facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 6/2019 , CRM systémy

SAP ukázal význam zákaznické zkušenosti a vyhlásil výherce cen SAP Quality Awards

Jan Lipšanský


SAP NOW 2019Společnost SAP po roce opět přivezla do Prahy svůj interaktivní kamion a v Cubex Centru uspořádala konferenci pro zákazníky a partnery s názvem SAP NOW 2019. Podtitulem letošního ročníku konference i hlavním tématem prezentace ve zmíněném kamionu byl slogan „na zkušenosti záleží“. Celodenní program konference předvedl inovativní technologie i jejich využití v konkrétních obchodních scénářích a představil výherce cen SAP Quality Awards pro region střední a východní Evropy.


Na zkušenosti záleží

Konference SAP NOW se tentokrát zaměřila na řízení zkušenosti. Celodenní program představil světové trendy i konkrétní zkušenosti z českého prostředí v podání uznávaných osobností a expertů. Akcí provázel Libor Bouček, s nímž program konference SAP NOW 2019 zahájila Hana Součková, generální ředitelka SAP ČR, slovy: „SAP je celosvětovým synonymem spolehlivého podnikového systému a jedničkou ve sběru operačních dat pro řízení firem všech velikostí. Dnes tato data navíc doplňujeme o další prvek, jímž jsou zkušenosti a emoce, tedy to, co prožívají naši zákazníci, zaměstnanci a obchodní partneři. Nejen díky řadě akvizic a vývoji dokážeme tyto dva světy spojit do společné rovnice, která dává podnikání nový smysl a umožňuje tzv. inteligentní podnikání.“

Následně vystoupili manažer čtvrtstoletí Zbyněk Frolík, generální ředitel společnosti LINET, finanční ředitel roku Radek Hovorka, člen představenstva Letiště Praha, HR osobnost roku Jan Medek, HR ředitel společnosti Karlovarské minerální vody, a vítězové start-upové soutěže InnovMatch Paweł Skiba a Jakub Własny ze společnosti Apollogic. Jejich vítězný projekt umožňuje chirurgům díky propojení smíšené reality se SAP Cloud Platform a databází SAP HANA zobrazit lékařské záběry z CT a magnetické rezonance jako 3D hologram včetně všech důležitých údajů o pacientovi.

O pohledu SAP na spojení byznysu a společenské odpovědnosti mluvila Lenka Franců z Czechitas a Kristýna Rungeová za program Autism at Work, v rámci něhož SAP zaměstnává osoby s poruchou autistického spektra. Mezi zahraniční prezentující patřil Upen Barve, ředitel pro zákaznickou strategii a zkušenost v síti inovačních center SAP.

Odpolední část pak pronikla do detailu jednotlivých oblastí řízení společnosti v několika sekcích věnovaných inteligentnímu podnikání, financím, výrobě, lidským zdrojům, konkrétním nasazením řešení u zákazníků z českého trhu a vývoji v prostředí SAP Cloud Platform v podání vývojářského týmu SAP Labs Česká republika. Zástupci SAP z České republiky i ze zahraničí připravili spolu s partnerskými společnostmi program plný přednášek, seminářů a praktických ukázek.

SAP Quality Awards CEE

Hlavní část programu konference završilo vyhlášení výsledků 11. ročníku SAP Quality Awards, ocenění pro úspěšné projekty implementující řešení SAP, v regionu střední a východní Evropy (CEE). Českou republiku reprezentovala na stupních vítězů společnost Bernhardt Fashion. Výrobce exkluzivních pánských obleků a dámských oděvů šitých na míru si odnesl bronz v kategorii „byznys transformace“. Společnost nasadila řešení SAP S/4HANA Enterprise Management a řešení SAP pro zákaznickou zkušenost s cílem inovovat podnikové procesy včetně portálu pro B2B objednávky, podpory nákupu, výroby a řízení skladu, a fakturačních i účetních procesů integrovaných do e-commerce řešení jako součásti služeb zákazníkům. „Díky nasazeným řešením se nám podařilo výrazně snížit dobu potřebnou na zpracování zakázek, ušetřit osobní náklady a pomocí efektivnější fakturace s elektronickým podpisem zrychlit a zautomatizovat celý proces. V Čechách na míru vyrobenou módu teď můžeme dodávat do celého světa ještě rychleji. Ocenění SAP Quality Awards je zaslouženou odměnou pro celý tým, stejně jako pro společnost MIBCON, které děkujeme za rychlé nasazení řešení,“ okomentoval Jindřich Koryčan, ředitel prodeje Bernhardt Fashion.

