Mobilní trh ve střední
Evropě pokračuje i v roce 2001 ve svém masivním rozvoji. Podle poslední
analýzy IDC dosahuje penetrace v našem regionu rekordních výšin.
Intenzita rozvoje je ale nestejnoměrná: český trh například v tomto roce
dosáhne penetrace mobilních služeb 65 %, čímž výrazně předstihuje
ostatní země (Maďarsko, Polsko a Slovensko) zahrnuté ve studii. Přitom v
celém regionu by penetrace do konce roku 2001 měla dosáhnout 36 %.
Nejnovější studie IDC s názvem Mobile Communications in Central Europe,
2000-2005, prezentuje výsledky nejaktuálnějšího výzkumu firmy IDC v
oblasti mobilních trhů ve střední Evropě. IDC ve zprávě předpokládá
nárůst regionální penetrace až k 64% v roce 2005. Rychlost tohoto růstu
se ale bude lišit. Český trh zřejmě zaznamená dramatické snížení čistého
přírůstku nových uživatelů mobilních služeb, zatímco v Polsku, Maďarsku
a na Slovensku dojde v této oblasti k výraznému nárůstu.
Podle Johna Golea, Program Managera pro výzkum telekomunikačního trhu
firmy IDC CEMA, je příčinou mobilního růstu ve střední Evropě především
rozvoj předplacených služeb. "Někteří mobilní operátoři přijali
předplacené služby jako řešení pro masové trhy a nebáli se ohrožení
svých smluvních zákazníků. Prostřednictvím výhodných cen a reklamy
pomohli dramaticky rozšířit základnu mobilních uživatelů," vysvětluje
Gole. IDC dále odhaduje, že uživatelé předplacených sad budou v roce
2003 představovat dvě třetiny všech nových zákazníků, přičemž toto číslo
bude na některých trzích ještě výrazně vyšší.
 |
Podle zprávy by měly tržby ze služeb mobilních sítí ve střední Evropě
dosáhnout v roce 2001 více než 5 miliard USD. Silný celkový nárůst je
však doprovázen snižováním průměrných tržeb na jednoho uživatele. Tento
jev je typický pro masové trhy, když se k existující zákaznické bázi
přidává velké množství nových uživatelů. Na tržbách ve čtyřech
středoevropských trzích se ale podílí i další trendy, např. posun ve
využívání sítě od hlasových k textovým službám. SMS služby představují
stále větší část celkových tržeb - v některých případech až 10 %.
Dlouhodobě ale IDC předpokládá, že v roce 2004 a 2005 sníží narůstající
podíl nových mobilních datových služeb podíl tržeb z SMS.
"Služby WAP odstartovaly velmi nepřesvědčivě a teprve nyní se začínají
objevovat GPRS přístroje, které umožní plné využití mobilních datových
služeb a rozšíření jejich funkcionality. Předpokládám že veřejnost začne
již v příštím roce na tyto služby nahlížet pozitivněji, přičemž kolem
roku 2004 nebo 2005 by měly tržby z mobilních datových služeb začít
dramaticky růst," tvrdí Gole.
 |
IDC předpokládá, že UMTS začne v omezené míře pronikat na středoevropské
trhy v letech 2004 a 2005 a významnější dopad na tržby zaznamená až
později. Nejedná se ale o pesimistický názor. "Mobilní průmysl se chtěl
vrhnout přímo na širokopásmové služby. Není ale možné prodávat tento
druh služeb, pokud není vyřešeno, jak nabízet jakékoliv mobilní datové
služby složitější než posílání vzkazů mezi dvěma uživateli na bázi SMS.
Operátoři se momentálně chystají přejít na mobilní data a postupně budou
zjišťovat, co zákazníci v této oblasti požadují. Datové služby budou
zprvu fungovat prostřednictvím technologie GPRS s nižší propustností
předtím, než migrují na dražší systémy jako EDGE nebo UMTS. V okamžiku,
kdy bude UMTS v Evropě spuštěno, to nebude pro koncového zákazníka
představovat zas takový přelom. Koncový uživatel tuto změnu ani možná
nepostřehne," vysvětluje Gole. |