google plus
Exkluzivní partner sekce
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 

Podnikové portály

Portály patří k oblíbeným technologiím, na kterých staví společnosti svá řešení. Ta jsou vstupní branou...

1. až 5. díl >>

 

Pokročilá analýza provozu datových sítí

V tomto čtyřdílném seriálu vás seznámíme s různými metodami a přístupy...

1. až 4. díl >>

 

Cesta k efektivnímu identity managementu

Správa identit a přístupů (IAM) je klíčová oblast pro zaručení bezpečnosti...

1. až 9. díl >>

IT SYSTEMS 4/2015 , HRM - Řízení lidských zdrojů

Nepodceňujte svoji reputaci na sociálních sítích



CHC PartnersDynamika, která je sociálním sítím tolik vlastní, se začíná odrážet i v oblasti vyhledávání vrcholových manažerů, někdy označované jako headhunting či „lovení mozků“. Tento trend můžeme jako společnost působící v oblasti recruitmentu jednoznačně potvrdit. Sami využíváme sociální sítě pro prověření kandidáta ještě předtím, než ho doporučíme klientovi.


LinkedIn

Nebude velkým překvapením, že nejvíce využíváme profesní síť LinkedIn. Ta dneska nabízí celou řadu možností filtrování a zjišťování informací a velmi nám usnadňuje práci na počátku vyhledávání. Jak si však relevantní data obstarat, je součástí našeho know-how, jehož prozrazením bychom se připravili o možnost překvapení.

Osobní informace

Když čtu rozhovoru s kolegy s oboru, kteří tvrdí, že na ostatní sociální sítě, jakými jsou Facebook nebo Twitter, nekoukají, tak se musím smát. Například mi o kandidátovi hodně prozradí, jak dobře zabezpečený má facebookový profil. Celá řada informací z těchto sociálních sítí je irelevantní pro profesní profil, ale rozhodně pomáhají k utvoření komplexního obrazu charakteristiky kandidáta.

Čas od času se setkáme s extrémy: kandidát do středního managementu měl na svém Facebookovém profilu výrazně rasistické příspěvky. To byl samozřejmě důvod, proč jsme z naší strany ihned ukončili veškerou spolupráci. A to navždy.

Vzpomínám si na jeden konkrétní příklad z roku 2013, o kterém jsem se dočetl v magazínu New York Times. Psal o manažerce jménem Justine Sacco, která pracovala v komunikačním oddělení mediální a internetové společnosti IAC. Ta si na dovolené dovolila napsat rasistický tweet. Zněl nějak takto: „Jedu do Afriky. Doufám, že nedostanu AIDS. Dělám si srandu. Jsem přece bílá!“

Potom nasedla do letadla, a přestože měla pouze 170 followerů, strhla se nevěřitelná vlna, která způsobila například to, že hashtag #HasJustineLandedYet byl nejsledovanějším trendem v té době na celé sociální síti a její přílet do Kapského města dokonce jel jeden z uživatelů vyfotit. Jak už jistě tušíte, přišla o práci.

V českém prostředí zase můžeme zmínit Rostislava Kocmana, někdejšího mluvčího Air Bank, který odstoupil z funkce poté, co tweetnul nevhodný příspěvek o „pozadí“ své kolegyně.

Právě extremistické názory, ať už politické, rasové nebo jiné, jsou často důvodem, proč lovec talentů kandidáta vůbec neosloví. To samé platí o fotografiích z večírků nebo s vulgárním podtextem. V takových případech se ptáme sami sebe, zda si kandidát vůbec uvědomuje důsledky svého jednání? Ani mu nemusíte dělat IQ test.

Velmi špatně působí, pokud si kandidát na sociálních sítích stěžuje na kolegy, šéfy, spolupracovníky, podřízené a obchodní partnery. V dnešní době, kdy je pracovní prostředí a firemní kultura na jednom z čelních míst žebříčku hodnot u velkých společností, se stěžování si a nadávání nenosí.

Lhaní

I v internetovém prostředí je nezbytné zachovávat komunikační maximu kvality, tedy být pravdomluvný. Setkali jsme se se situací, kdy měl kandidát naprosto vylhané reference, které nešly ověřit. V ten moment je důvěra pryč okamžitě. Vždy platí, že pravda vyjde dříve či později najevo. V naprosté většině případů pak kandidát ztrácí veškerý svůj kredit, což má při „velikosti“ našeho trhu jednoznačné důsledky. Pověst se tu šíří velmi rychle jak mezi agenturami, tak mezi zaměstnavateli.

Aktivita na sítích

Naopak, za velké plus pro kandidáta považujeme, pokud je komunikačně aktivní ve svém oboru. Přispívat na blogy, psát odborné články do médií nebo třeba tematické tweety kandidáta zviditelní a prokazuje, že má k danému oboru vztah, rozumí mu a aktivně se mu věnuje. Pro spoustu firem je pak zajímavé a přitažlivé, že skrze profily a blogy potenciálního zaměstnance může získat další kanály komunikace svých produktů, a to nenásilnou a přirozenou cestou.

Marek Pohořal, CHC Partners Marek Pohořal
Autor článku je konzultantem ve společnosti CHC Partners. Jeho specializací jsou oblasti Industry, Logistics a Consumer Products and Services. Většina jeho profesní kariéry je spojená s oblastí direct search.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Banner