Obchodování mezi firmami po internetu je dnes velkým tématem. Pořádají se o něm konference, publikují zasvěcené články a vydávají knihy. Jednou z čerstvých novinek na českém knižním trhu je i překlad knihy B2B internetová tržiště od dvojice amerických autorů Aculleyo a Woodse.
Oba autoři jsou ekonomové s dlouholetými zkušenostmi z amerických kapitálových trhů. To do značné míry určuje obsah celé knihy, kdy B2B tržiště jsou zde popisována především z ekonomického pohledu. Takový přístup umožňuje zasadit nové elektronické příležitosti do souvislostí okolního volného trhu, provést analýzu metod tvorby cen a ukázat jednotlivé obchodní modely.
Pozornost autorů se zaměřuje i na podmínky, za jakých by měla B2B tržiště vznikat. Vedle majetkových poměrů při vlastnictví tržišť (nezávislost a neutralita), je velká část knihy věnována otázce, jak vybrat tu správnou oblast působení i s ohledem na vstupní duševní kapitál.
Správné fungování firmy je rovněž nemyslitelné bez odpovídající struktury řízení a rozhodování, včetně kontrolních mechanismů. I tato oblast je v knize velmi dobře popsána.
Kniha prezentuje i jednotlivé druhy produktů, se kterými lze obchodovat přes internet. Autoři se zde takřka nezmiňují o trhu s kancelářskými potřebami (který je u nás stále převládající) a dalšími málo nákladovými prostředky. Zato popisují "velká" řešení, například pro papírenský průmysl, nákup a prodej ocelářských výrobků, elektřiny (!), trhu s cennými papíry, dílů pro automobilový průmysl (jako dodavatelé pro General Motors), …
"Sedm tajemství úspěchu tržišť B2B", tak autoři nazvali jednu z kapitol, kde opět z pohledu ekonomů, velmi detailně a hlavně na konkrétních příkladech, ukazují, jaké kroky je nutné podniknout pro úspěch při obchodování mezi podniky na internetu. Čtenář má možnost doporučení autorů ihned porovnat se skutečností, neboť u všech zmiňovaných portálů jsou jejich webové adresy.
V knize nechybí ani analýza dalšího rozvoje trhu (samozřejmě především amerického) s předpokládaným objemem peněz. V tomto směru je třeba zde uváděné prognózy typu "plán nejen dodržíme, ale vysoko překročíme" brát s mírným odstupem. Přesto mohou být tyto údaje vodítkem, kam se trh (nejen ten v USA) v následujícím období bude ubírat.
Skvělou věcí, kterou najdete v samém závěru knihy, je charakteristika vybraných tržišť B2B. Jedenáct portálů, každý z jiného segmentu trhu, je zde podrobně popsáno z hlediska jejich (ne)úspěchu. Autoři se ohlížejí za jejich historií a analyzují, co bylo příčinou jejich vzestupu, za jakých podmínek vstupovaly do virtuálního světa a jakou zvolily strategii, aby uspěly. Nechybí ani popis jejich vývoje, včetně rozboru podnětu z okolního ekonomického světa, který k tomu přispěl.
Zhodnocení
Kniha, která přináší pohled ekonomů na B2B obchodování, analyzuje a zobecňuje poznatky o B2B tržištích a jejího vztahu k dalších ekonomickým objektům na trhu.
Přestože se autoři knihy nevyvarovali občasného nekritického vychvalování a zdůrazňování až téměř vše spasitelnosti B2B řešení, lze obsah knihy doporučit všem, kteří o zřízení a provozování B2B tržišť uvažují. Za pozornost stojí i těm, kteří taková řešené již provozují. Třetí skupinou čtenářů budou zajisté ti, kteří v budoucnu s takovými tržišti budou spolupracovat, nebo jim naopak konkurovat.
Svět internetu se rychle mění. Jak původní anglické, tak i
české vydání
knihy mají své internetové stránky, které slouží jako aktualizovaná nástavba nad knihou.
Knihu B2B internetová tržiště autorů Arthur B. Sculley a W. William A. Woods vydalo nakladatelství
GRADA.
Počet stran 192, cena je 256 Kč (360 Sk).
|