Pojmy jako e-business či e-commerce se u nás skloňují už několik let, ale až v posledních několika měsících dostávají docela reálné obrysy. Na jedné straně je to způsobeno velkým nárůstem uživatelů internetu, tedy potenciálních zákazníků a na straně druhé, vyřešením některých otázek zabezpečení obchodování (plateb, ochrany osobních údajů před možným zneužitím apod.).Miliardové obraty vykazují zejména velké e-firmy v USA, ale už i na našem trhu se objevilo několik společností, které vsadily na e-business a podle udávaných zisků se jim to evidentně vyplatilo.
Výhody elektronického obchodu
Zdá se, že pro některé komodity je vybudování elektronického obchodu skutečně velmi výhodné a klasické obchody jim v budoucnu budou jen stěží sekundovat. Elektronické obchody totiž často nabízejí širší sortiment zboží a navíc s přidanou hodnotou, jako je například doprava zakoupeného zboží zdarma.
Výhodou elektronických obchodů je také neomezená otevírací doba či rychlost reakce. Sortiment, ceny, slevy apod. lze změnit během několika málo minut. Zanedbatelný však není ani globalizační efekt. Například zákazník z České republiky může jednoduše nakupovat v pohodlí domova z amerických e-shopů, stejně dobře, jako v knihkupectví v sousední ulici, a to často za nižší ceny. Málokdo si také uvědomuje, že jakmile firma nakupuje i prodává výhradně elektronicky, získává tím zdarma ještě jednu obrovskou výhodu. Tato výhoda spočívá v tom, že veškeré údaje o transakcích jsou uloženy v elektronické podobě v počítači, ve kterém se mohou dále zpracovávat a vyhodnocovat. V údajích o transakcích jsou totiž skryté zákonitosti, ze kterých lze vyčíst, co dělá firma špatně, a co by se dalo zlepšit, aby byl zákazník co nejvíce spokojen.
Postavte si svůj virtuální obchod
Pokud jste i vy přesvědčeni o nesporných výhodách elektronického obchodu a uvažujete o jeho zřízení, pak máte několik možností. Vyloučíme-li však tzv. obchody zdarma (např. MujObchod na Atlasu), které jsou vhodné spíše pro něco jako "betatestování e-businessu", než pro seriózní obchodování, zůstanou opravdovým zájemcům v podstatě už jen možnosti dvě.
První možností, která je poměrně rozšířená a zároveň relativně levná, je kompletní zakoupení služby u tzv. CSP firmy (Commerce Service Provider). Tato firma se o vše postará a vy ušetříte za nákup počítačů, programového vybavení i lidských zdrojů.
Je však nutné zvážit, do jaké míry je pro vás závislost na cizí firmě ještě únosná, a kdy je již zapotřebí mít obchod pod kontrolou na vlastních počítačích.
Pokud se rozhodnete jít druhou cestou, kterou mohu jen doporučit, můžete ještě zvolit mezi dvěma způsoby. Buďto si naprogramujete a odladíte vlastní aplikace v prostředí existujících web serverů a databází nebo využijete některého předpřipraveného softwarového řešení, kterých je na trhu několik.
První varianta je velice zdlouhavá a navíc nesmírně nákladná. Pokud tedy chcete mít svůj virtuální obchod postavený co nejdříve (aby vás třeba nepředběhla konkurence), je výhodné využít druhou variantu.
V tomto případě se jedná o softwarové balíky, které jsou už z velké části předpřipraveny pro nasazení a zbývá jen parametrizovat a doprogramovat detaily, nebo-li upravit e-obchod doslova na míru v krátkém čase.
WebSphere - řešení pro stavbu elektronických obchodů
Takový produkt má ve své nabídce společnost IBM a jmenuje se WebSphere. Jedná se o celý balík produktů pro tvorbu elektronického obchodu, z nichž můžete každý využívat samostatně, ale společně tvoří integrované řešení, které jde dále, než je pouhý nákup a prodej zboží.
Toto řešení totiž usměrňuje procesy objednávek, propojuje e-obchod na webu s dalšími obchodními procesy (zpracování objednávek, dodávky, inventury apod.) a samozřejmě vylepšuje i marketingové možnosti.
Základním kamenem IBM WebSphere je WebSphere Application Server, vytvářející prostředí pro nasazení dalších e-business aplikací založených na otevřených průmyslových standardech a technologiích.
Jde o základní nebo chcete-li centrální modul, umožňující používat Java servlety, Java Pages a XML pro rychlou přeměnu statických webových stránek na dynamické.
Na tento produkt úzce navazují další moduly, z nichž chci jmenovat alespoň WebSphere Personalization, který slouží k dolaďování "hotových" webových stránek podle individuálních potřeb každého návštěvníka e-obchodu.
Z důvodu omezeného rozsahu tohoto článku se nemohu rozepisovat o dalších modulech produktu WebSphere (více informací najdete na www.ibm.cz (http://www.ibm.cz)), a tak jen vyjmenuji, co obecně zahrnují.
Jedná se o nástroje pro tvorbu a řízení webových míst, nástroje pro správu komplexních katalogových dat, serverový software pro přístup k obchodním místům, ale také např. o robustní platební software pro bezpečné platby na internetu.
Cíl: Nižší náklady a vyšší obrat
Na závěr bych chtěl dodat, že WebSphere zdaleka není jedinou alternativou pro vybudování obchodu na internetu. Díky své komplexnosti, snadné konfigurovatelnosti a také přenositelnosti na celou řadu platforem se však jedná o alternativu velice výhodnou. Výsledkem nasazení WebSpheru je elektronický obchod, poskytující nové obchodní příležitosti, rychlý přístup na trh, užší vztahy se zákazníky i dodavateli a v neposlední řadě efekty, kvůli kterým jsme e-obchod budovali - nižší náklady a vyšší obrat.
-mh-
|