Analýza

[ Registrace ] [ Starší čísla ] [ Odhlášení ] [ Ceník inzerce ]    [ SystemOnLine ] [ IT CAD ] [ Golf ]

20 % klientů českých bank má zájem o přímé bankovnictví

Podle výzkumu GE Capital Bank zájem klientů českých bank o využívání nástrojů přímého bankovnictví roste. Z výzkumu na reprezentativním vzorku klientů českých bank vyplynulo, že loni komunikovalo alespoň jednou měsíčně ze svou bankou 1 % klientů prostřednictvím internetu a 2 % respondentů obsluhovalo svůj běžný účet pomocí GSM bankovnictví.

Letos již 5 % klientů bank odpovědělo, že s bankou alespoň jednou měsíčně komunikují prostřednictvím GSM bankovnictví a 2 % pomocí internetu.

Podle expertního odhadu GE Capital Bank z 10,3 milionu obyvatel České republiky disponuje běžným účtem 5,8 miliónu lidí.

Z nich přibližně 3 % až 4 % používá GSM bankovnictví a 1 až 2 % internetové bankovnictví. Dvacet procent klientů hodlá v budoucnu používat nástroje přímého bankovnictví ke komunikaci s bankou.

Nejčastějším způsobem kontaktu s bankou však stále zůstává osobní návštěva klienta. Ve výzkumu, který pro GE Capital Bank provedla nezávislá agentura AISA, uvedlo 64 % klientů, že banku navštěvují minimálně jednou měsíčně - což přibližně odpovídá výzkumu z roku 2000 - a poštu 8 % (v roce 2000 to bylo 6 %). Přesto využívání nástrojů přímého bankovnictví má jasně rostoucí trend. Telefon jako způsob kontaktu s bankou alespoň jednou za měsíc použilo asi 14 % respondentů (v roce 2000 to bylo 9 %), pomocí GSM bankovnictví vyřizovalo své finanční záležitosti alespoň jednou za měsíc 5 % klientů bank (v roce 2000 obsluhovalo svůj běžný účet pomocí GSM bankovnictví 2 % respondentů) a internet 2 % (před rokem to bylo 1 % respondentů).
 


Způsob kontaktu klientů s bankou


Pokud jde o manipulaci s účtem, přes 97 % klientů českých bank používá osobní návštěvu pobočky (viz druhý graf). Telefonní bankovnictví je využíváno asi 10 % majitelů těchto účtů, GSM bankovnictví 4 %. Telefon jako způsob komunikace ovšem plánuje začít využívat dalších téměř 18 % klientů, GSM bankovnictví asi 15 %. Internetové bankovnictví a home banking využívají 3 % klientů a 5 % jich chce tento způsob začít využívat.
 


Způsob manipulace s běžným účtem u klientů českých bank


IK manipulaci s běžným účtem používá obecně GSM bankovnictví 4 % klientů všech bank v České republice, ale například v GE Capital Bank je to již plných 15 % klientů. Při zadávání platebních příkazů je rozdíl ještě vyšší - 19 % klientů GE Capital Bank oproti 4 % klientů obecně.

Zájem klientů o služby GE Capital Bank v oblasti GSM bankovnictví je patrný i z četnosti jejich využívání. Přibližně 6 % klientů GE Capital Bank využívá služby Mobil Banky několikrát týdně, 8 % několikrát měsíčně, 6 % jednou měsíčně a 4 % klientů GE Capital Bank používá Mobil Banku méně často. Přitom klienti bank v České republice využívají v průměru služeb GSM bankovnictví v daleko menší míře: 1 % několikrát týdně, 2 % několikrát měsíčně, 2 % asi jednou měsíčně a 2 % klientů méně často.

Nejčastěji je Mobil Banka v GE Capital Bank používána ke zjišťování zůstatku na účtu. Od října 2000 bylo přes 70 % transakcí provedených mobilním telefonem právě zjištění aktuálního stavu účtu. U více než 15 % transakcí se jednalo o zadání platebního příkazu, přes 13 % požadavků se týkalo zjišťování informací o pohybu na účtu, k nimž došlo v minulosti.

Méně než 1 % vykazovalo zjišťování kurzů měn i úrokových sazeb.


Týdeník IT News zasílá redakce edice IT Business  *  Vydavatelství CCB s.r.o., Okružní 17, Brno 638 00  *  Tel.: 05/45 22 27 79, Fax.: 05/45 22 24 99
Týdeník IT News je vám pravidelně zasílán na základě vaši registrace. Pokud si již dále nepřejete, abychom vám IT News zasílali, kontaktujte nás prosím.
Náměty a připomínky k obsahu týdeníku zasílejte na adresu odpovědného redaktora Ing. Pavla Boucníka [
boucnik@ccb.cz]


TOPlist