google plus
Exkluzivní partner sekce
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
Fresh IT
 
Tematické seriály

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 

Podnikové portály

Portály patří k oblíbeným technologiím, na kterých staví společnosti svá řešení. Ta jsou vstupní branou...

1. až 5. díl >>

 

Pokročilá analýza provozu datových sítí

V tomto čtyřdílném seriálu vás seznámíme s různými metodami a přístupy...

1. až 4. díl >>

 

Cesta k efektivnímu identity managementu

Správa identit a přístupů (IAM) je klíčová oblast pro zaručení bezpečnosti...

1. až 9. díl >>

IT SYSTEMS 11/2016 , IT Security

Rozhovor s Vítězslavem Cimlem, ředitelem OKsystem



Vítězslav CimlVítězslav Ciml je od 1. července 2016 novým ředitelem společnosti OKsystem. Má před sebou velmi náročný úkol – navázat na úspěšné obchodní aktivity dosažené pod vedením dosavadního ředitele a zakladatele společnosti Martina Procházky, který stál v čele společnosti OKsystem více než 25 let. S jakou vizí nastoupil do vedení firmy? Jaké zkušenosti, ale třeba i ponaučení získal při řízení IT projektů u nás i v zahraničí? Bude firma pod jeho vedením expandovat na nové trhy? To vše nás zajímá, a proto jsme nového ředitele OKsystemu krátce vyzpovídali.


Vítězslav Ciml vystudoval Technickou fakultu ČZU. Od roku 2001 pracoval ve společnosti DHL jako programátor a později jako vedoucí IT projektů pro oblast obchodu a marketingu. V roce 2007 nastoupil do společnosti Siemens IT Solutions and Services jako vedoucí projektů implementace SAP. O rok později odjel získávat mezinárodní zkušenosti z IT projektů ve státní správě Spojených arabských emirátů. Od roku 2010 působil v užším vedení OKsystemu na pozici ředitele divize rozvoje obchodu. Od 1. července 2016 je novým ředitelem společnosti.

Přicházíte do vedení OKsystemu s vizí firmu rozvíjet v dosavadních oblastech působení, nebo můžeme čekat nějaké zásadní změny v orientaci společnosti na nové trhy, nové zákazníky, nové produkty a služby? Dá se říci, že vaše společnost právě nyní otevírá novou kapitolu své existence?

Předně bych chtěl říci, že přicházím do pozice ředitele společnosti OKsystem po více než 5letém působení v jeho užším vedení. Budu tedy přirozeně pokračovat ve směru, který OKsystem zhruba před 2–3 roky nastolil pod vedením Martina Procházky. Jedná se o větší orientaci na širší produktové portfolio, na projekty mimo veřejnou a státní správu a také na nové projekty v zahraničí. Rozhodně se tak nejedná o novou kapitolu existence naší společnosti. S historií, dosavadními úspěchy a počtem našich zákazníků by bylo špatné vyvolávat revoluce – navíc k tomu ani není důvod.


Značku OKsystem má asi většina čtenářů spojenou především s produkty OKbase, což je personální a mzdový informační systém, a OKsmart, což je řešení bezpečnosti na bázi čipových karet. Současné portfolio produktů a služeb OKsystemu je ale mnohem širší, že?

Je tomu přesně tak – vedle zmiňovaných produktů úspěšně na trhu nabízíme Document Management Systém OKdox, dále od chvíle spuštění základního registru RUIAN zákazníkům nabízíme velice užitečnou utilitu OKadresy, která umožňuje dosavadním konzumentům dat ze služby UIR-ADR bezbolestně přejít na používání centrálních dat z registru ČÚZK. A samozřejmě naší největší novinkou v produktovém portfoliu je Babelnet – platforma pro bezpečnou firemní komunikaci.


Ano, v posledních týdnech je jméno vaší společnosti nejčastěji skloňováno ve spojení s řešením Babelnet pro zabezpečenou šifrovanou komunikaci. O soukromí a bezpečnost komunikace snad stojíme všichni, ale přesto, ve kterých odvětvích vnímáte největší zájem o zabezpečení komunikace, které Babelnet nabízí?