Vítězové soutěže SAP Quality Awards CEE
Vítězové soutěže SAP Quality Awards CEE

 Zlatou medaili v kategorii „byznys transformace“ si odvezla společnost Metinvest Holding z Ukrajiny, stříbro získal slovinský Petrol Ljubljana. V kategorii „inovace“ vyhrála bulharská Sopharma Trading, stříbro si odvezl opět Metinvest Holding a bronz si převzali zástupci Litostroj power ze Slovinska. Speciální ocenění poroty za rychlé a inovativní nasazení řešení SAP SuccessFactors pro nábor talentů a řízení 1 600 zaměstnanců získala česká společnost Linet, přední světový výrobce zdravotnických lůžek.

Interaktivní kamion a X data

Součástí celodenního programu byl také interaktivní kamion, pojízdná laboratoř nabízející 360stupňový zážitek s dotykovou stěnou, hlasovým ovládáním a živými demo ukázkami. Kamion byl umístěn přímo před Cubex Centrem a pomohl návštěvníkům interaktivní a zábavnou formou pochopit, jak mohou technologie, jako jsou blockchain, internet věcí, strojové učení a další, pomoci firmám v lepším fungování a v nárůstu tržeb.

Mimo jiné kamion představil, jak mohou firmy vylepšit zákaznickou zkušenost. Jde o jednu z nových oblastí, na něž se celosvětové firmy soustřeďují. Tzv. experience gap totiž znamená, že je nutno podchytit i spokojenost a kladné pocity a zážitky při nákupu daného produktu. Studie Marketing Land uvádí, že zákazníci věrní značce nakupují o 90 % častěji a utratí při každém nákupu o 60 % více. Podle výzkumu Dimensional Research ale 95 % nespokojených zákazníků naopak sdělí svou negativní zkušenost ostatním. Zklamaný zákazník navíc přejde – na základě průzkumu agentury Kolsky – ve dvou třetinách případů ke konkurenci. Uveden byl příklad s newyorskými taxikáři, jejich podíl na trhu činil před pár lety 37 % oproti pouhým osmi procentům služeb Uber a Lyft. Podle dat z loňského roku se poměr otočil na 6 % oproti 71 % ve prospěch nabídky Uber a Lyft.

Společnost SAP dříve zpracovávala především operační data (neboli O data), tedy prodej, výdělek, přebytky, náklady, podíl na trhu apod. Aby posílila svoje působení v oblasti zpracování experience dat (neboli X dat), došlo k nedávné akvizici společnosti Qualtrics, která se zaměřuje na zjišťování spokojenosti a odezvy od zákazníků. Pro vyhodnocování dat se používají pokročilé metody analýzy dat, umělá inteligence, strojové učení a Internet věcí. Díky tomu je nyní firma SAP připravena pomoci společnostem překlenout rozdíl mezi tím, co zákazníci či zaměstnanci očekávají a co ve skutečnosti dostanou. A že je podle jiných dat onen rozdíl skutečně veliký – 80 % generálních ředitelů si myslí, že nabízí skvělou kvalitu, ale to samé si myslí jen 8 % zákazníků.

SAP Kamion v Praze
SAP Kamion v Praze

X data jsou navíc rozdělena nejen na spokojenost zákazníků se značkou, s produktem a na celkovou spokojenost, ale také na zjišťování spokojenosti zaměstnanců v rámci firmy, smysluplných kroků manažerů, reality oproti slibům apod. Výsledkem výstupů o spokojenosti jsou následně zákazníci věrní značce i produktivnější zaměstnanci přispívající k pozitivní firemní kultuře.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.