facebook LinkedIN LinkedIN - follow
25. 10. 2020

Umělá inteligence, kůrovec a čtvrtstoletí e-commerce

-PR-

Obsah aktuálního vydání IT Systems je opravdu pestrý a najdete v něm inspiraci pro řízení obchodních procesů, výroby a logistiky, ale také pro lepší řízení IT služeb ve firmě díky doporučením z nové verze ITIL 4. Poradíme vám, jak lépe řídit sklady, jak dosáhnout přesnější predikce poptávky, ale prozradíme také, jak spolu souvisí kůrovec a Průmysl 4.0.


Víte, že si letos připomínáme 25. výročí od vzniku e-commerce? Právě před čtvrtstoletím totiž vznikly první velké e-commerce portály Amazon a NetMarket a proběhla první elektronická maloobchodní transakce způsobem, který dnes tvoří desetinu celého retailu v ČR. Pojďme se tedy společně ohlédnout do historie světové i české e-commerce, připomeňme si nejvýznamnější milníky vývoje odvětví, kterému je naše republika velmi nakloněna. V přepočtu na počet obyvatel totiž máme nejvíce e-shopů na světě.

Retail je tak příkladem odvětví, které se rychle vyvíjí a mění vlivem digitalizace a uplatnění nových technologií včetně dnes tak populární umělé inteligence. Podle studie Accenture Technology Vision již 86 % velkých světových retailových firem experimentuje s aplikacemi umělé inteligence či rozšířené reality. Umělá inteligence pomáhá obchodníkům zejména ve vytváření individualizované nabídky na míru. Digitalizace tradičního podnikání se vyplatila například výrobci luxusních obleků Ermenegildo Zegna, ale nové technologie nedávno implementovala také prostějovská společnost Bernhardt Fashion.

Důsledkem digitalizace retailu je ovšem také tlak na větší rychlost a flexibilitu zásobování a distribuce. Požadavky na ně se prudce mění, čemuž se snaží čelit nová generace inteligentních řídících systémů. Nové technologie z inventáře Průmyslu 4.0 založené na Internetu věcí (IoT) a nástrojích umělé inteligence (AI) umožňují potřebný posun úrovně skladovacích a logistických procesů. Součástí této generační změny jsou i systémy WES (Warehouse Execution System), s jejichž koncepcí vás seznámí Peter Bílik z Anasoftu.

Umělá inteligence ale nemá uplatnění pouze v retailu. Aktuální studie Hospodářské komory ČR a poradenské společnosti EY ukazuje, že umělá inteligence již není mezi českými podniky vnímána jako nedostupné sci-fi. Její využití v různých oblastech totiž plánuje nebo už připravuje více než 60 % českých firem.

Na závěr bych vás chtěl ještě upozornit na obsáhlou reportáž z konference Big Data, ve které se mimo jiné věnujeme dvěma zásadním otázkám, jak nejlépe využít současné možnosti pokročilé analýzy velkých objemů dat. Hromadit a ukládat všechno, co se dá, nebo čistit a aktivně přetavit v potřebné algoritmy? Spoléhat se na transakce a CRM s lepšími funkcemi, nebo vykročit za hranice firmy, hledat ve veřejném prostoru a propojovat do nových kontextů? Správné odpovědi, nebo alespoň nápovědu k jejich řešení, najdete na straně 55.

Doufám, že nyní jsem vás již dostatečně navnadil a přesvědčil, že aktuální vydání IT Systems opět nabízí spoustu inspirace a námětů z oblasti digitalizace výrobních, obchodních i logistických procesů.

Můžete si je objednat v klasické papírové, nebo v elektronické podobě:

Vložit do košíku

Pokud se vám bude časopis IT Systems líbit natolik, že byste se chtěli stát jeho předplatitelem, můžete jej objednat zde - roční předplatné IT Systems.