Největší zájem bezpochyby vnímáme v těch oborech, kde si citlivost dat nejenom uvědomují, ale zároveň ji sami při své práci vyžadují. Jsou to samozřejmě finanční instituce, kde z podstaty jejich práce s penězi jsou vytrvale vystaveni pokusům o kybernetické útoky, dále jsou to právní kanceláře, které tak mohou komunikovat a sdílet dokumenty se svými klienty vzdáleně a nepotřebují k tomu osobní setkání. A typickou skupinou zákazníků našeho řešení jsou obchodní týmy a vrcholový management obchodních firem, kde ochrana obchodního tajemství je velice důležitou součástí jejich každodenního života. Očekáváme, že Babelnet najde široké uplatnění také ve zdravotnictví.


Zatímco s personálním a mzdovým informačním systémem je jistě složité proniknout na zahraniční trhy, Babelnet je typem řešení, které určitě není svázáno legislativou a lokálními specifiky a určeno jen pro český trh. Nabízíte jej globálně? Jaký je ohlas na něj v zahraničí?

Produkt Babelnet byl opravdu od počátku vyvíjen jako globální řešení, s cílem oslovit zákazníky po celém světě, ovšem jdeme postupnou cestou. Po uvedení Babelnetu na český trh pokračujeme v listopadu v Bruselu uvedením našeho řešení na trh EU a postupně se věnujeme vyhledávání partnerů, kteří budou schopni naše řešení nabízet a implementovat v dalších zemích světa. Pozitivní ohlasy od našich partnerů nás naplňují optimismem, pevně věřím, že ne předčasným.


Z řad státní správy a především tajných služeb ale slyšíme požadavky, aby end-to-end šifrování komunikace bylo zakázáno v rámci boje proti terorismu. Nebojíte se, že řešení, jako je Babelnet, budou postavena mimo zákon?

O možnostech legislativních změn v oblasti využití silné kryptografie je opravdu čas od času slyšet, ale je nutno říci, že tomu tak již bylo i dříve. Určitá zákonná omezení se již v omezené míře uplatnila například v USA, Velké Británii, ve Francii a v řadě dalších zemí. Plošný zákaz silné kryptografie by samozřejmě neznamenal konec jejího využívání, stejně tak jako prohibice ve dvacátých letech minulého století v USA neměla za následek vymýcení alkoholu a ve skutečnosti napáchala více škody než užitku. Je vhodné si proto připomenout myšlenku Philla Zimmermana, tvůrce šifrovacího programu PGP: „If privacy is outlawed, only outlaws will have privacy.“


Máte zkušenosti s řízením IT projektů v zahraničí, v multikulturním prostředí. Získal jste v nich nějakou inspiraci i pro spolupráci s českými zákazníky?

Nevím, zda přesně se dá hovořit o inspiraci, ale prostředí, ve kterém jsem působil, mě naučilo ve světě IT projektů především dvě věci – vidět věci z vyšší perspektivy, s větším nadhledem, protože velké projekty v zahraničí jsou ve srovnání s Českou republikou řádově větší a spolu s tím jsou i problémy při realizaci projektů adekvátně větší. Za druhé si člověk uvědomí, jak dobře se v České republice máme, a i když všichni si často stěžujeme si na stav české společnosti, tak za našimi hranicemi není jen blaho.


Co vlastně dnes nejvíce trápí české firmy z hlediska IT podpory obchodních procesů nebo správy IT infrastruktury? O jakých problémech se nejčastěji bavíte s vašimi zákazníky?

Zákazníci mají na trhu na výběr z mnoha řešení, od velkého množství dodavatelů. A to je zároveň i Achillova pata mnoha českých IT firem – obvykle nabízejí podhodnocené ceny, slibují nereálné funkčnosti svých řešení, předkládají nereálně krátké harmonogramy realizací a to vše ve snaze získat za každou cenu zakázku. Je to krátkozraké a těžko jim takový postup pomůže udržet se dlouhodobě na trhu. V České republice je proto nemalé procento zákazníků, které mají se svými IT dodavateli velice špatnou zkušenost a pohlížejí na „ajťáky“ jako na někoho, kdo dělá věci záměrně složitě, aby tak obhájil svou vysokou cenu. Snažíme se tak s našimi zákazníky mluvit vždy otevřeně, upřímně a srozumitelně. Naše dodávky jsou řízeny zkušenými projektovými vedoucími a dodržení rozsahu prací, rozpočtu a harmonogramu při realizaci projektů je pro nás absolutní prioritou. Spokojenost a loajalitu našich zákazníků považujeme za nejlepší možnou zpětnou vazbou, která nám říká, že naši práci děláme dobře.


