facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 5/2015 , Logistika

Jak efektivně řídit sklad?



KodysS rozvojem firem je spojen neustálý tlak na zvyšování efektivity práce, což se přirozeně vztahuje i na jakoukoliv firmu, která provozuje sklad. Základem jakékoliv činnosti je, že musí být organizovaná a řízená. Často se setkáváme situací, kdy činnost skladu není nijak výrazně řízena a přesto sklad pracuje relativně efektivně. V těchto případech je činnost skladu založena zkušených zaměstnancích, kteří znají skald nazpaměť a jsou schopni skladové operace vykonávat téměř naslepo. Co když ale takový pracovník z firmy odejde nebo dlouhodobě onemocní? V takové situaci nastává výrazný pokles produktivity práce, protože know – how odešlo spolu se zaměstnancem a dokonalé zaškolení nového člověka trvá mnoho měsíců. Z toho důvodu je důležité, aby činnost skladu byla řízena systémem – warehouse managemt systémem (WMS), který činnost skladu řídí. Jinak řečeno, sklad je řízen systémem, nikoliv skladníky.


Mapa skladu

Velmi zjednodušeně lze práci ve skladu shrnout do těchto operací: příjem na sklad a zaskladnění, přeskladnění v rámci skladu, vychystání zboží a expedice. Skladník tedy potřebuje vědět, odkud a kam a v jakém množství má se zbožím manipulovat. Proto je nezbytné mít jednotlivá skladová místa jednoznačně označená, tj. vytvořit mapu skladu. V rámci této mapy se obvykle zohledňuje logické členění skladu podle typu skladovaného zboží a dále na jednotlivé zóny a uličky. Důležité je následné označení skladu tak, aby pro skladníka bylo co nejvíce srozumitelné a aby po skladu zbytečně nebloudil. Pro označení jednotlivých uliček nebo zón se nejčastěji využívá podlahové značení nebo pomocí závěsných značek upevněných na stropní konstrukci.

Při označení jednotlivých skadových pozic na regálech je nutné zohlednit technologii, která bude v rámci WMS využívána. Při využití mobilních terminálů se skladové pozice obvykle označují kromě okem čitelné informace i čárovým kódem. Při využití hlasového rozpoznání je vhodné pozice označit i tzv. kontrolním číslem, kterým skladník potvrzuje správnost lokace.

Kodys - závěsné a podlahové označení uličky zóny


Automatická identifikace ve skladech

Systém řízeného skladu (WMS) řídí činnost tak, aby byla co nejefektivnější. Aby se zrychlila práce skladníků a omezila jejich chybovost, využívají se různé metody automatické identifikace. Nejčastější a nejlevnější je využití čárových kódů. Skladník je vybaven mobilním terminálem, který je bezdrátově napojen na WMS. Na displeji terminálu dostává skladník instrukce k vykonání požadovaného úkolu, pomocí snímače čárového kódu přečte kód skladové pozice, na které se zbožím manipuluje (provádí tak kontrolu správnosti dané pozice). Pomocí klávesnice na terminálu může zadat další informace jako například počet kusů nebo číslo šarže. Pro vychystávání se používají přenosné terminály s vestavěným snímačem čárového kódu.

Kodys - ruční terminál MC3290 Zebra

V poslední době jsou velmi oblíbené tzv. wearable terminály – terminál je upevněn na předloktí skladníka, který tak má obě ruce volné k manipulaci se zbožím. Pro manipulaci paletami (např. při přeskladnění zboží) se používají terminály upevněné přímo na vysokozdvižném vozíku. Jejich výhodou je větší displej, skladník tak může mít zobrazených více informací.

Mediálně velmi populární technologie RFID není v rámci skladování příliš rozšířená. Důvodem jsou jednak vyšší pořizovací náklady a dále některá technická omezení spojená s jejím nasazením. Nasazení RFID nachází uplatnění například pro sledování vratných obalů.

V poslední době se stále více rozšiřuje technologie hlasového rozpoznání (voice recognition). Protože se hlas nejčastěji používá pro vychystávání zboží, používá se pro tuto technologii též pojem voice recognition. Skladník je opět vybaven přenosným terminálem upevněným za opaskem. K terminálu je připojena speciální náhlavní souprava se sluchátkem a mikrofonem. Terminál je schopen generovat lidský hlas a skladník tak dostává instrukce do sluchátek. Potvrzování provedené operace provádí skladník hlasem – terminál hlas rozpozná a předá ke zpracování WMS. Komunikace řečí je nejpřirozenějším a nejefektivnějším způsobem komunikace - skladník tak neztrácí čas čtením informací z displeje nebo zadáváním na klávesnici. V případě, že je potřeba číst čárový kód (například číslo šarže), lze terminál doplnit i o snímač.

Kodys


Skladové operace

Všechny skladové operace na sebe musí logicky navazovat a je úkolem WMS tuto koordinaci zajistit. Pokud například při vychystávání dojde k vyčerpání zásoby na určité vychystávací pozici, WMS automaticky vygeneruje požadavek na přeskladnění a doplnění této pozice. Vychystávání obvykle bývá časově nejnáročnější operace, proto WMS obvykle umožňuje vybrat z řady způsobů vychystávání. Příkladem může být vychystávání více objednávek najednou jedním skladníkem. Pro větší sklady lze naopak jednu objednávku rozdělit na více skladníků – každý vychystává jen z určitých zón skladu. WMS též zvolí takovou trasu skladníka, aby byla optimální.

Volba vodného typu vychystávání vyplyne z předimplementační analýzy, která by měla nasazení WMS vždy předcházet. V rámci analýzy se procházejí i ostatní skladové procesy a vytvoří se návrh, jak bude WMS naimplementováno. Analýza je proto jeden z nejdůležitějších bodů procesu implementace WMS a zájemcům o WMS doporučuji nepodceňovat její význam.

Reporty

Systém řízeného skladu má hlavní úkol řídit činnost skladu. Každá operace, kterou skladník provede, je v rámci systému zaznamenána. Je tak možné vždy dohledat, kdo danou operaci prováděl. Na základě těchto dat lze sestavovat různé reporty, které umožňují vedoucím pracovníkům sledovat efektivitu práce skladníků. Lze například změřit, jakou dobu trvá vychystání jedné položky a na základě těchto informací skladníky motivovat a odměňovat. Z reportů je pak zřetelně vidět, kdo je kvalitním skladníkem. WMS tak slouží jak k řízení skladu, tak i jako nástroj pro měření práce skladníků.

Jan Příhoda

Autor článku je ředitelem společnosti Kodys, ve které pracuje od roku 1996.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Konec papírování, digitalizujte a usnadněte si práci!

IT Systems 3/2024V aktuálním vydání IT Systems jsme se zaměřili na vývoj digitalizace ve světě peněz, tedy v oblasti finančnictví a pojišťovnictví. Dozvíte se například, proč je aktuální směrnice PSD2 v inovaci online bankovnictví krokem vedle a jak by její nedostatky měla napravit připravovaná PSD3. Hodně prostoru věnujeme také digitalizaci státní správy a veřejného sektoru, která nabírá obrátky.