internetu.
Podle expertního odhadu GE Capital Bank z 10,3 milionu obyvatel České
republiky disponuje běžným účtem 5,8 miliónu lidí.
Z nich přibližně 3 % až 4 % používá GSM bankovnictví a 1 až 2 %
internetové bankovnictví. Dvacet procent klientů hodlá v budoucnu
používat nástroje přímého bankovnictví ke komunikaci s bankou.
Nejčastějším způsobem kontaktu s bankou však stále zůstává osobní
návštěva klienta. Ve výzkumu, který pro GE Capital Bank provedla
nezávislá agentura AISA, uvedlo 64 % klientů, že banku navštěvují
minimálně jednou měsíčně - což přibližně odpovídá výzkumu z roku 2000 -
a poštu 8 % (v roce 2000 to bylo 6 %). Přesto využívání nástrojů přímého
bankovnictví má jasně rostoucí trend. Telefon jako způsob kontaktu s
bankou alespoň jednou za měsíc použilo asi 14 % respondentů (v roce 2000
to bylo 9 %), pomocí GSM bankovnictví vyřizovalo své finanční
záležitosti alespoň jednou za měsíc 5 % klientů bank (v roce 2000
obsluhovalo svůj běžný účet pomocí GSM bankovnictví 2 % respondentů) a
internet 2 % (před rokem to bylo 1 % respondentů).

Způsob kontaktu klientů s bankou |
Pokud jde o manipulaci s účtem, přes 97 % klientů českých bank používá
osobní návštěvu pobočky (viz druhý graf). Telefonní bankovnictví je
využíváno asi 10 % majitelů těchto účtů, GSM bankovnictví 4 %. Telefon
jako způsob komunikace ovšem plánuje začít využívat dalších téměř 18 %
klientů, GSM bankovnictví asi 15 %. Internetové bankovnictví a home
banking využívají 3 % klientů a 5 % jich chce tento způsob začít
využívat.

Způsob manipulace s běžným účtem u klientů českých bank |
IK manipulaci s běžným účtem používá obecně GSM bankovnictví 4 % klientů
všech bank v České republice, ale například v GE Capital Bank je to již
plných 15 % klientů. Při zadávání platebních příkazů je rozdíl ještě
vyšší - 19 % klientů GE Capital Bank oproti 4 % klientů obecně.
Zájem klientů o služby GE Capital Bank v oblasti GSM bankovnictví je
patrný i z četnosti jejich využívání. Přibližně 6 % klientů GE Capital
Bank využívá služby Mobil Banky několikrát týdně, 8 % několikrát
měsíčně, 6 % jednou měsíčně a 4 % klientů GE Capital Bank používá Mobil
Banku méně často. Přitom klienti bank v České republice využívají v
průměru služeb GSM bankovnictví v daleko menší míře: 1 % několikrát
týdně, 2 % několikrát měsíčně, 2 % asi jednou měsíčně a 2 % klientů méně
často.
Nejčastěji je Mobil Banka v GE Capital Bank používána ke zjišťování
zůstatku na účtu. Od října 2000 bylo přes 70 % transakcí provedených
mobilním telefonem právě zjištění aktuálního stavu účtu. U více než 15 %
transakcí se jednalo o zadání platebního příkazu, přes 13 % požadavků se
týkalo zjišťování informací o pohybu na účtu, k nimž došlo v minulosti.
Méně než 1 % vykazovalo zjišťování kurzů měn i úrokových sazeb. |