Pro čtenáře IT Systems jistě není tajemstvím, že mezi aktivity OKsystemu patří také školení IT specialistů i koncových uživatelů. Na jaké typy školení se zaměřujete z hlediska obsahu i formy školení? Vnímáte školení jako typ služeb, které byste chtěl ve vedení OKsystemu rozvíjet, nebo zůstanou spíše doplňkovou aktivitou?

Školení IT specialistů a koncových uživatelů pro OKsystem nikdy nebylo doplňkovou disciplínou a pevně věřím, že ani nikdy nebude. Školicí středisko je pevnou a důležitou součástí naší společnosti a je dobré připomenout, že společnost OKsystem byla školicím střediskem hned od svého založení v roce 1990. Kromě školení k produktům z našeho portfolia se zaměřujeme na nabídku autorizovaných kurzů Microsoft, Cisco, SUSE, NetIQ a dále jsme certifikovaným testovacím střediskem Prometric a Pearson VUE. Služby v oblasti školení tak chceme dále rozvíjet a držet krok s moderními trendy v této oblasti.


Pro společnost OKsystem byly mnoho let nejvýznamnější aktivitou vývoj a údržba informačních systémů pro Ministerstvo práce a sociální věcí ČR. Pod vedením ministra Drábka a jeho náměstka Šišky ale došlo ke sporu a vzniku kauzy, kterou dodnes řeší naše soudy. Jak tedy funguje vaše spolupráce s MPSV v současné době? Platí stále, že na vašich aplikacích stojí výplata sociálních dávek v ČR?

Ano, stále platí, že veškeré nepojistné dávky a dávky podpory v nezaměstnanosti jsou vypláceny systémy, které pro MPSV, potažmo pro úřady práce ČR, dodává naše společnost. Po nepovedeném experimentu exministra Drábka a jeho náměstka jsme v rekordně krátkém čase dokázali na přelomu let 2013 a 2014 zpět převzít data a za plného běhu zajistit přechod výplaty dávek zpět na plně funkční a osvědčené systémy, aniž by klienti pocítili nějaké potíže. Myslím si, že teprve s odstupem času si někteří zúčastnění uvědomují, jak náročný úkol před námi na konci roku 2013 byl a jak skvěle se nám ho podařilo ve spolupráci s vedením a deseti tisíci úředníky Úřadu práce ČR splnit. V současné době naše spolupráce s MPSV funguje standardním způsobem a věřím, že spolupráce bude dobře fungovat i v nadcházejícím 4letém období, po které, jakožto vítěz otevřeného výběrového řízení, budeme dále pro MPSV zajišťovat systém pro výplatu sociálních dávek.


Nebojíte se, že vám do řízení firmy bude příliš mluvit Martin Procházka, dosavadní ředitel společnosti, který zůstává předsedou představenstva? Přece jen řídil OKsystem po celé čtvrtstoletí a bude pro něj jistě těžké se odpoutat od každodenního života firmy.

Předně je potřeba říci, jak správně uvádíte, že Martin Procházka zůstává předsedou představenstva společnosti Oksystem, a tudíž není odtržen od řízení společnosti a dále se podílí na věcech především strategického charakteru. S Martinem Procházkou máme velice přátelské vztahy a při diskusích o mé nominaci na post ředitele společnosti jsem byl já ten, kdo chtěl mít jistotu, že budu dále moci využít jeho zkušeností a budu s ním moci operativně konzultovat věci spojené s řízením firmy. Jsem přesvědčen, že naše spolupráce funguje velice dobře a že společně, s přispěním všech zaměstnanců OKsystemu, dosáhneme dalších úspěchů v oblasti IT.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Časopis IT Systems / Odborná příloha Archiv časopisu IT Systems
IT Systems 1-2/
IT Systems 12/
IT Systems 11/
IT Systems 10/
Oborové a tematické přílohy
příloha #1 1-2/
příloha #1 11/
příloha #1 10/
příloha #1 9/
Kalendář akcí