Analýza

[ Registrace ] [ Starší čísla ] [ Odhlášení ] [ Ceník inzerce ]    [ SystemOnLine ] [ IT CAD ] [ Golf ]

Řízení rizik v elektronickém bankovnictví

Pokrok v oblasti technologií a zvyšující se konkurence mezi bankami přinesla rozšíření nabídky bankovních služeb. Příkazem doby se stává poskytování služeb prostřednictvím elektronických distribučních kanálů jak podnikové, tak retailové klientele. S rychlým rozvojem elektronického bankovnictví jsou však spojená i určitá rizika. Možnostmi jak omezit možná rizika se zabývá studie společnosti KPMG.

Pro zajištění bezpečných služeb elektronického bankovnictví je důležité, aby každý článek v řetězci poskytovatelů elektronického bankovnictví tato rizika identifikoval a přijal adekvátní opatření vedoucí ke snížení možných následků. Zjednodušeně lze rizika pojící se s oblastí elektronického bankovnictví rozdělit na obecná, která se vyskytují i v oblasti klasického bankovnictví, a na rizika pro elektronické bankovnictví specifická. Pro vedoucí pracovníky bank tak vyplývá nový úkol zajistit revizi stávajících postupů řízení rizik v oblasti poskytování bankovních služeb a tyto postupy eventuálně upravit a přizpůsobit novým podmínkám.

Specifické rizikové oblasti
Charakteristické vlastnosti elektronického bankovnictví přinášejí následující skupiny rizik. Rychlost změny vyvolaná pokrokem v technologiích i potřebou rozšířené nabídky služeb poskytovaných klientům je mnohem větší než u klasických bankovních produktů.

Systémy podporující produkty klasického bankovnictví byly tradičně implementovány v průběhu relativně dlouhého implementačního cyklu po důkladných testech. Naproti tomu v případě elektronického bankovnictví jsou banky mnohdy tlačeny konkurenčním bojem k co nejrychlejší zavádění nových řešení - často v době čítající pouze několik měsíců od okamžiku zrodu konceptu řešení do okamžiku jeho masivního nasazení.

Tato skutečnost klade mimořádné nároky na kvalitu celkového zhodnocení záměru a provedení analýzy rizik a kvalitu bezpečnostních posudků před samotným zahájením implementace. Transakční webové aplikace jsou úzce svázány s tradičními bankovními systémy tak, aby bylo umožněno tzv. straightthrough processing (STP) elektronických transakcí.

Automatizované STP na jedné straně eliminuje možnost vzniku chyby způsobené lidským faktorem, na druhé straně dramaticky zvyšuje závislost na bezchybně navržené systémové architektuře, interoperabilitě systémů a provozní spolehlivosti jednotlivých částí komplexních informačních systémů.

Elektronické bankovnictví zvyšuje závislost banky na informačních technologiích, a tím i komplexnost technických a bezpečnostních aspektů řešení, komplexnost partnerských vztahů, aliancí, dodavatelských vztahů, outsourcingu a jiných vztahů banky se třetími stranami. Internet má globální povahu. Jde o otevřenou síť přístupnou téměř odevšud anonymními uživateli, s routováním zpráv přes neznámá místa, někdy i přes bezdrátová pojítka. Tento fakt zvyšuje potřebu důrazu kladeného na bezpečnostní opatření, techniky autentizace uživatele a ochrany dat, standardy ochrany osobních údajů a procedury sběru a vyhodnocování auditních záznamů.

Principy řízení rizik
Mezinárodně uznávané a doporučované principy řízení rizik v oblasti elektronického bankovnictví můžeme rozdělit do tří základních, navzájem se prolínajících oblastí:

1. dohled nad elektronickým bankovnictvím prováděný vedením banky
2. bezpečnostní opatření
3. právní aspekty a zachování dobrého jména banky

Uvedené principy nejsou seřazeny podle důležitosti. Důležitost resp. relevantnost určitého principu je vždy dána konkrétním prostředím banky, typem distribučního kanálu, individuálním profilem rizik, provozní a organizační strukturou, firemní kulturou a dalšími individuálními faktory.
 


1) Dohled nad elektronickým bankovnictvím
- Efektivní dohled nad riziky plynoucími z aktivit elektronického bankovnictví ze strany vedení banky s cílem zavedení konkrétních odpovědností, politik a vnitřních kontrolních mechanismů. Vedení banky si musí uvědomit, že některé z hlavních částí elektronických distribučních kanálů (internet, mobilní komunikační prostředky, apod.) se nacházejí mimo přímý vliv banky a že poskytování služeb prostřednictvím internetu může podléhat jurisdikci několika zemí.  V mnoha případech budou technické aspekty a komplexnost elektronického bankovnictví přesahovat dosavadní praktické zkušenosti vrcholového vedení banky. Proto je nutné jasně vymezit reportovací mechanismy a eskalační procedury při vzniku incidentů a zajistit vhodné procedury pro selekci spolupracujících třetích stran.

