Všeobecná přijímaná výhoda obchodování po internetu: snížení marží a provizí se nemusí jevit až tak výhodnou.
Poslední analýza společnosti PricewaterhouseCoopers nazvaná "Realismus, nikoli pesimismus - řešení otázek elektronických tržišť" varuje právě před neúměrným snižováním marží dodavatelů.
To podle studie vede ke znehodnocování značek. V konečném důsledku by taková situace mohla elektronická tržiště redukovat na pouhý výprodej s podmínkami bezohledné cenové války, a zničit tak tento nový způsob obchodování v samém zárodku.
A jaké doporučení společnost navrhuje?
1. Nejlepší porazí nejrychlejšího
Vstup na elektronické tržiště musí být strategickým rozhodnutím přijatým na úrovni představenstva a důraz musí být kladen na jeho správné řešení. Není-li tomu tak, může společnost zažít velmi nákladnou a nepříjemnou zkušenost. Evropské společnosti mohou pro tentokrát paradoxně těžit z pomalejšího technologického vývoje, neboť se mohou poučit ze zkušeností svých amerických protějšků.
2. Zajištění rovnováhy mezi kupujícím a dodavatelem
Rovnováha a tržní kompatibilita mají stěžejní význam. Je třeba zajistit, aby vybrané e-tržiště přinášelo to, co váš podnik opravdu očekává, a je nutno pochopit dynamiku proměny konkurentů v kooperující partnery. Dokonce i někteří dodavatelé váhali s účastí na elektronickém tržišti, protože se obávali ztráty svého výhodného konkurenčního postavení v oblasti cen a nákladů.
3. Včas řešit technologické problémy
Přestože vstup na e-tržiště je primárně strategickým rozhodnutím. Je velmi důležité začít včas řešit technologické problémy, včetně kvality dat, integrace systémů a procesů, bezpečnosti, spolehlivosti a dostupnosti. Tržiště a jejich účastníci se musí snažit o vypracování technologických standardů, které by přispěly k efektivnějšímu fungování elektronických tržišť a rychlejší integraci. Podle očekávání je tato otázka zdrojem nejvážnějších obav společností.
4. Spolupráce vyžaduje důvěru
Důvěru nelze vytvořit ze dne na den, což platí zejména pro prostředí, v němž mají konkurenti spolupracovat. Elektronická tržiště budou muset vyřešit otázku zabezpečení systémů před hackery a před možným zneužitím informací, zaručit zachování důvěrného charakteru informací a dodržování dohodnutých právních mechanismů. Budou také muset řešit provozní otázky, včetně očekávané permanentní dostupnosti systémů 24 hodin denně, 7 dní v týdnu a 365 dní v roce.
5. Učinit personální otázky nedílnou součástí strategie
Elektronická tržiště mění povahu podnikatelských procesů. Navozují tak zásadní otázky v oblasti přijímání nových pracovníků, jejich školení, řízení, motivace a výběru pracovníků s nejlepšími řídícími schopnostmi.
Radim Hradílek, partner oddělení Manažerského poradenství společnosti PricewaterhouseCoopers v České republice, zhodnotil situaci na našem území takto: "V České republice se díky určitému zpoždění, které máme za rozvinutějšími trhy západní Evropy a USA, neprojevila krize technologických firem tak silně jako jinde ve světě.
Technologické akcie tu prakticky veřejně obchodované nejsou a dosud nedošlo - s výjimkou řízeného ukončení aktivit Globopolisu - ani k žádným větším krachům internetových firem. V oblasti B2C je na českém trhu celá řada poměrně úspěšných firem, ať již jde o internetové portály typu Seznam.cz nebo o e-shopy prodávající letenky či spotřební zboží.
Otázka ovšem je, co se stane ve chvíli, kdy na trh vstoupí velké renomované maloobchodní společnosti, jejichž nástup se očekává v dohledné době.
Oblast B2B (business-to-business) se v České republice teprve začíná rozvíjet. Zkušenosti ze západních zemí ukazují, a potvrdila to i naše studie, že uspějí jedině společnosti, které své elektronické podnikání včetně účasti na elektronických tržištích opřou o kvalitní podnikatelský plán založený na standardních obchodních postupech. Pro rozvoj e-tržišť bude také důležité stavět na standardních softwarových aplikacích, přitáhnout některé významné a silné klienty a vytvořit si kvalitní logistické zázemí."
|