facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 10/2018 , CRM systémy

Nové technologie mění i procesy nakupování ve firmách

-ariba-


saprpa01Společnost SAP Ariba zveřejnila výsledky průzkumu, který zkoumal, jak se robotická automatizace procesů, umělá inteligence a Internet věcí uplatňují v odděleních nákupu. V rámci průzkumu mezi zaměstnanci nákupních odděleníbylo dotazováno 452 pracovníků s řídicí pravomocí, kteří potvrdili, že jejich podniky při nákupech stále více využívají automatizaci. Nejčastěji se prozatím využívá robotická automatizace procesů (RPA).


Robotickou automatizace procesů má podle průzkumu (CPO Survey 2018: Whats the Next Big Thing in Procurement) nasazeno pro podporu nákupu 19 % respondentů, dalších 20 % předpokládá, že ji budou využívat do jednoho roku. Využití strojového učení a umělé inteligence deklarovalo 17 % respondentů (dalších 17 % jej očekává v horizontu roku), ale mnohdy šlo o využití v jiné oblasti než v oddělení nákupu. Technologie řazené do kategorie IoT/Průmysl 4.0 dnes využívá 22 % dotazovaných podniků, za rok jejich implementaci předpokládá dalších 15 %.

Zlevní moderní technologie proces nákupu?

Podle odhadů podniky vynaloží při nákupech v průměru 3 - 4 % celkových externích výdajů na zbytečné transakční náklady, neefektivitu a regulační nesoulad. „Potenciál na zlevnění celého procesu se sice na první pohled nezdá zrovna vysoký, je však nutné si uvědomit, že při dnes obvyklé míře automatizace nákupů stále zbývá velké množství případů vyžadujících lidskou práci. Tu lze pomocí technologií eliminovat a potenciální úspory tak ještě zvýšit,“ říká Petr Havelka, ředitel české pobočky společnosti SAP Ariba. 

sapra02
Petr Havelka SAP

 Jednoduchá robotická automatizace zahrnuje nejčastěji zadávání poptávky prostřednictvím stávajících systémů či kanálů, samotné stanovení poptávky (tzn. např. určení, kolik bude třeba dodávat jednotlivých vstupů) nebo zpracování faktur. Umělá inteligence dokáže jít ovšem výrazně za rámec RPA. Strojové učení nebo jiné metody umělé inteligence umožňují automatizovat i ty situace, které až dosud vyžadovaly lidskou práci. Na rozdíl od systémů založených na pravidlech se navíc systémy se strojovým učením ladí nejen před samotným nasazením, ale učí se i průběžně, takže se neustále vylepšují a přizpůsobují změnám v organizaci. Takový software díky své schopnosti rozpoznávání vzorů dokáže správně provést už první krok procesu, tj. určit, o jaký typ úlohy se vůbec jedná.

„Umělá inteligence může podporovat například řízení dodavatelů – analyzovat situaci na trhu, zohledňovat spolehlivost dodavatelů a navrhnout optimální smluvní podmínky, takže umí dokonce doporučit, jaké např. požadovat slevy. Strojové učení podporuje dodržování předpisů a regulací, dokáže upozornit na rizika, že dodavatelé nesplňují potřebná kritéria. Navíc lze takto sledovat efektivitu celého procesu dodávek a zkoumat, jaké transakce vytvářejí přidanou hodnotu,“ uvádí Petr Havelka, a dodává: „Přínos umělé inteligence pro centrální nákup jde daleko za jednodušší techniky robotické automatizace a umožňuje, aby se lidé soustředili na aktivity strategičtějšího typu.“

Automatizace nákupu jako součást digitální transformace podniku

Všechny uvedené technologie jsou vnímány jako součást celkové digitální transformace podniků. V důsledku toho je sice téměř všechny firmy považují za důležité, na druhé straně je ale prozatím jen málokdy nasazují v měřítku, aby mohly přinést maximální prospěch a nově definovat vlastní podnikání a podnikové procesy. Typicky některá část fungování organizace či některá oddělení zůstávají novými technologiemi a digitalizací téměř nedotčena. V důsledku toho 83 % respondentů potvrzuje, že u nich probíhá digitální transformace, podle pouhých 5 % se ale v oblasti nákupu využívají vysoce automatizované procesy. Téměř dvě třetiny (63 %) respondentů pokládají automatizaci za kritickou a mají plány a harmonogramy pro její zavádění, 22 % má podobné projekty týkající se IoT nebo Průmyslu 4.0. Organizace jsou v důsledku toho schopné fungovat pouze v reaktivním, nikoliv proaktivním režimu.

-ariba-

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

ERP v cloudu

Je skutečně pro každou firmu?

Chcete držet krok s dobou a zvažujete přechod na cloudový ERP systém? Není divu. Cloudová řešení jsou bezpochyby trendem a umožňují firmám rychleji rea­go­vat na změny a nové výzvy, kterým musí v dynamickém a neustále se proměňujícím světě podnikání čelit.