facebook LinkedIN LinkedIN - follow
23. 2. 2021

Covid jako katalyzátor digitalizace a fenomén homeworkingu

IT Systems 1-2/2021V aktuálním vydání IT Systems jsme se zaměřili na odvětví, která v současné době prochází velmi turbulentním vývojem. Vím, že se to dnes dá říct prakticky o všech oblastech našeho života, ovšem retail, logistika a potravinářský průmysl jsou navíc názorným příkladem, proč je pandemie onemocnění covid označována za katalyzátor digitalizace desetiletí. Pokud totiž ještě někdo pochyboval o významu digitalizace, musel v loňském roce prozřít.


Rok 2020 zásadním způsobem akceleroval již delší dobu probíhající trendy a dnes již není otázkou, proč a kdy digitalizovat své podnikání. Zbývá už jen otázka, jak, a na tu přinášíme pravidelně odpovědi na stránkách IT Systems.

Pandemie výrazně ovlivnila spotřebitelské chování a omezila standardní fungování kamenných prodejen. Pro řadu firem to znamenalo vynucený vstup do světa e-commerce. Mnoho podnikatelů muselo své podnikání přenést v extrémně krátkém čase do online prostředí a naučit se v něm pracovat. Museli inovovat a přizpůsobit své provozní strategie novému standardu. Velkým výzvám ovšem čelily i zavedené e-shopy, pro které pandemie znamenala nečekaný nával zájmu, který bylo nutné zvládnout. Kromě samotného nárůstu objemu online prodejů navíc došlo i ke strukturálním změnám v chování uživatelů. Mnoho z nich nakupovalo buď vůbec poprvé, nebo nakupovalo zcela nový sortiment. Některé e-shopy pod náporem objednávek a nových zákazníků kolabovaly a odešly s pošramocenou reputací. Jiné naopak dokázaly flexibilně reagovat a objednávky dobře odbavovat. Covid tak v jistém smyslu oddělil zrno od plev a jedním z rozdílových faktorů byla bezesporu vyspělost technologií a digitalizace procesů.

A co potravinářství? Na první pohled neměly události roku 2020 výrobce potravin a nápojů příliš zasáhnout, vždyť bez ohledu na pandemii lidé potraviny a nápoje konzumují neustále a poptávka zásadně neklesla. Avšak při bližším pohledu došlo uvnitř tohoto odvětví až k přelomovým změnám potravinářských dodavatelských řetězců – vezměme si jen vliv uzavření restaurací a poklesu turismu či naopak dynamický nárůst provozu e-shopů. Potravinářské firmy musely vzít v potaz nové aspekty svého podnikání, kde se těmi hlavními staly pružnost expedice, přísnější zdravotní standardy, odolnost dodavatelských řetězců či nové prodejní modely. A jsme zpět u digitalizace retailu a logistiky.

V aktuálním vydání IT Systems se znovu věnujeme i fenoménu homeworkingu a ohlížíme se za tím, co nám přinesl a co nám vzal. Tam, kde to povaha práce umožňovala, se práce z domova v loňském roce změnila z dříve vítaného bonusu v naprostou nezbytnost. Podle odhadů odborníků přešlo na (alespoň částečnou) práci z domova celých 40 % českých zaměstnanců, šlo tedy přibližně o 2 miliony lidí. Nyní, po téměř roční zkušenosti, si již můžeme dovolit ohlédnout, co nám tento způsob fungování vlastně přinesl. A můžeme se také lépe připravit, abychom další přechod na home office z hodiny na hodinu zvládli s minimálním dopadem do našich pracovních životů i firemních procesů.

Tak hezké čtení. Věříme, že v obsahu nového vydání IT Systems opět najdete nějakou novou inspiraci a další odpovědi na otázku, jak využít informační technologie pro rozvoj vašeho podniku nebo organizace.

Časopis IT Systems si můžete objednat v klasické papírové, nebo v elektronické podobě:

Alza Mediaarrow

Pokud se vám časopis IT Systems bude líbit natolik, že byste se chtěli stát jeho předplatitelem, můžete jej objednat zde - roční předplatné IT Systems.