facebook
Exkluzivní partner sekce
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
IT Systems - online trafika
 
Tematické seriály
Nové!

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 
Nové!

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 
Nové!

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 

Pokročilá analýza provozu datových sítí

V tomto čtyřdílném seriálu vás seznámíme s různými metodami a přístupy...

1. až 4. díl >>

 

Cesta k efektivnímu identity managementu

Správa identit a přístupů (IAM) je klíčová oblast pro zaručení bezpečnosti...

1. až 9. díl >>

IT SYSTEMS 7-8/2017 , Logistika

Špatná distribuční strategie je jako běžet maraton v lakýrkách

Ing. Martin Šereda


LogioKdyž poběžíte maraton v lakýrkách, možná doběhnete do cíle (tedy k zákazníkovi), ale bude vás to stát hodně sil a rozhodně nebudete první. A stejné je to se systémem řízení logistiky a distribuční strategie. Na některých věcech se prostě nevyplácí šetřit. Na distribuci je třeba se dívat optikou zákaznického servisu, nikoli nákladů! Dobrý scénář distribuční strategie jde ruku v ruce s business plánem celé firmy.


Firemní systém logistiky podléhá neustálým změnám. Každý den, s každou objednávkou. Radost z růstu vašeho podnikání vám může za několik let znepříjemnit situace, kdy nemáte dostatečné skladové kapacity, hledání rovnováhy mezi příjmem a expedicí bude noční můrou nejen vaší, ale všech zaměstnanců ve skladech. To se musí nutně odrazit na spokojenosti zákazníků, kterých máte stále více a z původních skladů je to k nim čím dál tím dále.

Problém distribuce se tak stává komplikovaný a současně neintuitivní. Pokud máte jedno vozidlo a jediného zákazníka, přirozeně máte jedinou možnost závozu. Bude-li zákazníků 5, rázem vybíráte ze 120 možností. Pokud máte více než 5 aut a 10 zákazníků, rázem se vám nabízí neuvěřitelných 37 267 043 023 296 000 možností. Víte z hlavy, která je ta nejlepší?

Logio


Design distribuční strategie

Design distribuční strategie je nejdůležitější etapou logistiky, která může ovlivnit až 80 % nákladů logistiky. Jestliže nemáte dopředu rozmyšleno a spočítáno, jak má vaše distribuce vypadat a fungovat, nečekejte, že na ní v budoucnu ušetříte a zároveň budete schopni dostát očekáváním svých zákazníků. Každá změna pak bude mnohem dražší.

Nákladové optimum distribuční strategie je přirozeně závislé na počtu vašich distribučních center (nehledě na jejich druh). Jenže zde přirozeně nelze bojovat pouze s budováním stále nových skladů a překladišť. V určitý moment vám náklady na jejich obsluhu doslova přerostou přes hlavu, a co si budeme povídat – zrušit postavený sklad nebo na několik let dopředu fixovanou smlouvu o pronájmu skladu není cestou, která by vám skutečně ušetřila.

Expanzi distribuční sítě a skladovacích kapacit je nutné dopředu velmi dobře zvážit, protože krok do prázdna může přinést obrovské množství fixních nákladů a vázaného kapitálu, kterého se jen tak nezbavíte. Na druhé straně dobře promyšlený tah může vaší firmě velmi prospět v očích zákazníka a konkurenci necháte daleko za sebou.

Z pohledu společnosti můžeme rozlišit dvě úrovně pohledu na distribuční strategii:

Ekonomická rozhodnutí, do nichž spadá Strategická orientace (aspirace), tendence posílit postavení na trhu, vyhrát tender, snížit zákaznický servis a náklady, Obchodní nabídky (rozsah aktivit) a Výběr lokality / regionu, kam se vejdeme a můžeme tam fungovat.

Logio

Logistické možnosti (taktika/operativa). Sem spadá Přiřazení logistických míst (rozhodnutí, kde budou sklady, překladiště) propojení zdrojů, výroby a obchodů, Cesty zásobování – stanovení toku materiálu v síti (sestavení taktických optimálních tras), Typy zásobování – typ dopravy (letecká, silniční, železniční, vodní), kvalita zásobování (JIS, řízená teplota, express, ...) a frekvence. Dále pak také dispečink – operativně optimální realizace přepravy (velikost dávky nebo jízdy).

