facebook LinkedIN LinkedIN - follow
27. 11. 2020

Úsměv namísto podpisu a robot na místě prodavače

IT Systems 11/2020V novém vydání IT Systems se věnujeme trendům v digitalizaci bankovnictví a finančního sektoru, který je sice vnímán jako velmi konzervativní odvětví, ale ve vztahu k informačním technologiím patří naopak mezi ty nejprogresivnější. Tlak konkurence i nebankovních institucí a požadavky zákazníků totiž nutí celé odvětví, aby přijímalo nejnovější technologie.


Proto právě zde nachází mezi prvními uplatnění například pokročilé metody analýzy dat s využitím technologií umělé inteligence. K udržení pozitivní zákaznické zkušenosti pomáhají i nové metody zabezpečení.

Podle analýzy společnosti Accenture už nyní třetina bank umožňuje používat biometrické digitální podpisy. Postupně ale zavádí i další biometrická řešení, jako je rozpoznávání obličeje a hlasu. Jde totiž o příležitost nabídnout zcela novou úroveň uživatelské zkušenosti v souvislosti s neustálým nárůstem podílu digitální interakce s bankami. Ten pochopitelně zvýšila i letošní koronavirová pandemie, která rovněž urychlila postupnou proměnu role bankovních poboček. Digitální služby se totiž naučili využívat i starší klienti, kteří dříve spoléhali na osobní návštěvu banky.

Pandemie koronaviru takto ovlivnila a urychlila změny v mnoha sférách. Patří k nim bezesporu i nákupní chování, když mnoho zákazníků bylo prakticky donuceno objevit služby e-shopů. Jejich provozovatelům tak kromě obratu ovšem výrazně vzrostla také míra interakce se zákazníky. Aby ji internetové obchody dokázaly zvládat, stále více jich využívá programy s umělou inteligencí – chatboty nebo voiceboty. Tyto automatizované platformy pro komunikaci se zákazníky, které byly doposud vnímány pouze jako zpestření nebo doplnění zákaznického servisu, se nyní stávají pro mnohé e-shopy absolutní nezbytností.

Zatímco finanční sektor, retail, ale i další průmyslová odvětví jsou v přijímání nových technologií velmi progresivní, veřejná správa v tomto ohledu silně zaostává a pro náš region to platí dvojnásob. Podle průzkumu IDC totiž 30 % západoevropských organizací veřejného sektoru používá řešení s prvky umělé inteligence a dalších 20 % plánuje takové řešení implementovat do konce roku 2020. Ve střední a východní Evropě ale využívá umělou inteligenci v každodenních procesech pouze 3 % institucí a 8 % to plánuje. Současná situace s pandemií koronaviru ovšem urychlila tempo digitalizace i v oblasti veřejného sektoru, a proto se snad i zde brzy dočkáme inovací, které pomohou zlepšit uživatelskou zkušenost.

Na obálce aktuálního vydání IT Systems je Jan Lalinský, ředitel společnosti eWay System, která nedávno uvedla novou verzi svého CRM řešení. Požádali jsme ho při této příležitosti o rozhovor, ale řeč pochopitelně nebyla jen o jejich produktu, ale i o trendech v oblasti CRM obecně.

V aktuálním vydání také pokračuje seriál od Aleše Studeného z Alvao, který se věnuje změnám v podnikovém IT kvůli covidu. Ve třetím dílu se zaměříme na význam efektivity a produktivity v online pracovním prostředí. Zaměříme se přitom na konkrétní praktické postupy, které můžete ihned vyzkoušet a zavést do praxe. Najdete tipy jak pro manažery, tak pro jednotlivé členy týmu. Naopak končí seriál Tomáše Dolejše z Infomaticu, který vás provedl cestou nejnovějších trendů v multikanálovém snímání dokumentů a inteligentního OCR, s představením, jak umělá inteligence napomáhá v robotizaci a celkové automatizaci zpracování dokumentů a dat.

Časopis IT Systems si můžete objednat v klasické papírové, nebo v elektronické podobě:

Alza Mediaarrow

Pokud se vám časopis IT Systems bude líbit natolik, že byste se chtěli stát jeho předplatitelem, můžete jej objednat zde - roční předplatné IT Systems.