- Ustanovení komplexního systému řízení rizik schváleného vrcholovým vedením banky. Jedná se např. o stanovení explicitní odpovědnosti vedoucích pracovníků a zaměstnanců banky za provádění podnikové politiky informační bezpečnosti, zajištění kontroly fyzického přístupu ke kritickým prvkům distribučních kanálů, zajištění dostatečné logické kontroly, sledování systémů elektronického bankovnictví, pravidelné revize a testování bezpečnostních opatření.

- Komplexní zajištění "due diligence" a procesu dohledu nad outsourcingem a dalšími závislostmi na třetích stranách. Do této kategorie náleží např. komplexní posouzení potenciálních dodavatelů, poskytovatelů služeb nebo outsourcingu jak po odborné a technické stránce, tak i po stránce finanční síly, smluvní zajištění převzetí bankovních standardů v oblasti řízení rizik, bezpečnostních opatření, ochrany osobních údajů spolupracujícími třetími stranami, periodický nezávislý nebo interní audit těchto třetích stran a vhodné "havarijní" plány pro případ selhání třetích stran.

2) Nezbytná bezpečnostní opatření
Autentizace klientů přistupujících prostřednictvím elektronického bankovnictví. Toto opatření pravděpodobně nepotřebuje bližší vysvětlení. Jde o jednoznačné a bezpečné určení identity klienta přistupujícího prostřednictvím elektronického distribučního kanálu a stanovení jeho oprávnění.

- Zajištění nezpochybnitelnosti autorství a zajištění odpovědnosti v případě transakcí elektronického bankovnictví s cílem dosažení právní odpovědnosti.

- Zajištění vhodného oddělení povinností s cílem zamezit přílišnému nebo nevhodnému kumulování oprávnění jednotlivých zaměstnanců.

- Systémy elektronického bankovnictví musejí mít implementovány vhodné a dostatečné mechanismy pro kontrolu autorizačního procesu a procesu přidělování přístupových práv.

- Zajištění integrity transakcí elektronického bankovnictví, záznamů a informací. Je potřeba si uvědomit, že STP v mnoha případech znesnadňuje proces detekce a nápravy programátorských chyb a podvodného jednání. Je proto důležité věnovat dostatečnou pozornost zabezpečení a monitorování systémů, které pracují na bázi STP.

- Vytváření jednoznačných auditních záznamů o každé jednotlivé transakci a jejich vyhodnocování.

- Důvěrnost klíčových informací. Toto opatření je potřeba zajistit jak při zpracování dat v bance, tak zejména při zpracování dat třetími stranami.
 


3) Právní aspekty elektronického bankovnictví
- Banka musí zajistit informování klienta, využívajícího elektronický distribuční kanál, o podstatných skutečnostech vhodným a dostatečným způsobem. Mezi podstatné skutečnosti může patřit např. jednoznačná identita poskytovatele služby (banky často používají různé názvy pro některé služby, či používají outsourcované třetí strany), informace o způsobu kontaktu zákaznického centra pro poskytnutí případné podpory, informace o reklamačních procedurách a řešení stížností, informace vyžadované relevantní jurisdikcí apod.

- Ochrana osobních údajů a informací o klientech. Přijatá opatření musejí odpovídat zákonným ustanovením relevantní(ch) jurisdikce(í), klienti musejí být informování o politice banky v oblasti ochrany osobních údajů a dalších údajích o klientech, a v případě spolupracujících třetích stran musí být vyžadováno dodržování bankovních standardů.

- Plánování kontinuity podnikání, havarijní plány, plánování kapacit k zajištění dostupnosti služeb elektronického bankovnictví. Důležité je, aby tyto plány a opatření byly pravidelně testovány a revidovány s cílem zajištění nepřetržité dostupnosti služeb elektronického bankovnictví a ochrany dobrého jména banky.

- Plánování reakcí na incidenty vzniklé jak v důsledku interních, tak i externích útoků a nenadálých situací. Musí být navrženy a implementovány mechanismy včasné identifikace incidentu nebo kritické situace, mechanismy jeho zhodnocení a přijmutí vhodných opatření.

Autor článku, Marek Fialka, pracuje jako senior konzultant v oddělení Řízení informačních rizik společnosti KPMG.


Týdeník IT News zasílá redakce edice IT Business  *  Vydavatelství CCB s.r.o., Okružní 17, Brno 638 00  *  Tel.: 05/45 22 27 79, Fax.: 05/45 22 24 99
Týdeník IT News je vám pravidelně zasílán na základě vaši registrace. Pokud si již dále nepřejete, abychom vám IT News zasílali, kontaktujte nás prosím.
Náměty a připomínky k obsahu týdeníku zasílejte na adresu odpovědného redaktora Ing. Pavla Boucníka [
boucnik@ccb.cz]


TOPlist