facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Cloud computing a virtualizace IT I , Cloud a virtualizace IT

Tři zlatá pravidla pro zavádění podnikové mobility



VMwareStejně jako si před 20 lety vyžádal zásadní posun v podnikatelském myšlení internet, v následujících letech bude pro obchodní strategie určující přechod na „podnikovou mobilitu“. Avšak na rozdíl od předchozích významných období ve vývoji IT, tentokrát v mnoha případech chybí jasná představa, kudy přesně se vydat a jak postupovat. Neexistuje totiž univerzální přístup, který by pokryl všechny obchodní potřeby – což naopak platilo při automatizaci transakcí nebo externalizaci sítí. Dnes nelze definovat „správnou“ investici jako získání nejlepších parametrů za nejlepší cenu. Měřítkem musí být dosažení předem stanovených, velmi konkrétních cílů.


V jádru se otázka podnikové mobility neomezuje na podporu různých zařízení z mnoha různých míst, ale jde především o schopnost podporovat změnu, tedy umožnit podniku přizpůsobovat model angažovanosti zaměstnanců podle potřeby. Pracovní prostředí se mění, obvyklá pravidla přestávají platit – a podnik, aby přežil, se musí rychle přizpůsobit.

Abychom pochopili, jak maximalizovat přínos podnikové mobility, musíme nejen analyzovat využitelnost jejích jednotlivých součástí v našich konkrétních podmínkách, ale také k problematice přistupovat jako k modelu angažovanosti zaměstnanců, spíše než jako k investici do technologií. Jak tedy postupovat? Doporučujeme řídit se třemi zlatými pravidly:

Pravidlo č. 1: Sestavte plán

Obchodní modely jsou stále propracovanější díky novým technologiím a komplexnějším tokům informací. Nemůže tedy existovat jednoznačné a neměnné pravidlo, jak by měl podnik postupovat, aby dosáhl svých cílů v oblasti mobility. Mění se povaha práce. Organizační struktury jsou plošší a geograficky rozptýlenější. Týmy jsou sestavovány a rozpouštěny podle aktuální potřeby, plně v závislosti na projektu nebo problému. S každou generací se zkracuje průměrná doba trvání pracovního poměru. Vědět, co bude potřebné za rok, za pět nebo deset let, je téměř nemožné.

Nezbytně nutné je, aby podnik věnoval čas pečlivé analýze a popisu svých potřeb a následně zvážil možnosti, jak je uspokojit. Dobře koncipovaný strategický plán vyjádřený v obchodních termínech je základním předpokladem úspěchu. Podnik si musí klást konkrétní, zvídavé otázky:

  • S jakými problémy se naše pracovní síla v současné době potýká?
  • Jak se tyto problémy liší mezi jednotlivými skupinami pracovníků?
  • Čím se poměřuje efektivita jednotlivých skupin pracovníků?
  • S jakými problémy se náš podnik v současné době potýká? Jak dlouho potrvají?
  • Jak se musí změnit způsob fungování, funkce a příspěvek k tvorbě hodnoty u každé skupiny uživatelů změnit, abychom tyto problémy překonali?
  • Jaké problémy se pravděpodobně naskytnou zítra? Nebo pozítří?

Správná investice do technologií a dovedností, které umožní zavést nové pracovní postupy potřebné k vyřešení těchto problémů a podpoří flexibilitu a akceschopnost podniku, není dílem náhody. Je nutné ji důkladně a dopodrobna promyslet a řádně naplánovat. 

Pravidlo č. 2: Soustřeďte se na přínos, nikoli na náklady

Pro podnik je snadné spadnout do pasti myšlení v číslech, ale práci nelze zjednodušit na otázku nákladů a výnosů. Práce již není místo, kam jdete, ale činnost, kterou děláte. Úlohu IT při zvládání tohoto posunu nelze podceňovat – technologie mají a budou mít zásadní vliv na pracovní činnost, od využití senzorů a analýzy dat k měření a optimalizaci výkonnosti přes poskytování virtuálního prostředí pro skutečnou spolupráci po pomoc lidem skloubit práci a soukromý život.

Problém nastává, když podnik u každého investičního rozhodnutí očekává přesná čísla. Měřit úspěšnost projektu zavedení podnikové mobility je sice důležité, ale ne vždy je okamžitě možné vyjádřit přínos v penězích. Každá investice musí porovnávat náklady s výnosy či přínosy. Podstata problému však tkví v tom, že zatímco nákladům každý rozumí (je to přesné číslo), přínos do značné míry závisí na kontextu. Zvýšení produktivity může pomoci nalézt nové zdroje výnosů nebo zvýšit úroveň služeb, ale může jej být obtížné vyjádřit v relacích úspory nákladů. Podobně spokojenost zaměstnanců nebo možnost skloubení pracovních a soukromých potřeb nemusí mít okamžitý vliv na hospodářský výsledek, přesto může být zlepšení těchto faktorů pro podnik přínosem. Poskytnete-li například zaměstnancům flexibilitu v uspořádání pracovní doby, zjistíte, že velmi rychle vzroste jejich loajalita a sníží fluktuace. Projeví se to okamžitě poklesem nákladů na nábor zaměstnanců, zlepšením morálky, protože mezi zaměstnanci vznikají pevnější vazby – což může dále zkvalitňovat spolupráci –, a větší atraktivitou podniku jako zaměstnavatele pro talentované pracovníky. To vše samozřejmě nakonec vliv na hospodářský výsledek mít bude.

Pravidlo č. 3: Stanovte si parametry úspěchu

Podniky musí být od počátku schopné definovat požadované výsledky. Co bude podniková mobilita znamenat pro zákazníky a co pro vrcholový management? Co bude znamenat pro vedení a co pro řadové zaměstnance? Definice výsledků, jichž má být dosaženo, umožní rozpoznat, zda je projekt úspěšný a zajisti, aby pokračoval správným směrem.

Zvýšení digitální gramotnosti ve vašem podniku je zásadní pro posun diskuse od technologie k životnímu stylu. Dobří ředitelé informatiky již dnes pracují se zaměstnanci, aby zajistili, že je v celém podniku zavedený správný životní styl, aby celá organizace – od základů po nejvyšší úroveň – mohla fungovat co nejefektivněji s využitím všech možností, které dostupné technologie nabízí.

Přijetí filozofie podnikové mobility by mělo pomoci šířit kulturu inovací, kde může pozitivní změnu iniciovat kdokoli. Zaměstnanci na všech úrovních – od nejvyšších pater po nejnižší – by měli mít možnost navázat obousměrný dialog s IT oddělením, předkládat mu nové nápady a získávat zpětnou vazbu a návrhy na vylepšení. To má zásadní význam, protože podniková mobilita je cesta, nikoli cíl – kultura, která uznává technologie a podporuje jejich úspěšné zavádění, má lepší předpoklady k dalším úspěchům do budoucna.

Mobilita posouvá podnik na dosud nebývalou úroveň pracovní angažovanosti. Smyslem je umožnit zaměstnancům pracovat v rámci proměnlivých týmů a cílů způsobem, jaký jim nejlépe vyhovuje – jinými slovy, jde o schopnost provádět změny a na změny reagovat.

Brian Gammage Brian Gammage
Autor článku působí na pozici Chief Market Technologist ve společnosti VMware.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.