Každá společnost si musí uvědomit, že při tvorbě distribuční strategie musí zahrnout následujících 5 oblastí: umístění objektů, distribuční systém, velikost dávky, balení, trasování vozidel. Při tvorbě distribuční strategie je následně třeba vyřešit mnoho otázek. Pro jejich správné zodpovězení je nutné zpracovat velké množství dat, s čímž nám už dnes naštěstí mohou pomoci sofistikované nástroje pro tvorbu distribuční strategie.

Jak funguje nástroj pro tvorbu distribuční strategie

Tento nástroj výrazně zjednodušuje a zrychluje práci s daty. Udržuje nastavené vazby dat, aby nedošlo k chybným závěrům. Pomůže vyhledat optimum, nebo poskytne výstup, který podpoří správné strategické rozhodnutí (např. kolik, kde a jaká distribuční centra jsou potřeba). Každá společnost má jiná vstupní data podmínky, a proto neexistuje univerzální řešení. Nelze tedy například aplikovat stejný přístup na konkurenci ze stejného odvětví.

Mezi hlavní vstupní data nástroje pro tvorbu distribuční strategie patří:

  • místa, nejlépe přesné adresy v mapě
  • sklady
  • vozový park
  • toky materiálu (z historie objednávek a podobně)

Dále jsou potřebné omezující skutečnosti, jako jsou například časová okna, kapacitní omezení, průtokové omezení a další parametry. Nedílnou součástí jsou nákladové složky všech částí distribuční strategie.

Práce s nástrojem pro tvorbu distribuční strategie probíhá v několika jednoduchých krocích. Nejprve dojde ke zpracování a zapracování veškerých dat do systému. Tato část patří k nejnáročnějším úkolům. Častou výzvou je získávání dat ve společnostech, protože data jsou v několika nepropojených systémech, nebo také někdy nejsou vůbec. Poté probíhá příprava scénářů, která je často za účasti top managementu, jež určuje strategii společnosti a výstup bude sloužit především právě jemu. Předposledním krokem je samotná simulace daného scénáře, kde vznikají výstupy jak grafické, tak datové. A ve finále dojde k porovnání všech scénářů.

Mezi podpůrné součásti nástroje pro tvorbu distribuční strategie patří:

  • Mapy – Kvalitní mapy jsou samozřejmě základem. Pracuje se s několika mapovými podklady, důvod proč se jich používá víc, je kvůli přehlednosti, například v každé zemi se osvědčuji jiné mapy. Mapy navíc umožňují uživatelskou editaci, spravovat omezení a další.
  • Isochory a isodistanty – Pomohou odpovědět na otázky typu, kam až dojedeme za hodinu z našeho skladu (např. závoz do lékáren), nebo kam dojedu, pokud omezím dojezd vozidla na 50 km (např. závoz elektromobilem).
  • Geokodér – Umožňuje každé místo umístit do mapy ať už manuálně v mapě, nebo automatem, který převede libovolnou adresu do souřadnic.
  • Regionalizace – Návrh ideálních hranic regionů přiřazených k obslužnému skladu musí respektovat omezení, která jste definovali. Navržené regiony pak tvoří základ topologie distribuční strategie.
  • Průtok crossdockem – Vizualizace hmotných toků podpoří reálnou představu o budoucí podobě nároků na sklad, resp. tok zvoleným skladem či množinou skladů.
Ing. Martin Šereda Ing. Martin Šereda
Autor článku je senior konzultant a provozní ředitel společnosti Logio, která vyvinula vlastní nástroj pro zpracování distribuční strategie.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
POINT.X


Inzerce

Do poskytování služeb se bude investovat víc než vloni

Kdo už ve jménu servitizace investoval a jak se mu dařilo?

IFSServitizace jako budoucnost průmyslové výroby je čím dál častěji řešeným tématem. Novému obchodnímu modelu, který následují společnosti jako Rolls Royce, Philips, Xerox nebo Beijer Electronics, se věnují například data Annual Manufacturing Report 2017. Jak vypadá servitizace v praxi? A jak se výrobním společnostem poskytování služeb vyplácí?