Více než 83 procent uživatelů internetu opustí webovou stránku v momentě, kdy zjistí, že musejí příliš klikat, aby získali hledanou informaci, odhalil nejnovější internetový průzkum společnosti Andersen.
Během výzkumu, který proběhl na začátku dubna 2001 a vycházel z odpovědí 990 uživatelů internetu, bylo zkoumáno několik tématických okruhů v oblasti designu webových stránek. Posuzován byl význam jednotlivých formálních a obsahových prvků pro oblíbenost serveru, příčiny a následky frustrace z návštěvy internetových stránek a představy uživatelů o ideální podobě stránek.
Za určující vlastnosti obliby internetového serveru respondenti označili jednoduchost navigace a rychlé načítání stránek. Naopak například obsahová kvantita a vzhled hlavní stránky se umístily až v závěru.

Obr. 1 Jednoduchost navigace (74 %) a rychlost stahování stránky (65 %) se ukázaly být klíčovým faktorem také při rozhodování uživatele, zda se na internetovou stránku vrátí. Vysokou důležitost si udržela i kvalita obsahu (57 %) a pravidelná aktualizace (58 %).
|
"Frustrace z klikání"
Více než 80 % uživatelů opustí webovou stránku, pokud zjistí, že jejich hledání nevede k cíli. Druhou nejobvyklejší činností při rozčarování z bloudění po serveru je s pouhými 13 procenty použití vyhledávacího systému přístupného na stránce. Lze tedy říct, že frustrovaný uživatel ve většině případů stránku opustí.

Obr. 2 Klíčové
charakteristiky user-friendly informačního serveru
|
User-friendly webová stránka
"Představy uživatelů o uživatelsky přátelské webové stránce jsou poměrně vyhraněné," říká Martin Smekal z pražské kanceláře Andersen. "Zřetelný důraz je kladen na jednoduchost navigace, kvalitu obsahu a rychlost načítání. Všechna ostatní kritéria se pohybují daleko v závěsu."

Obr. 3 Klíčové charakteristiky uživatelsky přátelského on-line obchodu jsou poněkud odlišné a potvrzují motivaci, která uživatele k internetovému nakupování vede.
|
Personalizované webové stránky
Více než polovina uživatelů (54 %) využívá možnosti přizpůsobit si stránku osobním potřebám. Většina z nich pak aktualizuje svá osobní nastavení nejméně jednou za čtvrt roku.

Obr. 4 Frekvence aktualizace personalizovaných webových stránek uživateli
|
|